/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
snegle problem
Fra : bublebee
Vist : 1321 gange
150 point
Dato : 27-06-06 22:25

vi har helt utrolig mange snegle i vores have. Sådan nogle rødbrune nogle. Tror ikke det er dræbersnegle. Men problemet er, at de æder mit salat. Møg snegle.

Jeg har idag prøvet at grave et rødbedeglas med øl ned, og nogle af dem er da røget i, men der er virkelig mange.

Hva gør vi dog ved dem. Hjælp hjælp

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 27-06-06 22:42

Hej

prøv lige at tjekke dette link hvor den rødbrune snegl er ----- og det er dræbersneglen...

http://www.kan-lir.dk/snegle

tjekkede lige google og på en norsk side skriver de det samme med ølfæller..nematoder mm

Håber du får styr på de små kræ

Fusses

Kommentar
Fra : hj51r

Dato : 27-06-06 22:43

Der kan købes noget sneglegift-piller som skal drysses rundt om din urtehave,det kan dæmpe dem lidt men ikke udrydde dem,hvis du ikke gør noget så glem alt om salat mm de æder alt også kartofler og gullerødder.
der findes også nogele piller som er økologiske,de er ikke giftige for mennesker og andre dyr.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-06-06 22:47

Hvis der er så mange, må det vel siges at være skadedyr, så kan du vel med rette sprede sneglegift, som jo er et lovligt middel. Det er en form for granulat du lægger ud, f.eks. rundt om din køkkenhave eller din grund og sneglene dør af det.Samme middel bruges mod dræbersnegle eller den iberiske skovsnegl som den rettelig hedder, Dræbersnegle æder deres dde artsfæller, jeg er ikke sikker på at alm. snegle gør det samme.
Dog skal du tænke på at der er extremt mange snegle efter det meget regn vi har fået på det sidste, men varer det ved så havde jeg ikke betænkt mig.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 27-06-06 22:51

Der er virkelig mange sys jeg. Der er også mange i græsset i haven. Og ad nogle af dem er rimelig store. Hvor køber man den slags sneglegift.
Den må ikke være farligt for andet da vi også har kat.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-06-06 22:55

Ferramol til sneglebekæmpelse kan købes hos f.eks foderstofforretninger.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-06-06 22:58
Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 150 point
Dato : 28-06-06 06:24

BVADR de er altså ulækre de snegle

det med øl-fælderne er faktisk et rigtigt godt råd - det er bare ikke nok med et glas nedgravet - de skal stå over det hele med mellemrum - og der skal så laves et "bælte" omkring haven - for eks grus med vejsalt der ligner en lille forhøjning - så der ikke kommer flere ind.

been there - done it - og det hjalp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-06 06:26

ps.. egentlig underligt de snegle bliver tiltrukket af øl - men sådan er der så meget - de er nogen værre alkoholikeraspiranter

vær lige opmærksom at ligesom almindelige skovsnegle kan de ubemærket komme indenfor og det er noget så ulækkert !!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-06-06 12:04

Flere råd kan findes her.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=45584

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-06-06 14:37

Hej bublebee.

Jeg så engang et TVprogram hvor man kom med et rigtigt godt og ikke giftigt råd omkring de irriterende snegle....

Det gik på at man skulle gøre sin have fuglevenlig!
Fuglene spiser sneglene (dette var dræbersneglene), derfor skulle man gøre haven indbydende for fugle...lave fodringssteder rundt omkring i have, måske en lille dam osv.

Det er da et forsøg værd, for fugle vil vi jo allesammen gerne se i haven men dælme ikke de forbandede ulækre snegle...

Held og lykke med det.
Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-06-06 15:14

Nej for de er virkelig ulækre og store og adr

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 11:40

Nu har jeg prøvet det med at stille et rødebedeglas med øl i, og det virkede. Gravede det ned midt i mit bed (det er nu også kun3*2 meter) så et større bed havde nok skullet bruge flere glas. Men nu har jeg ingen snegle i bedet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-06-06 17:06

sådan !!! - vær lige opmærksom på at de kan gemme sig til en fugtig dag

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 17:13

ss ja så får de en ordentlig omgang når de dukker op igen....

Så kan de lære det kan de. Dumme klamme snegle....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-06-06 17:21

ohhh jeg kan godt forstå du er tosset over dem - de er bare lige lidt for meget - godt de har alkoholiker tendenser - de tiltrækkes som hvepse om en sukkerkrukke af øl

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 17:36

hehe ja fordrukne snegle.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-06-06 18:10

håber så sandelig de er druknet så de ikke får tømmermænd

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-07-06 20:06

hehe så kan de lære det kan de nå...

Kommentar
Fra : JohnHaveChr

Dato : 02-07-06 23:50

Hej!

jeg hører du har snegle-problemer.. men det er der sandelig et middel mod!.....
Det DU skal gøre er at placere halm rundt om din køkkenhave, det kan sneglene nemlig ikke forcere!
Det er MIT råd til DIG!

God vind

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 22-08-06 15:32

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-08-06 15:34

velbekomme - medmindre du har ædt de udyr

Kommentar
Fra : mikse01

Dato : 30-10-06 15:26

Hej

Der er etableret en snegleforening som kun beskæftiger sig med specielt dræbersnegle problemer.

Hvis du skriver til snegl@fo-aarhus.dk kan du blive medlem af foreningen. Det er gratis og her kan du få oplyst alt om problemstillingen.

Min opfattelse er at den Ibiriske Skovsnegl (som "dræbersneglen" hedder rigtigt, bedst bekæmpes
ved 1. opsamling og destruktion (hårdt manuelt arbejde i skumringstiden), 2. udlægning af jern vitriol piller, som sneglen elsker og dør af (de indtager kornpillen som er belægt med jern vitriol og kryber derefter i skjul og dør) 3. sætte et sneglehegn rundt om din køkkenhave ( se f.x. www.havenet.dk som her en type til salg har jeg set ). Hegnet kan du dog selv lave ud af 1 mm alm karosseriplade med en bukning på 45 grader på den del der ikke graves ned. Sneglen kan ikke ret let forcere bukningen og forcerer derfor ikke hegnet.

Hej M.