/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
hvor går skellet?
Fra : jef123
Vist : 4144 gange
200 point
Dato : 29-06-06 14:48

Vi bor i et dobbelthus, hvor der på grunden også er en vej ind til beboelse bagved.
Vejen hører til vort dobbelthus.
Vores nabo på den anden side af vejen mener, at det er vores opgave at holde ukrudt og skidt væk på denne vej helt op til hendes hus og plankeværk.
Vi derimod mener, at en del af området mod hendes grund må være hendes ansvar.
Er der nogen, der ved noget kvalificeret om dette?
JEF123

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 210 point
Dato : 29-06-06 14:53

I kan se Husets tegninger og skel på kommunen. En grund er en grund og er ukrudtet på hendes grund(indenfor for skel) er det hendes ukrudt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-06 15:03

Det må være skrevet ned, hvem der har pligt til at vedligeholde den vej.

Har du været på tinglysningskontoret. I tinglysningsbogen må det stå skrevet hvem der skal vedligeholde området.

Din "nabo" bor så på en kotteletgrund med fælles indkørsel?

Står der noget i dine egne papirer om at du skal vedligeholde "vejen"?

En tur til tinglysningskontoret eller teknisk forvaltning i kommunen, hvor du kan bede om et hegnssyn, så kan det blive afgjort der.

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 29-06-06 15:35

Naboen har hverken indkørsel eller indgang via denne vej. Det er gavlen af hendes hus, der vender ud mod vejen.
Der står ikke noget skrevet om vedligeholdelse af området. Det ved vi fra andre problemer, vi har haft med denne vej, ej heller findes der en fornuftig tegning.
Problemet er ikke så stort, at vi ligefrem vil involvere hegnstilsynet.
Der må da gælde nogen almene regler. F. eks mener jeg, at selve beboelsen ikke kan udgøre et skel.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-06-06 15:52

Er der ikke noget fra grundejerforeningens side, byplan eller andet eller servitutter om samme.????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-06 16:36

Såfremt vejen ligger på din grund, er det dit ansvar at holde vejen i orden,
Det må fremgå at matrikelkortet om den ligger på din grund.

Noget andet er hvis det er en fælles vej, som fungerer som adgang til hver jeres hus, så skulle I begge stå for vedligeholdelsen.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-06 16:51

Altså det dobbelte hus har en vej som støder op til en nabogrund.
Det er adgangsvejen for begge beboere i det dobbelte hus.
Grænsen mellem vejen og nabogrunden altså en linie mellem skelpælene, er også grænsen for vedligeholdelse.
Er skelpælene der ikke ..................uha det bliver dyrt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-06 17:37

Citat
Vores nabo på den anden side af vejen mener, at det er vores opgave at holde ukrudt og skidt væk på denne vej helt op til hendes hus og plankeværk.

I skal holde ukrudt og skidt væk fra den del af vejen, som tilhører Jer.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-06-06 00:09

jef123 har selv skrevet svaret.
Citat
Vejen hører til vort dobbelthus.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 30-06-06 08:10

Ja, vejen tilhører vort hus. Men der er tale om området fra vejen op mod naboens hus.
Vejen er en asfaltvej, så der er ikke voldsom problemer med ukrudt på den.

JEF123

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-06-06 10:04

Det er skælpælene som afgør grænsen for vedligeholdelsespligten.

Godkendelse af svar
Fra : jef123

Dato : 30-06-06 10:56

Tak for svaret taliskoko.
Vi har fundet en tegning og noget af området er vort og altså også ukrudtet.
Nu er det jo heldigvis ingen lov, der forbyder een at have ukrudt på sin grund, så hvis det generer hende, må hun selv fjerne det.
Strengt taget behøver hun slet ikke at komme om på den side af hendes hus.
Det kan der komme meget ballade ud af.
JEF123

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-06-06 10:59

Nu kommer det så også an på, om vejen ligger i det der kan betegnes som "bymæssig bebyggelse" eller det er på landet, for der er forskellige regler.

Når du skriver asfaltvej, så går jeg næsten ud fra, at vejen ikke specielt hører til din grund (eller naboens), men er det der "på fagsprog" kaldes en fælles privatvej.

I byområder med fælles privatveje er det sådan, at den grundejer, hvis grund støder op til en privat vej, har vedligeholdelsespligten ud til midten af vejen.

Citat
Pligten til at vedligeholde en privat fællesvej påhviler ejerne af de til vejen grænsende ejendomme (§ 57, stk. 1).

Til pligten er der ikke knyttet andre forudsætninger, end at ejendommene skal grænse til den pågældende vej. Det er således uden betydning, om ejeren har vejret til vejen, bruger vejen eller har/kan opnå direkte adgang mellem ejendommen og vejen.

Fra lov om private fællesveje.

Og hvis det er en vej der ligger på landet, gælder der denne regel,

Citat
§ 17. Såfremt der ikke foreligger særlige overenskomster eller andre bestemmelser om fordelingen af de efter § 16, stk. 3, påbudte arbejder, skal disse fordeles mellem de vejberettigede i forhold til deres brug af vejen

Fra lov om private fællesveje afsnit II omhandlende veje der ligger på landet

mvh dova