/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Lovligt at sælge sådan noget?
Fra : rosekamp
Vist : 4711 gange
200 point
Dato : 28-06-06 15:21

Jeg undrer mig meget over at se på qxl at man kan købe dirke, banke-slå nøgler og andre spændende anordninger, der kan bruges til indbrud. Er det virkelig lovligt at sælge sådan noget?

Kommentar
Fra : zith

Dato : 28-06-06 15:25

Ja så længe der ikke opfordres til at det bliver brugt til indbrud, da det kun er en alm. vare der bliver solgt rundt.

Kommentar
Fra : FigoFidel

Dato : 28-06-06 15:45

Jeg tror ikke at det er lovligt

Accepteret svar
Fra : frueyde

Modtaget 210 point
Dato : 28-06-06 15:55

det er fuldt lovligt, ekstrabladet har lige haft det oppe at vende..
.citat:
Det er hverken ulovligt at sælge eller kopiere banke-nøgler. Først når nøglen bliver brugt til at komme ind et sted, hvor man ikke har adgang, er det kriminelt.

http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug/article204780.ece

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-06-06 16:18

Man kunne få den tanke at det var Ruko selv der solgte dem, for at få folk til at udskifte til de nyere låse!

Så vidt jeg ved virker det kun på de gamle 5 stiftslåse med de runde nøgler!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-06 16:40

Jamen sådan kan man undre sig.

I DK indsamles køleskabe. Tømmes for kølemiddel og olie. Kompressoren klippes af. Siderne sendes til presning, så det gas der er i skummet trykkes ud og opsamles. Altsammen på det offentliges regning.

Samtidig har vi et trykdirektiv der stiller temmelig barske krav til trykbærende anlæg herunder køleanlæg.

Vi har kraftige restriktioner på hvilke kølemiddelgasser der sælges og et registreringssystem (KMO) nogenlunde lig noget fra Kreml. Gasserne pålægges kraftige adfærdsregulerende afgifter.

....men alligevel kan du lovligt gå på trælasten eller i Bilka og købe dig en kinesisk bygget varmepumpe. Der kører på et uegnet kølemiddel med stor glide. ......og montere den selv. Følger du den vedlagte vejledning lukker du bevidst kølemiddel i atmosfæren.....!?!?!?!?!? Lovligt??????

Det er sgu da også for dumt. At jage branchen og med den anden hånd tillade fusk og kølemiddeludslip.

Dertil skal siges, at stort set alle de kølemidler der er forbudte i Vesten, producerers og anvendes stadig i stor stil i Pakistan, Indien, de gamle østlande, sydamerika, Kina osv osv.........De kølemidler vi taler om, er dem der virkelig bider hul i ozonlaget.......l

Man undrer sig............

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-06-06 16:42

Hvad med sådan nogle dirke-sæt der virker på alle bil-mærker? Hvad f..... skulle man bruge dét til, hvis man ikke er falck-mand eller biltyv?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-06-06 16:48

Stjæle du.......

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-06-06 19:45

Stjæle hører vist ind under kategorien biltyveri

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 20:06

Jeg så for kun et par år siden et køleanlæg som vist ikke var helt tæt i grækenland.
Den grimme freon 12
Der stod simpelthen en flaske direkte forbundet til anlægget, så der lige kunne efterfyldes, når den "dejlige" ozonnedbrydende freon susede ud af anlægget.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 20:49

Man må da f.eks. også gerne sælge og købe rottegift, men man må altså ikke servere det for hverken naboens hund ...eller børn.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-06-06 21:19

Ok, det synes jeg så ikke lige man kan sammenligne med

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-06-06 21:48

Man kan købe hammer og koben men det skulle vel være ulovlig at sælge det også, fordi 90% af alle indbrud bruger tyven koben. I som mener at bankenøgle burde være ulovelig, er i enig i at hvis man skal købe hammer og koben, så skulle man have politi tiladelse.
alimak

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-06-06 22:24

I Danmark har vi det nu engang sådan, at vi stoler på hinanden - sådan da.

Du kan også gå ind og købe en frossen lammekølle, den er nok ikke så sjov at blive slået i hovedet med.
Tænk på alle de vaser mange ægtemænd har fået smidt efter sig.

Du kan jo ikke ulovliggøre noget, fordi det potentielt kan bruges som våben, til indbrud eller andet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 22:51

Der kunne nu godt laves særregler for værktøj alá bankenøgler.

Det er forbudt at bære knive af en vis størrelse og man må ikke antræffes offentligt med en boltsaks, hvis man ikke kan dokumentere at den skal bruges i et lovligt ærne.

Så jo. For min skyld kunne man godt kriminalisere dét at være i besiddelse af en bankenøgle, hvis ikke man kan dokumentere at den skal bruges i lovligt ærende. En sådan dokumentation kunne være at man havde næringsbrev som låsesmed eller er ansat hos en sådan.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 22:56

Nåeh ja: Man må heller ikke slentre ned af Strøget med en harpun eller jagtkniv, medmindre man kan sandsynliggøre at man er undervejs til eller fra en dykning eller jagt.

Det samme gælder skydevåben selvom man har våbentilladelse og jagttegn.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : FigoFidel

Dato : 28-06-06 22:58

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 23:03

Selvom man kan sansynliggøre at man er på vej til/fra, dykning, jagt eller fiskeri. Skal jagtredskabet: Harpunen/riflen/kniven været sikret og ikke klar til umiddelbar brug.

Der skal autorisation/godkendelse af politiet til at sælge skydevåben, medens knive og harpuner kan handles i håndkøb.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-06-06 23:26

Bottomline! Du kan ikke gøre en skid i DK fordi alt kan misbruges? Man må f.eks ikke kalde en sort man for neger? Man må ikke gå rundt med ien 3 i Ener fordi man kan kapre et fly med det?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-06-06 23:27

Men man kan gdt købe en bankenøgle?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-06 01:02

Er dette lovligt?

http://ekstrabladet.dk/vrangen/article212633.ece

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 21-07-06 08:48

Haha Molo
Det var da godt det ikke var fiskerkoner, der syede fiskenet - for så havde deres nye produktionslinie da vist været ulovlig

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 06-02-07 07:11

Tak for svaret frueyde.