/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Program t interaktiv historie
Fra : Selc
Vist : 580 gange
200 point
Dato : 26-06-06 23:36

Hej!

Hvilket program er bedst (lettest at bruge) til at lave interaktive historier til internettet? Det skal kunne registrere brugernes svar, så det er muligt for administratoren at se, hvilke valgmuligheder, den enkelte bruger vælger i historien - eller i det mindste, hvor mange gange de forskellige valgmuligheder bliver valgt. Det må gerne være muligt for brugeren at indtaste et tal, der skal bruges senere i historien.

Vh.

Selc

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-06-06 05:36

Forstår hvad du mener, og tror ikke at det er så svært, men .. når det kommer til stykket,
så er der ikke meget der er nemt.
Bla. kan det umidellbart ikke laves i html.
Hvad er dine mulighedder ?
siger PHP / web-hotel / server / dig noget ?

I bund og grund må det kunne laves lidt alá et interaktivt spørgeskema. !

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-06-06 06:57

Jeg trækker mig tilbage,
syntes at du har for mange gamle åbne spørgsmål.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-06-06 14:13

Citat
Hvilket program er bedst (lettest at bruge) til at lave interaktive historier til internettet?

Hvis du mener en 'færdig' løsning? Så findes den næppe

Bedste program til alle typer webudvikling?

Dette kan besvares meget kort:

Notesblok (notepad.exe)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Selc

Dato : 27-06-06 18:00

Muligvis - men ikke med som programmør

Jeg har leget lidt med HTML-programmering, men er ikke voldsomt garvet, så jo mindre kompliceret det er jo bedre. Ud over at det i sagens natur skal være muligt at lave en historie, der udvikler sig efter 'læserens' valg er det tanken, at det skal være muligt for brugeren at indtaste tal - f.eks. ifb. med en gåde - som så skal kunne bruges af programmet senere i fortællingen. Og som nævnt, at det bliver registreret et sted, hvad brugeren svarer helt generelt.

/Selc

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 27-06-06 18:09

Muligvis kunne det laves med Flash. Men jeg er ikke selv særligt vild med programmet, så jeg håber en Flash-ekspert melder sig. Det skulle vist kunne integreres med noget ASP via database, omend man vel i teorien kunne gøre det samme med en XML-tabel og PHP...

GameMaker er også en mulighed - prøv at kigge på http://www.gamemaker.nl/

Du er nok bedst til at definere det egentlige behov.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 01:13

Selc -> ...med www.kandu.dk kommer du ret tæt på: ....never ending story !

Udvikling af 'gode idéer' ? ...fint nok !

...men prøv i dette tilfælde at være en smule mere specifik: Præcis HVAD ønsker du hjælp til?

..når nu 'programmet' ikke findes?

Er det kode, værktøjer eller teknologier, du er ude efter?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 01:28

Mht. Notesblok og webprogrammering?

Citat
Muligvis - men ikke med som programmør

...du 'aner' ikke; hvad du taler om!

Læs lige http://www.hjemmesideskolen.dk .... blot til en begyndelse, før du udtaler dig så skråsikkert om udviklingsværktøjer

</NØRD>

Kommentar
Fra : Selc

Dato : 28-06-06 21:08

1. Hvis jeg nu havde haft en anelse, om at der ikke fandtes et program, der var optimalt til mit behov, så havde jeg nok ikke spurgt til et specifikt program. Så ja - den logiske følge må være at spørge, hvordan (og ikke med hvilket program) jeg lettest laver en interaktiv historie til nettet – med hvilke værktøjer og teknikker etc?
2. Mht. citatet skulle der have stået: Muligvis (er Notepad det bedste værktøj) men ikke med MIG som programmør (så godt er mit kendskab til HTML-syntaksen ikke) .
3. Jeg har som nævnt begrænset erfaring med at lave hjemmesider. Jeg har lavet lidt i HTML, rodet lidt med Frontpage etc. (og har basal kendskab til Visual Basic og programmering i det hele taget). Med andre ord kan jeg ikke udtale mig skråsikkert om udviklingsværktøjer (ellers havde jeg nok heller ikke stillet spørgsmålet), men leder efter den letteste vej til at lave – eller lære at lave – en interaktiv historie.
4. Lad mig prøve at forklare, hvad jeg gerne vil lave med et eksempel: Det kunne f.eks. være en detektivhistorie på nettet, hvor læseren er hovedperson og skal træffe valg om, hvordan vedkommende vil opklare et mord. Der skal være muligt for personen enten at være aggressiv eller snedig og f.eks. overmande en mistænkt eller følge ham efter ham hjem. Det er rimelig standard stuff, men derudover vil jeg gerne have mulighed for at se, hvem og hvor mange der vælger, hvilken vej gennem historien. Blandt andet for at lære, hvad læseren synes er sjovt og spændende ift. at forbedre historien eller lave nye historier. Desuden ville det være et stort plus, hvis det var muligt at indtaste og bruge variabler i historien. Et helt banalt eksempel kunne være, at brugeren kan indtaste sin alder og lade det spille en aktiv rolle i historien.
5. Jeg beder altså ikke nogen lære mig at programmere eller skrive historierne for mig, men spørger blot hvordan det er lettest at løse opgaven. Så skal jeg nok selv sætte mig ind i teknikker og programmer etc.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 21:47

