/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Mere optræk/fart
Fra : Bml
Vist : 3090 gange
460 point
Dato : 29-06-06 23:56

Hvis jeg nu gerne vil have min cpi til at komme lidt bedre fra start, hvad skal jeg så gøre - og kan det lade sig gøre uden ny cylinder? Jeg vil meget gerene beholde topfarten som er på en 65-70km/t.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 29-06-06 23:58

Det gør selvfølgelig ikke noget den kommer til at gå lidt hurtigere end det. Og er der evt. nogen der ved om cdi'en er begrænset på en cpi oliver city fra 2005(euro2) og hvis den er hvad er den så begrænset til??

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 30-06-06 00:23

Vil en Malossi multivar give et godt optræk og lidt mere fart?? Har hørt at nogle siger den kan give 5-10km/t på toppen og et endnu bedre optræk.. Jeg har det største forrør på man kan kan få og skiven er væk og så får den også lidt mere luft i forhold til std. vha. nogle huller i luftfilter kassen samt Malossi Red Sponge for bedre luftgennemstrømning..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-06 13:31

En anden variator, kan ikke give noget på toppen, men kan ved et godt valg af ruller, give noget i optræk. Men det kan rigtig valg af ruller også på den orginale variator, så prøv at sætte 5 grams ruller i.
Endvidere bør du sætte størrer dyse i din karburator, ca. 62-64
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 30-06-06 19:44

Har prøvet med 5 grams ruller men skiftede tilbage til 5,8 igen da den køre bedst med dem i. Jeg har en dyse #68 i nu. Så er der måske andet jeg kan gøre?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 30-06-06 20:55

har du fjernet bække skiver ? (for og bag

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 30-06-06 22:02

Sidder der også en i koblingen ? Er du sikker synes jeg har kigget. Hvor sidder den og hvordan ser den ud??

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 30-06-06 22:03

Sidder der også en i koblingen ? Er du sikker synes jeg har kigget. Hvor sidder den og hvordan ser den ud?? var det evt. noget med en strammere fjeder?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 01-07-06 14:36

der er ikke en bag det er mig der tinker på en anden scooter

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 01-07-06 23:07

ahh - okay.. Men jeg har prøvet med 5 gram men 5,8 giver et mere jævnt optræk, såå. Og dyssen 68.. Hvad skal der til for at få den til at køre 10 km/t mere. Den køre 70 nu

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-06 23:18

Jeg tror dysen er for stor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 01-07-06 23:28

hvad skal jeg så ned omkring 64-66 stykker?? Er vel ikke andet for at prøve

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-06 23:37

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 02-07-06 18:37

Hvis jeg avr dig så ville jeg beholde den store dyse i og bare skifte udstødningen til en Prestigio fra Protuna eller en Technigas Next.
Og så sætte de 5 grams ruller i som du har liggende.

Så kan jeg garantere dig et optræk som du bliver tilfreds med.
Og hvis den er langsom fra 0 - 40 kmt, så skal du yderligere 1 gram ned i vægt på rullerne.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 05-07-06 17:03

Dyse 64 hjælper bestemt ikke. Nu er optrækket endnu dårligere og topfarten faldt også med 5-10km/t......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-07-06 18:00

Så må den være utæt ved bund eller toppakning, måske ved membranen, i sjældne tilfælde simmerringene.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 05-07-06 19:10

Hvad vil det give at smide en TP Powered på??

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 05-07-06 19:21

http://www.dansk-scootertun.dk/shop/ Søg: CPI Vario, Racing

Der står at der giver jævnt optræk og topfart.. er det rigtigt eller bare noget pis..????

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-07-06 19:55

Mere optræk = Ny udstødning eller større cylinder.
Glem alt om Thansen udstødningen og gå efter en tunudstødning.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-07-06 20:03

Ja, det er noget vrøvl, denne noname vario kan ikke gøre forskel, du skal kunne ramme det samme bundtræk og topfart ved at finde de rigtige ruller til din vario.
Det er kun komplette oversize sæt, der kan give lidt størrer tophastighed, og så skal motorydelsen også kunne følge med.
Men du har en anden fejl et sted, for når andre kan fræse afsted med 5 g ruller og 64 dyse, skiverne taget, og stort forrør, og du ikke kan, såå?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-07-06 20:19

Hej Palle.
Det med at en anden variator ikke kan give på toppen, det passer ikke helt.
Jeg har flere gange set at en malossi eller polini variator presse en kilerem de sidste mm. op på skiven som gav 5 km på toppen.
Det havde intet med rullevægt at gøre, da den originale variator var helt ny og kileremmen havde været så langt oppe på den som muligt.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 05-07-06 22:00

Topperformence Powered er da også en tunudstødning, ikke??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-07-06 00:49

Jo, det er en udstødning, der ligner en lovlig.
http://www.scooter-shoppen.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 07-07-06 18:34

Vil en TP Powered kunne give lidt mere på toppen eller vil det være nogenlunde det samme som nu.?? Den køre omkring 65 med det største forrør man kan få.

