/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fjernvarme og brændeovn..
Fra : Mr3xS
Vist : 1050 gange
70 point
Dato : 29-06-06 08:54

Vi har netop overtaget en villa i Hørning fra 1979. I huset er der et varmeanlæg af mærke REDAN 2VX 100, som er koblet sammen med brændeovn hvor der kan fyres med energikoks. Derudover er der koblet en eller anden form for styringsanlæg (natsænkning mv.) på, som hedder LANDIS & GYR, CHRONOGYR. Varmeanlæget er ikke fra 79, idet der tidligere har været oliefyr..

For at være ærlig, så har jeg lidt svært ved at finde ud af hvordan tingene er koblet sammen, eller vigtigere, hvordan de skal betjenes... Er der nogen her der kender de to mærker? Ved hvordan de virker?

Så vidt jeg har forstået, så er der en vis risiko ved at bruge systemet (mht. brændeovnen og varmt vand), hvis man ikke bruger det rigtigt.. Og vi skulle jo nødig opleve at brændeovnen ryger i luften (hvilket jo er set før..).

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 80 point
Dato : 29-06-06 09:32

Styringen har også et nummer. Det skal du også bruge. Derefter kan du ringe til Siemens og få dem til at sende databladet på den aktuellle styring. Det kan de gøre elektronisk.

Derefter ville jeg i dit tilfælde prøve at optegne installationen på et diagram, og i første omgang sammenholde dette med diagrammerne for styringen.

Som oftest er L& G styringerne ikke så skrækkelig indviklede, når man først får leget lidt med dem.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 29-06-06 13:35

Tak for svar 3773. Jeg finder lige det nummer.

Jeg har haft fat i det lokale varmeværk, så der kommer en forbi på lørdag og kigger på det. Ham vi købte af var åbenbart smed, og gik meget op i sådanne systemer. Som naboen sagde "jo mere kompliceret jo bedre...". Jo tak, fint nok, bare ikke når man overtager systemet uden nogen form for vejledning .
Til gengæld er der en fjernvarmeudgift på 6000-8000 om året i et alm. parcelhus på 144 m2 fra 1979, det er da vidst meget godt gået...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-06 13:56

Uha ja, det kan vist ikke blive meget billigere

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 29-06-06 13:59

Der kommer selvfølgelig lidt oven i for energikoks/træ... Alligevel..

Jeg ved ikke engang hvad et hus af den årgang og str. koster i varme??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-06 14:06

Olie eller gas omkring 15 - 18000 kr om året

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 29-06-06 14:13

Nå, hold da op, så meget...! Ja, så er det vidst billigt

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 06-07-06 08:51

Jeg har snakket med det lokale fjernvarmeværk, og de har været ude og kigge på systemet. Nu har vi fundet ud af hvordan det hele hænger sammen..

Han sagde samtidig at det med natsænkning faktisk næsten var uden virkning. Han sagde at man maks skulle sænke temperaturen 2 grader, ellers ville der skulle bruges for meget energi på at varme rummene op igen om morgenen. Han anskød besparelsen ved dette til kun at være ca. 500 kr.

Er det rigtig antaget? Har i samme opfattelse? (Hvis det ikke giver mere i besparelse, så slukker jeg bare for natsænkningen...)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-07-06 15:51

Enig - natsænkning er der ikke meget ved, ved nyere velisolerede huse.

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 28-07-06 13:18

Tak for svaret 3773.