/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
110V-240V ~ omformer?
Fra : ThomasEp
Vist : 4989 gange
50 point
Dato : 26-06-06 17:46

Hejsa, jeg skal bruge en omformer fra 110V-240V ~ til 230 V?? Er der nogen der ved hvor jeg kan finde sådan en henne af?? Det er til at oplade mit kamera med. Kan jeg måske skille en nokia lader ad og erstatte den med kameraets??

Kommentar
Fra : ansgard

Dato : 26-06-06 18:05

Hvorfor en omformer når vi har 230v i stikkontakterne?

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 26-06-06 18:36

fordi de her stik på den lader er firkantet.. så det med omformeren er vidst lige meget, jeg skal bare bytte rundt de stik eller hva?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-06-06 18:42

prøv din nærmeste elektronik forretning eller http://www.brinck.dk/ ring det er i kbh.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-06-06 20:58

Hvad står der at " input voltage " er på laderen????
Hvis det er 220-240 VAC, så bare skift stikket.

MVH

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 26-06-06 22:40

Jeg tror du formulere dit spørgsmål forkert. Det er nok nærmere en 230V til 110 V du efterlyser.
Det vil det være hvis du har købt en lader beregnet til USA, som du vil bruge i Danmark.
Men det er ikke kun spændingen det er også netfrekvensen der er forskellig. Hvis laderen er med er transformator ( en lille tung klods) kan frekvensen være en kritisk parameter. Især går det galt med holdbarheden hvis man sætter en 60Hz (USA) transformator til 50Hz (europa) . Forklaringen er meget teknisk,og den vil jeg skåne dig for. Den modsatte vej er der ikke noget problem.

Mange af de moderne ladere til kameraer m. v er lavet universielle så de kan med alt fra 100 V til 250 V og med vilkårlig frekvens.
Hvis det er tilfældet skal du bare have et overgangsstik og det kan du få mange steder.

Hvis du har firkantede stikben og der kun står 110V 60 HZ , ( 60 Cls kalder amerikanerne det ofte) på den har du et alvorligt problem. Man kan ret enkelt lave de 220 til 110 V og den omsætter kan du også få mange steder. Men 50 Hz til 60 HZ er en meget vanskellig affære.
Så er det nemmere og billiger at købe en europæist eller universel lader til dit apparat.

l

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-06 22:48

Jeg har læst dit spørgsmål igen.

Hvis der står 110- 240 V på den betyder det at den er en af de universielle, og så skal du bare have et overgangsstik. Hvis du har købt den her i landet er det sælgerens problem, eller vil jeg anbefale dig at købe en af de små blokke med rejseadaptere med alverdens omsættere som bl. a. en del isenkræmmere og elektrikere handler med.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-06-06 04:23

Et par foreslag. og så du kan se dem.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=718203231&n=469331449

Rejseadapter sæt med 4 plugs, Varenr.: 20170 - 49Kr.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=718203231&n=469331449&pn=807700280

Det er denne du har brug for, vil jeg tro.
Adapterstik fra 2 flade ben til 2 runde, Varenr.: 9901075 - 15Kr.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=718203231&n=469331449&pn=734543941

De kan selfølgelig også købes mange andre steder.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-06-06 07:12

Transor, du skriver:

Citat
Hvis laderen er med er transformator ( en lille tung klods) kan frekvensen være en kritisk parameter. Især går det galt med holdbarheden hvis man sætter en 60Hz (USA) transformator til 50Hz (europa) .

Det er da vist lige omvendt!!

MVH

Godkendelse af svar
Fra : ThomasEp

Dato : 29-06-06 17:50

Tak for svaret transor.