/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
SAMLING AF BRØNDRINGE
Fra : jego
Vist : 4326 gange
50 point
Dato : 30-06-06 10:09

Jeg skal lægges en brøndring og en kegle med lem ovenpå, hvad skal der lægges mellem ringene for at hode sammen og slutte tæt, mørtel eller hvad: Jeg ønsker et "autoriseret" svar.

og hvordan gøres det når det skal udføres pr hånd, lægger man klodser imellem ringerne som fjernes senere.

Jego

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 30-06-06 10:33

Hvis du vil være sikker på en stærk og tæt løsning, så brug brøndskum. Kan købes i alle byggemarkeder. Det kræver jo en lidt hurtig montage, da skummet udvider sig efter efter et stykke tid.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 30-06-06 17:03

Du limer det sammen med fliseklæb ( det man sætter fliser op med ) men du forhåbentlig ikke skille det ad igen, for det er næsten umuligt.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-06-06 21:59

Du skal bruge gummiringe, det er ringe som man bruger til at samle cementrør med. De fåes i et byggemarked i forskellige størrelser.
Hvis du ikke kan få dem i den rigtige størrelse, kan du bruge sand/cement i forholdet 1:3 . Og når det er tørt tjærer du det, for at være sikker på at det er tæt.
Dette kommer fra en murer!

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 50 point
Dato : 30-06-06 22:39

Spørgsmålet går på en materiale som kan holde sammen på brøndringe og slutte tæt '
Jeg går ud fra at det drejer sig om almindelige Ø100 brøndringe + kegle med fjer og not, siden du stiller spørgsmålet ( http://www.kp-beton.dk/Billeder_fra_PDF/Broendringe.htm ) hvis det havde været den nye type (
http://www.ibf.dk/asp/produkt.asp?id=40&HovedGruppeID=20 ) var det jo ikke aktuel.

Hvad forstand har en murer på kloakering Gummiringe fås ikke til den slags brøndringe. Cement i forholdet 1:3 vil knække ved mindste bevægelse (næsten uundgåelig)

Det sammen gælder fliselim - er dog bedre end cement/sand

Brøndskum er flexibel og utrolig stærk og tæt. Jeg har flere gange været med til at samle 3-5 ringe oppe på terræn med brøndskum - hvor der p.g.a. pladsmangel, vand, o.l. ikke var plads til manuel placering et stk. ad gangen. Det vidner lidt om styrken, at man kan hejse 3-5 sammenhængende ringe ned - kun "kædet" sammen med brøndskum.

Det er jo op til din egen samvittighed ang. varig tæthed, hvad du bruger.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-06-06 23:14

Som murer snakker man med mange mennesker også kloarkarbejdere. Skum, jord ikke tæt!
Og det er vist heller ikke godkendt..er det?

Men ok, jeg synes jego skal spørge en kloarkmester, hvad han ville anbefale..

Godkendelse af svar
Fra : jego

Dato : 01-07-06 10:33

Tak for svaret til alle, godt med flere vinkler på sagen. Giver point til anyway blandt andet på grund af hans links til betonvarefirmaer.

I dette tilfælde bruger jeg som foreslået skum, da det drejer sig om afslutning, over jord, af en flere år gammel septiktank, der af en eller anden grund ikke er dækket af. Kender således ikke resten af samlingen.

Hilsen Jego.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-07-06 10:47

God fornøjelse med arbejdet - Jo, skum er skam lovligt