/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
tomatplanter
Fra : batman1
Vist : 2541 gange
500 point
Dato : 28-06-06 23:49

mine tomatplanter er nu ca. 2cm. fra loftet i min udestue, hvad gør jeg nu?? skal de beskæres eller hvad, min kone mener at det igangsætter en modning af tomaterne, og det er jo for tidligt ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-06 00:06

Tomatplanter skal nippes, så de ikke gror for vildt og sætter for mange klaser. For mange giver små tomater, som modner sent- eller aldrig.

Nogle mener at man skal knibe i toppen et blad over øverste klase, når der er afsat tre klaser.
Det er nok for sent for dig.

Husk også at knibe sideskud af i tide.
Se også her.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-06 00:16

Ja, du skal kappe toppen af dem, ellers bruger de bare alt for meget energi på at løbe i vejret, og dine tomater bliver for små, fordi planten i stedet bare vokser opad.

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-06-06 06:32

Tomatplanet må kun have en hovedstamme, og de skal nippes, sideskud fjernes, det er dem der kommer som ekstraskud mellem to stængler der sidder i et V, inde i det V kommer sideskuddene de skal væk, ligesom du kan fjerne nogle af de ikke tomat eler blomsterbærende grene. Topkap ellers får du mange små tomater der ikke når at modnes. Du skal virkelig beskære før det er for sent og bliver en jungle.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 29-06-06 07:03

Jeg plejer at knække sideskuddene af når de er ca. 20 cm. lange. Så putter jeg den ned i jorden et lunt sted i haven og vander godt. Jeg får ALTID nye tomatplanter ud af dem og kan høste helt indtil frosten kommer. Jeg har erfaret at der er alt for varmt i min havestue og jeg får et større udbytte udendørs. De der ikke når at modnes laver jeg syltede grønne tomater ud af, som vi så nyder godt af hele vinteren. Topskuddet kan du også stikke i jorden, når du klipper det af.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-06-06 10:11

Du kan forlænge den snor du har bundet dem op med, og forsigtigt sænge dem så langt ned at den nederste klase stadigt er fri af jorden, og fortsætte hver gang du har plukket en klase. Hvis stænglen rører jorden, vil den sende ekstra rødder ned i jorden. Du kan også føre den videre langs loftet. Sørg for rigeligt med lys, så de ikke strækker sig . ..........og som andre har sagt: nib sideskudene af, med mindre det er en af de sorter man betegner som busktomat.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-06-06 10:16

Rosekamp > Det har jeg aldrig tænkt på, mine side- og topskud plejer at blive kylet ud med det samme, jamen de får ikke engang lov at blive 2 cm. lange - nu skal jeg sørme prøve at gøre som du skriver

Herligt - man skal lære hele livet, tak for din oplysning!

Vh. Dorthe.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 29-06-06 13:43

Det var så lidt Dorthe

Det kan spare en for en hel del penge, hvis man har mange planter. Jeg køber altid kun én af hver plante og laver sideskudsplanter ud af resten