Selc -> Det koncept du nævner er næsten identisk med computerspil af adventure/strategi typen.

Blot er der ikke en 'kunstig intelligens' der skal analysere begivenhedernes udfaldsrum. Der er kun dig. Det er heller ikke 'intelligensen' der skal træffe valgene, men brugerne. Systemet skal blot registrere de valg den enkelte bruger foretager.

Det du vil lave svarer altså til beslutningstræet/rutediagrammet i 'spillet' der kan kortlægges som et spanning tree (=en matematisk model). I dette tilfælde over noder med vægtede udfald forbundet af ensrettede stier (..med mindre du indbygger en fortrydelses/roll-back funktion. Da bliver stierne bi-direktionelle) Denne model kan du vha. af en database hvori du gemmer resultatet af brugerbeslutninger i noderne, lave statistik over vha. gængse algoritmer, som f.eks. shortest path og transitive closure (Sollin's, Prim's eller Kruskal's algoritmer).

Jeg ved ikke hvor meget du kender til relationelle databaser, spilteori og statistik, men det er altså ikke for børn

Normalt er det noget som et team af 10-30 erfarne programmører bruger ½ år på at implementere, så mon ikke det er en lidt for stor opgave for først og fremmst dig, men også os andre kandu brugere, at komme med et fyldelstgørende svar på?

I ordentlig mundtfuld for en som ikke kan de mest basale webteknologier til bunds, endsige de nyeste af slagsen som til eksempel AJAX (Asynchronous JavaScript And XML).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 22:00

Helt konkret vil jeg tro det 'lettest' lader sig implementere i XHTML/XML, asp.NET, C# og en relationel database. (Det er sådan kandu's sider og database er implementeret)

Udviklingsværktøjet vil da nok blive en blanding af en god IDE (Integrated Development Enviroment) til C# (udt. SEE SHARP), asp.Net (udt. ASP DOT NET) platformen og Notesblok.

Med en smule knofedt kan du dog sikkert også få din fine ide op at køre med HTML, PHP og mySQL.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-06-06 22:15

De nævnte WEB sprog/-teknologier kan du lære på dette fine norske ( ..men engelsksprogede) interaktive online undervisningssite:

http://www.w3schools.com/

Matematikken kan du bl.a. finde mere om her :

http://scholar.google.com/scholar?q=game%20theory%20algorithms%20spanning%20trees&hl=da&lr=&oi=scholart

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Selc

Dato : 02-07-06 11:07

Ja, rolig nu! Programmet - eller rettere historien - skal ikke kunne styre en rumraket, men bare give brugeren muligheden for at vælge sin egen vej gennem historien. Og så skal der være mulighed for, at indtastede tal etc. kan indgå i historien.

Jeg kastede lige et hurtigt på hjemmesiden, og umiddelbart så det ud til, at XML kan meget af det, jeg har brug for ud over de sædvanlige HTML-muligheder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-06 20:29
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-07-06 22:41

Lav det i Html/javascript.
Gem brugerens handling i en cookie.

eller lav det i php !

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-06 01:53

Æv.... jeg troede; jeg ku' kom' til månen !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-07-06 02:29

Nå jeg troede da at du havde sneget dig ombord på rumfærgen i dag
</Jørgen>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-07-06 02:36

okay, du kan stadig nå at snige dig om bord,
men husk lige tandbørsten og et par ekstra sokker