Og hvad er bedst Prestigio fra Protuna eller TP Powered fra www.scooter-shoppen.dk ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-07-06 21:05

Ja, hvor mærkeligt det end lyder, så yder Prestigo bedst, og så er den jo billig, larmer ikke, og ser lovlig ud. Dog skal du dyse op til mindst 64, ellers er der riciko for stempelsætning.
Du skal også for mere jævn ydelse, have lette ruller i.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 07-07-06 21:24

Vil den give mere fart? og bliver optræket godt hvis jeg smider 5g ruller i og Prestigoen?

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 07-07-06 21:28

smed lige en cykelcomputer på her idag.. 10-30km/t fejlvisning på speedo :D Fik også lige tjekket om cykelcomputeren passer vha. en bil, og det gør den. Den viser 90-100 på speedo men køre kun 60-70 stykker

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 07-07-06 22:14

Sidder der et blindrør eller anden form for begrænsning i en TP Powered?

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 07-07-06 22:14

Sidder der et blindrør eller anden form for begrænsning i en TP Powered og Prestigo

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-07-06 23:49

Nej, der sidder ikke nogen begrænsning i nogen af dem.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 460 point
Dato : 08-07-06 00:12

Prestigio er rigtigt effektiv.

På min Yamaha jog sned den sig fra 60kmt med Proma Legal, op til 75 med Prestigio og optrækket blev fantastisk da jeg skiftede koblingtrykfjederen.
Men du skal nok en del over 64 i dysen.
Mit bud vil være 75-80 hvis du også skifter til højkomprimeret topstykke.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-07-06 00:03

Hvis jeg køber dette topstykke http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3089&aID=8102&mId=1950 og derudover sætter en TP Powered på, 5g ruller, 75-80 dyse vil det så give bedre ydelse? Hvad vil den ca. komme til at køre?
Har fået den op på 66km/t sådan som den står nu med 70'er forrøret..

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-06 00:41

Ja, det vil den helt sikkert.
Jeg tror at det vil give ihvert fald 10 kmt mere.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-07-06 00:45

Okay.. Så prøver jeg det når jeg kommer tilbage fra ferie

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-06 00:47

Mit bedste råd ville altså være at skifte din cylinder til en 47,6mm eller 48mm aluminiums cylinder.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-07-06 00:48

Jamen så skal jeg jo også skift krumtap ellers går det da helt galt, ikke?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-06 00:52

nej, det gør det ikke hvis du dyser den op.
Men med 48mm skal du nok op i en 85 dyse ca.

Den holder selvfølgelig ikke lige så lang tid, din krumtap, men hvad fanden, på et eller andet tidspunkt skal man alligevel have ny krumtap i når man tuner.

Jeg har lavet en fin lille guide til det på.

www.frip.dk/qax/Skift%20krumtap.htm

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-07-06 00:59

nå okay.. men jeg tror jeg holder mig til new-race topstykket og powered udstødning. Fin guide har faktisk været forbi den og kigge da jeg søgte rundt omkring på sg's forum

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 09-07-06 01:03

Er det svært at skifte topstykke? Det er vel bare de fire skruer/bolte (eller hvad det nu er) der skal ud, topstykke af og topstykke på.. eller hvad

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-06 03:56

Ja, det er lige til.
Intet problem i det.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 12-07-06 22:00

Prøv den her indsugningsforstærkerhttp://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3089&aID=3870&mId=1954 den er lidt dyr men virker, her er en der er lidt billigere http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=3089&aID=3208&mId=1954
Nu har du vel pudset/poleret alle kanaler (skylle, indsugning og udst.)

