/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Lillemissers hvide næse.
Fra : magnusmis
Vist : 2367 gange
500 point
Dato : 29-06-06 15:53

Er der nogen der har et svar på følgende fænomen.
Min ene kretanske kat, en lille trefarvet hun, som forøvrigt er underskøn, og fræk som bare f....., har lige siden vi fandt hende som 8 ugers killing, haft en helt hvid næse.
Hvor mine andre to katte har haft fine lyserøde næser, har hendes været nærmest gråhvid, altså totalt blodløs at se på.
Alle kattene er, efter dyrlægens råd, blevet fodret med tørfoder af
mærket SCIENCE PLAN fra Hills + selvfølgelig alt det vand de kunne drikke.
Så her for 14 dage siden syntes jeg at de skulle ha' lidt der smagte af noget mere, så jeg begyndte at gi' dem en smule vådfoder hver aften inden sengetid.
Der gik kun 2 dage så var lillemisses næse flot lyserød som de andres. Hun virker også gladere og sidder nu og venter på klokkeslet på at få det gode serveret.
Hvad kan årsagen være ???
Jeg har haft katte hele mit liv, men aldrig oplevet det før.
Vh.magnusmis.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-06 16:24

Jeg ved selvfølgelig ikke om det her også gælder for kattes snuder, men hvorfor ikke:

Jeg har da ofte oplevet, at foderet har betydning for pelsens farve.

Især på almindelige "huskatestribede katte", hvor andet foder har givet dem et meget flottere gyldent skær.

(F.eks. flamingoer får jo også deres røde farve fra de krebsdyr de spiser

En anden mulighed er, at katten ganske enkelt har lidt af væskemangel.

Det er der mange katte der gør/kommer til, såfremt de kun fodres med tørkost.

Det er fordi katte ikke altid er flinke til at drikke nok vand, og derfor synes jeg det er godt, at du er begyndt at supplere med vådfoder.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-06 16:56

Jeg tror nu også på den med væskemanglen.
Nogle katte er ikke så gode til at drikke hvis de er taget for tidligt fra og det kunne jo være tilfældet med denne kat.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-06-06 19:48

Tja, mine katte fik diare af tørfoder fra sience hill - jeg blev lidt forarget da det hjalp med viskas.
Nu er det mange år siden, men ville da aldrig købe det hvis jeg fik kat igen.

Er det ikke også lidt betænkeligt at dyrlæger kun anbefaler et utroligt dyrt mærke som kan købes hos dem selv?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-06 19:52

Tror du ikke katten før har lidt af blodmangel. Nu har den fået sur mad fra en blikdåse og det har givet den det manglende jern.

Husk at det bedste kattefoder er mus og fugle (unger) . De har også noget jern.

Det tørfoder du nævner er næstbedst, men husk at bløde det op i vand inden serveringen.

Det er en tilvænningssag om kattene så vil æde det.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 29-06-06 20:43

Vores kat får Iams Chicken tørfoder og drikker vand i vores havebassin.
Det bekommer den vel - suppleret med en fugl eller mus i ny og næ.
Igår var vi uopmærksomme efter at maden var sat på bordet. Det resulterede i at Uffe sprang op på bordet og åd min bøf - efter at have skubbet spejleægget tilside.
Undskyld sidespringet - hvis din kat har en hvid snude; men ellers er sund og glad, så ser jeg ikke noget problem; men prøv at variere kosten.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 11:27

Vi bløder nu aldrig maden op. Tørfoder er med til at rense kattens tænder og modvirker dermed tandsten med mere. Men rigtig god ide med det våde foder, da som andre ringtig nok siger er katte ikke så gode til at få drukket det vand de skal.

Min kat har det også med at drikke af alt andet end sin skål. Hun drikker gerne af mit krus oppe ved min seng, da jeg altid tager et glas vand med op når jeg går i seng. Når jeg så har taget en tår tager hun.....

Men ja tror rent ud at det var væskemangel. Så fint det du har gjort nu.

Min kat vil ind imellem også kun drikke hvis jeg giver hende rent vand og sidder og holder skålen imens.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-06-06 14:35

Min første tanke var straks; katten får kun tørfoder, nyrerne er belastet, fordi den ikke drikker nok vand. Alt dette vil gå ud over blodomløbet. Nu hvor du giver vådfoder, er dette forbedret, så bliv ved med det! Tørfoder er praktisk og nemt for os mennesker, men er ikke den naturlige føde for et rovdyr. Prøv også at give kattene lidt råt kød, helst i fingertykke lunser, så - får de brugt tænderne! At tørfoder renser tænderne, er et reklamefif!
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 14:46

Nææ det er nu rigtigt at tørfoder er MED til at rense tænderne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-06-06 14:58

Katte tygger ikke på tørfoderet, men deler det højst en gang eller to, med mindre de sluger pillerne hele. Tandsten skulle efter sigende "springe" af ved brug af tørfoder, men det er ikke tilfælde, da tandsten sidder for hårdt, og man skal bruge et dertil egnet instrument for at få det fjernet.
... så jeg er ikke enig >bublebee< !!!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 15:12

Hmm min kat tygger nu fint på sin mad. Og idet at pillen bliver delt renser den tanden lidt. Og dette har flere dyrlæger sagt og ikke kun en. Men det er ikke forebyggende mod tandsten, mn kan hjælpe med at holde det i skak.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-06-06 15:51

Dyrlæger fortæller videre, hvad de får fortalt af producenten eller forhandleren. Det er yderst sjeldent de har så specielle fodererfaringer (i egen baghave). Desuden får dyrlægerne avance på foderprodukterne de sælger.
Trods alt "bussines" det hele går ud på.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 15:53

Det var slet ikke det at spørgsmålet gik ud på. Nu er vi kommet lidt på sidespor.

