/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Frames per min - video optag
Fra : thulin
Vist : 469 gange
50 point
Dato : 27-06-06 08:47

Hvor mange frames per minute optager et videokamera med ???

almindeligt og highspeed ???

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-06-06 09:31

det kommer da helt sikkert an på hvilket kamera.
Men ved almendelig tv er det 25 billeder/sek (50 halvbilleder)
biografen bruger 30Billeder/Sek.
Ved 15billeder/sek ser det nogenlunde ud dog med en anelse flimmer.

Highspeed kan være alt der er hurtigere end 30Billeder/Sek.
Men det er ikke en standart, så nogen vil nok reklamere mindere som highspeed.

Mvh. Jørgen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-06 10:22

Almindelig fjernsyn ender 3000 halvbilleder pr minut. Det er PAL B/G systemet.

Amerikanerne 1800 helbilleder / min

Normalt opgiver man det i billeder /sekund, så bliver det til 25/s eller 50 halvbilleder/s

Halvbilleder er en særlig teknik som ved TV udsendelser giver et bedre resultat med den begrænsede båndbredde. Der er i princippet 625 vandrette linier i et PAL fjernsyns billede, selv om man ikke kan se dem alle.
Man sender dem i to omgange, først linie 1, 3, 5 ----- til 625, så linie 2,4,6 -----624
Fjernsynet laver selv en lille forskydning på en linies afstand mellem de to billeder.

I alt skal der så sendes 2 halvbilleder, før man har fået den fulde billedopbygning.
Det hurtige skift smelter for øjet sammen i et billede, som flimrer mindre , og opretter visse farvefejl på den måde.

På computere vises hele billeder ad gangen.

Traditionelle biograffilm var med 24 /s , derfor var man i fjersynets barndom nød til at køre dem lidt hurtigere i TV. skuespillerene fik et lidt højere stemmeleje, og filmene varede lidt kortere end i biografen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-06 10:23

Almindelig fjernsyn ender 3000 halvbilleder pr minut. Det er PAL B/G systemet.

Amerikanerne 1800 helbilleder / min

Normalt opgiver man det i billeder /sekund, så bliver det til 25/s eller 50 halvbilleder/s

Halvbilleder er en særlig teknik som ved TV udsendelser giver et bedre resultat med den begrænsede båndbredde. Der er i princippet 625 vandrette linier i et PAL fjernsyns billede, selv om man ikke kan se dem alle.
Man sender dem i to omgange, først linie 1, 3, 5 ----- til 625, så linie 2,4,6 -----624
Fjernsynet laver selv en lille forskydning på en linies afstand mellem de to billeder.

I alt skal der så sendes 2 halvbilleder, før man har fået den fulde billedopbygning.
Det hurtige skift smelter for øjet sammen i et billede, som flimrer mindre , og opretter visse farvefejl på den måde.

På computere vises hele billeder ad gangen.

Traditionelle biograffilm var med 24 /s , derfor var man i fjersynets barndom nød til at køre dem lidt hurtigere i TV. skuespillerene fik et lidt højere stemmeleje, og filmene varede lidt kortere end i biografen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-06-06 11:43

???

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-06-06 12:02

Nit spørgsmål er afledt af at jeg har et digital still kamara Ixus 55, som kan optage video, med 30 frames per min. Og jeg går da ud fra at et video kamera vil optage med noget højere antal frames, end en kamera som er beregnet til at optage still foto.

Selvfølgelig er opløsningen ikke så høj i et IXUS kamera som en "rigtig" video kamera.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 50 point
Dato : 27-06-06 19:03

ja men frames er det samme, det er opløsning og lysfølsomhed er er til forskel.
Dit IXUS har sikkert en god lysfølsomhed til stilbilleder, men det tager jo ikke 30 frames i særlig høj opløsning, og er sikkert heller ikke så lysfølsomt ved de 30f/s
videokameraet er næsten omvendt, det tager nok også de 30f/s men er mere baseres til det,
og er til gengæld ikke særligt godt til stilbilleder,
igen kommer det an på pris/kvalitet og derfor kan man ikke lige sætte tal på.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 27-06-06 21:32

Tak for svaret natmaden.