/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Skadedyr
Fra : Satellit
Vist : 2552 gange
100 point
Dato : 29-06-06 18:10

Vi har pludselig fået nogle små hvidlige tynde larver eller orme i køkkenet. De er SÅ klamme!
Jeg har endnu ikke kunnet finde ud af, hvor de kommer fra, og har aldrig oplevet noget lignende. De kommer et sted i køkkenet, hvor der er nogle varmerør og en radioator, men der er intet at se ved radiatoren. Om morgenen er de kravlet frem 8-10 stk. og sidder oppe i loftet.
Er der et skadedyrslaboratorium el.l., hvor man kan sende den slags utøj hen? Jeg vil gerne vide, hvad de er for nogle larver. Jeg tænker på om det er nogle der kan bevæge sig gennem ejendommen igennem varmerør el.l., - det synes jeg at jeg har hørt om før. Måske der er æg, som jeg ikke kan se derfor først kan se de udklækkede larver om morgenen eller om aftenen, hvis jeg har været væk.
Jeg kan jo trods alt ikke plante mig på en stol i køkkenet og vente på, at de kommer frem.
Jeg begriber simpelthen ikke, hvor de kommer fra!
Synes ellers selv at jeg har et højt hygiejne-niveau

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-06-06 18:23

http://www.dpil.dk/dpil2005/sporgom.htm her kan du henvende dig

læg mærke til alt du har af korn og gryn/mel der KAN have larver - små hvide ækle nogen ! (kan være svære at se)

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 29-06-06 19:28

Jamen der er slet ingen madvarer i den ende af køkkenet. Det er et stort spisekøkken, og vi har kun madvarer i køleskabet eller i et spisekammer (som er langt fra det hjørne med ormene), hvor alt iøvrigt opbevaret i dåser, glas eller poser. Det er derfor jeg synes, at det er så mærkeligt. Der er ingen madvarer af nogen art i nærheden.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-06-06 20:53

Du kan sprøjte med gift.
De siger, det er uskadeligt,,,,,,,,,,,for ???
det virker særdeles godt.
Da det virker, selvom du vasker gulv, men MAX op til 4 vaske.
Se brugsanvisningen
Kan købes i brugsen/ matas, men har du børn eller dyr,
ville jeg lappe det hul,,, de ÅBENTBART kommer ind af.

Men små dyr,,, de KOMMER sgu altid igen,
Og dem du snakker/skriver om, plejer kun at komme hvor der er meget FUGTIGT, inddækket,
og meget lidt udluftning.

Vil du ikke ofre livet på dyrene/børn eller andet, så sæt en lille blæser, på problemet,
så tørrer de ud, før de bliver til larver.

Men snak med Matas eller lignende, da de kender mere til gifte og virkninger.

PÅ ANDRE, end dem der skal udryddes.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 29-06-06 21:01

Problemet er bare, at jeg ikke aner, hvor de kommer fra...
Om de kommer fra et sted i mit køkken, eller om de kommer via ledninger eller varmerør/sprækker.
Derfor ville jeg gerne finde ud af, hvad slags dyr de der larver er for nogen, så jeg ved, hvad jeg skal stille op. Måske er det dyr der kommer fra kælderen (vi bor i stueetagen). Og så kan jeg jo sprøjte hele køkkenet uden at det vil hjælpe.
Findes der ikke et skadedyrslaboratotrium, hvor man kan sende et par af skadedyrene ind til undersøgelse og få svar? Og koster det mon penge?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-06-06 21:03

Sorry
Så ikke, de kom fra loftet,,,,,,,
Men det kan være almindelige "snudebiller" eller andet, da de JO kan flyve,
og lægge æg, hvor de syntes, de burde have et godt LIV
Til stor gene, for mennesker.
Men syntes, de plejer at have en anden farve end HVID.
Og slet ikke orme//lignende

Men hvor store er de, "mine " kan få en størrelse på 2 cm,
så vi snakker sikkert ikke om det samme.
Da de kun lever, hvor der er lidt fugt, og overdækket.

Men Matas/Apoteket har løsningen, og det hedder gift
når du ikke ved, præcist, hvor de kommer fra.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-06-06 21:05
Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 29-06-06 21:11

Bortset fra det, tror jeg ikke på, at ORM//LARVER, kan sidde fast på et loft.

Så er det helt andre problemer du har,

Og hvor lille, de huller de kommer fra, tror næppe der er mennesker, der har værre ØJNE, end mennesker. Insekter ligger kun ÆG, hvor der er MAD.

Men Apoteket kan sende,,,,"din vareprøve" videre, men det koster PENGE.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-06 02:20

Jeg tror det er Spyfluelarver, det er sådan nogen "klamme hvide fiduser":

Citat
Det vil oftest være de fuldvoksne larver på vej fra ådsel til forpupningssted, som gør sig bemærkede indendørs. Som omtalt ville disse larver under naturlige forhold have gravet sig ned i jorden ved siden af ådslet, men når det ikke er muligt kan de vandre langt omkring for at finde et passende sted.

Da de har tendens til at søge væk fra lyset, vil de oftest ende i en sprække ved et panel, under et gulvtæppe eller lignende steder. Det vil normalt vise sig, at larverne kommer fra en død fugl, som ligger på loftet eller i en trækkanal, eller fra en død mus eller rotte under gulvet.

http://www.mortalin.dk/515

mvh dova

Accepteret svar
Fra : bublebee

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-06 11:38
Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 30-06-06 17:02

Tak for svaret bublebee.
Det var lige det jeg søgte!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 17:03

det var da så lidt.