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 14-07-06 14:01

nej. skal man det?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 14-07-06 18:59

Du behøver ikke polere skyllekanaler. Det giver ikke ret meget i forhold til så mange andre ting, som er lettere at lave.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 14-07-06 23:52

nej ok. det med indsugningsforstærkeren bliver nok heller ikke i denne omgang. det skal helst være enkelt. ellers tak for det tip, puch.. køber topstykket når jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 18-07-06 09:14

hvad er forskellen på en tp powered tun-udstødning og min std. udstødning med ubegrænset forrør? er det værd at bruge 700kr på?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-06 12:37

Nej, bestemt ikke, når du allerede har det største forrør på.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 18-07-06 15:50

ok. havde også tænkt på en knæk udst. men det ser policen jo med det samme..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-07-06 16:04

Ja, hvis du vil tiltrække dem, så vil udseendet og larmen hjælpe, men du kører meget lidt stærkere med en knækudst.
Men hvis du ikke har mere i tråden, så kan du jo lukke spørgsmålet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 21-07-06 14:14

Et sidste spørgsmål..

Har købt det der new-race topstykke og sat det på og det køre også helt fint MEN når den er kold og jeg starter den skal jeg hjælpe den igang, og når den så er varm er der ingen problemer med at komme af sted. Hvad kan det være gjorde som du sagde NoShyGuy og satte en 78# dyse i den 4takter ikke men er som sagt langsom når den er kold.

Kan 0,2 gram på rullerne gøre at man rammer de rigtige altså istedet for 5,0g så 5,2g..??

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-07-06 17:57

Du siger at den er langsom når den er kold...!
Den slags bør man egentlig ikke vide om sin scooter, fordi det betyder at du har givet den fuld gas for at vide det.
Man giver ikke en scooter fuld gas når den er kold.
Den bør også 4takte og være lidt langsommere når den er helt kold, fordi når den er kold så er chokeren tilsluttet.

Ellers, så kan det være at du skal stille din luftskrue eller hæve din nål i karburatoren.

Det er helt rigtigt at 0,2 gram på rullerne kan betyde en hel del.
Optrækket når den er kold skal du ikke tænke på, da den gerne burde blive varm på ca 500meter
Faktisk bør du slet ikke køre på den kold, og vente til chokeren selv hopper fra. Når den gør det er scooteren klar til kørsel. På den måde kan den køre 30.000 km uden problemer.

Anyway, når den er varm og du giver gas, trækker den så bedre/værre når du kommer op over 30, 40 eller 50 kmt? og hvor meget bedre/værre trækker den?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-07-06 18:01

ps, fedt at du er kommet helt op på dyse 78 uden at den 4takter.
Det tyder på at den har fået en del flere HK så.

Har du prøvet at hæve nålen?
Hvis den 4takter ved ½ gas når scooteren er varm, efter at nålen er hævet, så skal nålen sænkes ned igen.

mål, nålens længde og se hvor lang den er når den sidder på med kabel osv.
Flyt så den lille skive, og mål igen. Nålen skal blive kortere.
Så har du selv fundet ud af hvad vej skiven på nålen skal for at hæve den.

Good luck.

Godkendelse af svar
Fra : Bml

Dato : 21-07-06 20:31

Tak for svaret NoShyGuy.

Kan ikke finde ud af det med nålen og luftskrue så jeg pillede "snorklen" af luftfilteret og en str. 80 dyse og nu har jeg fået det optræk jeg jeg godt ville ha'

Lyden er også blevet meget bedre har ikke prøvet at køre den over 60 efter det nye topstykke kom på men det prøver jeg snart.. Kan godt mærke den har fået lidt flere kræfter og og når du siger den har fået flere HK tror jeg du har ret!

Hvis jeg kan komme længere op i dyse uden den 4takter ville det så være bedre??

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 21-07-06 23:10

Er det muligt at opnå højere topfart ved 5,2g ruller end med 5,8.. det gælder vel om at ramme lige præcis de ruller der passer til den opsætning man nu har, ikk..?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 22-07-06 20:47

Endelig en som har fattet det med at man skal ramme rigtigt med rullerne.
Topfarten ændre sig ikke medmindre du sætter alt for tunge, eller alt for lette ruller i.

Rullerne ændre mest af alt optrækket.

Jo, det gælder om at ha så stor en dyse i som muligt, uden at den 4takter.

Hvordan er optrækket fra 40 til 60? kommer der et punkt hvor den pludselig trækker mere?
Men prøv dig frem med rullerne.

Kommentar
Fra : Bml

Dato : 22-07-06 21:17

okay.

Den trækker godt fra en 20-30km/t og så går det sådan jævnt opad

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 22-07-06 21:31

Lyder godt.
Det lader til at dit variometik er "rullet ind" og at din karburator er "dyset ind"

Når du kommer over 50-60 kmt, så vil motoren sikkert stige i omdrejningerne, og hvis din topfart ikke er høj nok, så skal der en anden udstødning eller en gearing til at få den højere op.