/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Køleskab køler konstant
Fra : Grodel
Vist : 7369 gange
60 point
Dato : 28-06-06 17:23

Hej,

Jeg har et køleskab, der en dag holdt op med at køle.
Jeg fik at vide at det sikkert var termostaten.

Jeg fik derfor en anden termostat (Kender en der arbejder på Danfoss), da jeg satte den i kunne køleskabet godt køle igen, men nu slukker det ikke igen. Dvs. det køler bare indtil der bliver minusgrader.

Jeg fik derfor en ny termostat, da jeg jo nu havde konstateret at køleskabet sagtens kan køle.

Nu har jeg sat den nye termostat i og jeg har stadig samme problem.
Jeg har tjekket at føleren (den metal tråd) der kommer ud af termostaten er skubbet helt ned i røret.
Jeg kan endda se den komme ud ved fordamperpladen som den skal. (Hvis man skubber for langt)

Jeg har prøvet alle kombinationer af stikene på termostaten uden held.

Nogen gode ideer? Det er ret irreterende ikke at have køleskab :)

Køleskabet er et Brandt SC26BWJN indbygningsskab

PFT

Grodel

P.S Jeg har desværre kun 40 point at give

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-06-06 18:03

Er du sikker på du har monteret den rigtig. Stopper den når du sætter den på afrimning? Hvis den ikke gør tyder det på at du har monteret fasen direkte på mellemledningen så strømmen løber lige igennem termostaten.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-06-06 18:14

Du har vel ikke lavet et skarpt buk på "metal tråden"???, i så fald virker den ikke!!!.
Er det den rigtige temperatur, termostaten er til?? ( det kunne jo være en til en fryser, og så afbryder den aldrig!!!)
Blot et par foreslag, udover det med rigtig montering af ledningerne.

MVH

Kommentar
Fra : sym

Dato : 28-06-06 19:02

hvis det ikke lige er en termostat til den type køleskab kunne det så tænkes at hvór" hjulet" viser at det skal være mindst kold der er det koldest og omvendt. Men det har du vel prøvet?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 19:05

Den thermostat som skal bruges til et alm. køleskab hedder "service 3"
Som viskinge siger må der ikke være skarpe knæk på det tynde kapilarrør
Selve føleren skal sidde nøagtigt som den gamle sad (normalt lige op ad bagsiden på den nederste del af kølefladen)
Hvis der var en "strømpe" på den gamle følerrør skal der oså være det på den nye
På den pakning som thermostaten lå i, er der også en el-tegning...............er den fulgt nøje.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-06-06 20:19

Når man skiller sådan noget ad så tegner man op hvor ledningerne skal sidde og monterer dem sådan igen, har jeg lært af bitter erfaring...hehe

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 28-06-06 20:37

Hej Grodel

Der mangler sikkert kølevæske, så vil den opføre sig somn du nævner.
Din forhandler kan sikkert sætte dig i forbindelse med et firma, der
kan fylde den efter.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-06-06 20:43

Hvis den mangler kølevæske som du kalder det, vil den opføre sig modsat, den vil ikke køle ned.
Når termostaten ikke slår fra er den forkert eller forkert forbundet eler føleren bøjet eller ødelagt.
i øvrigt er det ikke smart at prøve samtlige kombinationer på ledningstilslutningerne, tænk på hvad der kan ødelægges f.eks hvis kompressoren for to faser puf puf du.

Kommentar
Fra : sottmann

Dato : 28-06-06 20:55

Hej Grodel

Har du overvejet at købe et nyt ? den gamle kan være en rigtig strømtyv ??
nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor gammelt dit køleskab er men er det over 10 år
er det sikkert værd at overveje.

MVH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 21:09

Citat
Jeg kan endda se den komme ud ved fordamperpladen som den skal. (Hvis man skubber for langt)

Er den da ikke spændt ind til fordamperen.

Det er temperaturen på fordamperen som skal stoppe for mere køling.

...............................er det er "service 3" (fra Danfoss) som du bruger.

Kan du slukke den, hvis du drejer helt om.