Men ud over det har vi en i familien som er dyrlæge som har stor erfaring med sine dyr. men pyt nu med det.

Kommentar
Fra : magnusmis

Dato : 30-06-06 16:28

Ja, så er der jo lidt at vælge imellem, men jeg har selv hele tiden hældet til den anskuelse at det måske kunne være for lidt vand.
Nu har vi jo som før fortalt 3 katte, alle kretanske gadekatte, og hun er absolut den af misserne der drikker mindst. Den ældste og
største (6½ kilo) drikker rigtig meget, men kun fra håndvasken på badeværelset.Så når vi sidder på tønden har vi altid udsyn til Skraldes numse.
Så er der lillemis, med vandproblemer, det er meget sjældent man
ser hende drikke, gør hun det endelig, skal det foregå under vandstrålen i køkkenvasken. Hun breder forpoten ud, altså gør den så stor som mulig, fylder den med vand og drikker.
Og endelig, som rosinen i pølseenden,er der wimmer.
Hun er en langpelset, helt hvid kat, hun drikker normalt, d.v.s.af
skålen, hvor der skiftes vand 4-5-gange dagligt.
Hun drikker tit, men vi har også 39 gr. i skyggen, så alle har det for varmt. også kattene, der flader ud på gulvet. Hernede bruger man jo marmor gulve eller terrazzo gulve, så lidt kølighed gir' det da.
Tak for alle jeres gode bud på problemet.
vh. Magnusmis.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-06-06 16:36

akle, ak, ak! Der er andre end dig der har erfaringer med katte og blandt dem er der en hel del dyrlæger med et netværk som man bruger til, at udbrede viden om erfaringer og problemer og man er absolut ikke afhængig af producenternes udtalelser, men snarere udtalelser fra dyrenes ejere.

Rigelig vand står der på foderanvisningerne og hvis katten ikke drikker vand nok skal foderet blødes op i vand (eller der gives vådt foder).

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-06-06 16:59

Jeg vil ikke tage "troen" fra nogen, - kun fortælle min egen mening - event. også erfaring, med foder eller dyrlæger. Alle skæres ikke over samme kam!
MVH Akle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-06-06 17:13

akle, hvis du ikke skærer alle over samme kam burde du nok være mindre kategorisk.
bublebbe, har muligvis ikke ret i at tørfoder fjerner tandsten, men er foderstykkerne tilstrækkeligt store er det nu godt til at forebygge og jeg har for øvrigt gode erfaringer med Hill's som kattene godt kan lide i modsætning til meget af det foder jeg har prøvet fra flere petshops.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 17:37

Nej nej ikke fjerner, men modvirker ;)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-06-06 17:48

Ja!

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 07-07-06 17:02

Jeg tror, det er os, menneskets behov, at misserne får tørfoder. (Det lugter ikke, det samler ikke fluer o.s.v.) Misserne trives lige fint på våd som på tørfoder.
Husk de gode/dyre mærker også findes som vådfoder. Desuden har dyrehandlen også udmærkede mærker.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 09-07-06 02:33

Gucci1704 skriver

Citat
Misserne trives lige fint på våd som på tørfoder

Og det er bestemt ikke alle katte der gør det.

Mange katte bliver direkte syge, af kun at få tørfoder hele tiden, nogen endda så meget, at de på et tidspunkt skal aflives.
De kan danne blæresten og krystaller der simpelthen kan blokere så de ikke kan komme af med urin, de kan få nyresygdomme og andre meget smertefulde urinvejssygdomme af det. Og mange katte lider også af dehydrering (væskemangel) i større eller mindre grad, hvis de kun får tørfoder.-

Og alt sammen skyldes det, at tørfoderet er meget koncentreret, og hvis kattene så ikke drikker nok vand (det er der masser af katte der ikke gør), så kommer problemerne på et tidspunkt.

Tørfoder er slet ikke naturlig føde for en kat, men noget der er opfundet fordi det er så pokkers praktisk

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-07-06 12:11

Jamen katte er da heller ikke født til hakkede og sammenpressede kødstykker der er blandet med lidt forskelligt og tilsat en skysovs.
Den gyldne middelvej må da være det rigtige for så kombinerer man jo fordele og ulemper.

Godkendelse af svar
Fra : magnusmis

Dato : 10-07-06 09:37

Tak for svaret dova.
Dit svar ligger helt på linie med mine egne fornemmelser.
Så tak.
vh.Karin