Og venter den så lidt med at starte igen.
Husk at du ikke må starte køleskabet lige efter det er slukket på stikkontakten (vent 5 min)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-06-06 21:26

Var det ikke en idé at sætte det til et tænd og sluk ur, køre 5 min hvile et kvarter el.lign. så er du da fri for at forsøge dig frem på må og få.
Termostaten skal tilsluttes rigtigt ellers ødelægges den måske, sidder der et diagram på æsken, er der farver på ledningerne hvor mange er der?
er der f.eks 4 så er der vel 256 kombinationsmuligheder.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-06-06 00:03

Som e.c rigtig har konkluderet skal der "normalt" en service termostat no 3 i og den virker ved at den bliverspændt fast til den nederste del af fordamperfladen og afbryder ved ca. - 27-29 gr. det er så nøje afstemt efter skabets volume og temperaturen vil så passe. Der er ingen mulighed for genstart før temperaturen på fordamperfladen er kommet over 0 gr. så der er på den måde afrimningen foregår. Men som du beskriver det er det en rum termostat der skal til og det hedder en service termostat no ?
Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige huske hvad den hedder. Den virker ved at temperaturen i skabet opnås og den vil så afbryde på rumtemperaturen.
ig til din ven fra Danfoss atdet er en sådan en du skal have i stedet for.

Hvis der mangler kølemiddel på sbabet vil den ikke kiunne køle tilstrækkeligt ned og kompressoren vil blive ved med at køre da termostaten jo ikke vil slå fra

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 29-06-06 11:16

stig 54,

når der mangler kølevæske vil køleskabet blive ved at køre - fordi
termostaten ikke slår fra p.g.a. manglende køling.
Jeg har prøvet det engang - min fryse/køleskab opførte sig som beskrevet.
Jeg fik løst problemet via en institution, der havde abonnement med et firma, der efterfyldte køle/fryseskabe.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-06-06 13:03

Det lyder højst besynderligt at skabet skulle komme på frysegrader fordi der mangler kølevæske, og ydermere så skulle termostaten jo slå fra længe før, ren logik

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 29-06-06 14:23

Hej alle!!

Det var da en masse dejlige forslag... jeg prøver lige at svare på dem lidt i tilfældig rækkefølge:

- Køb nyt køleskab: Nej... det 2 og 2 måneder gammelt og et nyt tilsvarende koster mindst 6000,-

- Knæk på føler: Der er ikke nogen skarpe knæk på den nu, da jeg puttede den i kom jeg dog til at bøje den ret kræftigt, men kunne uden problemer rette den op. Er der noget inde i den der kan være ødelagt?

-Kølevæske: Jeg tror heller ikke der mangler kølevæske, så har jeg hørt at den ikke kan blive ved med at køle ned... og det kan den sagtens!

- Timer: God ide med timeren.. hehe bare surt at man ikke har lys i køleskabet i de tidspunkter man har slukket for strømmen.

- Termostat: Jeg havde først en Service 3 termostat, den havde samme problem som den jeg har nu. (Den jeg har nu er skaffet på Danfoss af en Danfoss mand der har haft den originale ind til sammenligning)

- Ledningsmontering på termostat: Jeg har som sagt prøvet alle 6 kombinationer af montering af ledninger.... 2 kombinationer kunne ikke tænde køleskabet, men de resterende 4 gav alle et koldt skab efter ca. 30 min.

[B]Ny teori:[/B]
En arbejdskollega sagde til mig at for ham lød det somom startrelæet var gået i stykker.
Han sagde at når det "brændte" sig fast kunne der ske 3 ting:
1 - Relæet begynder at ryge/brænde (Det har jeg engang prøvet på et gammelt køleskab)
2 - Relæet låser så kompressor ikke kan starte
3 - Relæet låser så kompressor ikke slukker

Er det muligt?? Jeg har undersøgt at et nyt startrelæ "kun" koster 235 + moms ved Brandt.
Kan det betale sig at prøve det??

På forhånd tak

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-06-06 14:40

hvad med garantien for køleskabet? er det udløbet?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-06 14:53

Har du et multimeter tager det 1 minut at checke om den hænger i noget.

...og ja et kontaktsæt kan brænde fast, men normalt plejer startudstyret at brænde af og så kører skidtet ikke.

Og glem det med kølemidlet. Det mangler den ikke (sansynligvis ikke).

Hvis føleren knækkes for hårdt, kan den blive utæt og duer derefter ikke.

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 29-06-06 15:26

Garantien er udløbet ja :(
Typsik at skidtet går i stykker lige efter garantiudløb.

Jeg tror jeg prøver at pille det kontaktsæt (startrelæ) ud og får en i mit firma til at måle på den.
Man kan vel måle hvis den ikke virker?

Pft

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-06 15:38

...ligeledes temostaten!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-06 16:16

1 - Relæet begynder at ryge/brænde ja - men der sidder en termisk afbryder som forhindrer det.
2 - Relæet låser så kompressor ikke kan starte det starter men stoppes af thermisk afbr.
3 - Relæet låser så kompressor ikke slukker nej det er kun thermostaten som kan holde det igang

Er det muligt?? Jeg har undersøgt at et nyt startrelæ "kun" koster 235 + moms ved Brandt.
Kan det betale sig at prøve det?? Nej

Et startrelæ virker på denne måde.
motoren har en startvikling
og en kørevikling
der sættes spænding til køreviklingen som (alt efter type) får startrelæet til at give spænding til startviklingen og efter opstart kobles startviklingen fra.
Kobles startviklingen ikke fra ......brænder kompressoren af eller stoppes af thermisk afbr.

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 29-06-06 17:26

Kan det så være den anden abryder?
Jeg fatter det simpelthen ikke.. jeg har som sagt prøvet med 2 termostater der gør nøjagtigt det samme.
Det startrelæ var min eneste mulighed for at komme med en forklaring på hvad der kan være galt.

Hvis i har andre god forslag, så sig endelig frem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-06 17:48

Nemmeste er at tage et multiinstrument og følge størmmen gennem de enkelte komponenter. Så tager det ikke mange minutter at lokalisere hvor miseren er!

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 29-06-06 18:05

Hmmm.. kan godt være... jeg har en elektrikker ven.. han kommer på mandag.
Så må han kunne måle hvor det går galt.

Men han kan vel ikke måle hvis det er føleren der er knækket?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-06 18:33

Næh, men han kan se om skidtet reagerer når du drejer på knappen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-06 18:46

stopper det køleskab når du drejer på knappen.................
helt til den ene side
eller
helt til den anden side

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 29-06-06 20:16

<stopper det køleskab når du drejer på knappen>
Ja, når jeg drejer termostaten til "sluk" eller 0, så stopper det med at køle og lyset går ud i skabet.

Nu har jeg lige pillet det startrelæ ud, så tager jeg det med på arbejde imorgen og får en til at kigge på det.

Lige nu ville det være fint at bo på Grønland, så var det ikke så nødvendigt med et køleskab :)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-06 20:41

Så sidder de ledninger ikke rigtigt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 29-06-06 20:46

(eller termostaten duer ikke)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-06-06 20:59

Ja

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 29-06-06 22:42

<Så sidder de ledninger ikke rigtigt>
Jeg har altså prøvet samtlige mulige kombinationer. 2 gange for at være sikker.
Har prøvet med 2 termostater og den sidste termostat har jeg fået "målt igennem".

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 29-06-06 22:44

/off topic

Jeg må sige jeg er meget positivt overrasket over denne side.
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi regnet med så meget hjælp og gode forslag på så kort tid.

Mange tak til jer alle indtil videre for de gode indlæg!!

Kommentar
Fra : joand

Dato : 30-06-06 00:21

Der findes jo mange forskellige termostater, dvs temperatur og funktionsmåder.
Helt sikkert at du kan finde en der dur ,har selv skiftet en for en kammerat.
Vedr startrelæet har de i flere år brugt en slags PTC føler eller varistor, som har meget lav modstand i starten og stiger til meget høj modstand i løbet af få sekunder, og denne spænding der gennemløber modstanden holder den varm.
De ryger som regel om foråret når de bliver startet op i sommerhusene.

Men held og lykke

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 30-06-06 03:15

Du skriver at du kom til at give føleren et skart knæk.
Hvis det er kapilarrøret til føleren du har givet et skarpt knæk
kan du ikke rette det ud igen uden at din termostat vil blive
ved med at "tro" at der er for varmt i køleskabet og blive ved
at "fortælle" at kompressoren skal køre.
Tjek om termostaten ved skiftende temperatur slutter/bryder strømmen.

Svend

Kommentar
Fra : Grodel

Dato : 04-09-06 13:33

Løsningen blev et nyt køleskab!
For dårligt at et så dyrt skab bræner af efter 2 år.

Brandts tekninker kunne ikke reparere det.
Jeg har prøvet med 3 forskellige termostater og Brandt har prøvet med den "rigtige" termostat.

Jeg fik dog 60% rabat på et et nyt tilsvarende skab (af vejl. udsalg) så jeg måtte slippe 3500.

Nu håber jeg dette her holder mere en 2 år og 2 måneder.

Tak for hjælpen til alle!

Annuller spørgsmålet
Fra : Grodel

Dato : 04-09-06 13:35

Se ovenstående kommentar for grund til lukning!

Tak til alle!