/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
- Smør og margarine det samme?
Fra : salacia
Vist : 8049 gange
50 point
Dato : 26-06-06 16:38

Hej.. jeg skal lave pølsehorn idag... jeg skal bruge 200 g (til en dobbeltportion) margarine.
Problemet er det at jeg ikke har margarine.. Men inden jeg køber det, vil jeg lige spørge om jeg kan bruge ganske almindeligt smør istedet for margarine?

Her er opskriften:

100 g. margarine
2½ dl. vand
50 g. gær
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
450 g. hvedemel
æg til pensling

Smelt margarinen i en gryde og hæld den i en skål. Rør vand og gær i. Rør salt, sukker og hvedemel i. Ælt dejen sammen og skær den i stykker.

Kom lidt mel på bordet og kagerullen. Rul hvert stykke dej ud med kagerullen, til det er så stort, at pølsen kan pakkes ind.

Pak hver pølse ind i et stykke dej. Læg bagepapir på bagepladen. Læg pakkerne på pladen.

Tænd ovnen på 200 grader C.

Lad pakkerne hæve på pladen i cirka 30 minutter.

Pensl pakkerne med æg. Bag dem 15 min. i midterste ovn rille.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-06-06 16:48

Jeg tror det nærmest er et "religions"- spørgsmål
Nogle sværger til smør andre til margarine
Jeg plejer at bruge hvad jeg har - tror det dybest set er ligegyldigt, hvad man btuger - måske lige med undtagelse af småkager, de bliver medt lækre med smør - synes jeg altså
Held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-06-06 16:56

Hvis du har lidt rapsolie (smagsneutral) kan du lade det erstatte lidt af smør'et.
Den største forskel på smør og margarine bortset fra smagen er hvor meget varme det kan tåle.
Smør branker ved lavere temperaturer end margarine der jo er et olieprodukt.

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 26-06-06 16:58

hejsa !!

jeg bager tit og har også stået med en opskrift hvor jeg skulle bruge margarine og jeg har kun haft smør men hvis smøret (står på pakken) kan bruges til bagning kan du sagtens bruge det istedet jeg har endnu ikke haft proplemer og med smør syntes jeg at det man bager får en beder smag husk også at kig om smøret er saltet eller ej for hvis det er saltet så skal der ikke ret meget mere salt i dejen ellers får brødet en let salt smag ..
held og lykke med brødet
fra Karina

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 26-06-06 19:49

Hej salacia
Brug du bare dit smør. Jeg bruger ofte smør i stedet for margarine. Det omvendte er ikke altid lige godt, hvis man skal bage "finere" kager og wienerbrød.
Jeg har lige været ude i mit køleskab for at sammenligne varerne:
Der er faktisk ikke den store forskel:
Smør er en anelse federe Pr. 100 gr. 75 gr. fed og 680 kcal
Margarine 70 gr. fedt og 635 kcal.

Protein og kulhydrat, er ens: 0-1 gram

Ang. saltindhold vil jeg tro det er det samme. Der findes almindeligt smør, her taler man ikke om saltet smør. Bare ganske almindeligt smør. Så kan mankøbe en pakke speciel usaltet smør, hvis man skal bruge det til noget specielt eller ikke kan tåle salt.
Held og lykke med pølsehornene, hvis de ikke allerede er fortæret. Hvis de er spist, håber jeg de smagte godt.
Mange hilsner fra Maya123 og også hilsner til alle andre her i gruppen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-06 22:56

Til det formål er det ligegyldigt med sør, margarine, eller en smagsneytal olie.
Men ellers kan der godt være betydelig forskel.

Margarine vil i almindelighed ikke harske så hurtigt, og er derfor bedre til gemmesmåkager.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-06-06 23:20

olie synes jeg giver en lidt sejere krumme..altså brødet bliver lidt mere elastisk.
Men jeg ville da bestemt ikke holde mig tilbage med at bruge smør, det giver en langt bedre smag...synes jeg

Kommentar
Fra : zenzaiMaster

Dato : 28-09-06 22:23

Der er ikke den store forskel på smør og magerine når det kommer til bagning, ud over at der kan være en smags forskel, nu er jeg selv mest til smør, da det er et renere produkt, og efter min mening smager bedst. der er jo en grund til at smør er dyrere ind magerine, og af 2 onder så er smør helt klart det sundeste.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-06 22:35

Citat
så er smør helt klart det sundeste.

Det kommer så sandelig an på margarinen.
Smør er ikke specielt sundt da det er lavet på animalsk fedt hvorimod margarine i dag normalt er lavet på vegetabilsk olie der er meget sundere, især hvis det er lavet på olie der indeholder flerumættede fedtsyrer.

Kommentar
Fra : zenzaiMaster

Dato : 28-09-06 23:15

det er rigtigt nok at visse magerine er lavet med olie, men tilgengæld er der tilsat div. stoffer så som stabilisator m.m. og det findes ikke i smøret, og i smør er der også valle, som rent faktisk er sundt, da det indholder div vitaminer og miniraler, det er bl.a også derfor at man tilsætte valle i osteproduktcionen, for det er ikke noget man ellers har brug for, til at kunne lave osten med.. derfor er det min overbevisning at smør er rennere og sunder, hvis man skal vælge melle disse 2 produkter...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-06 23:26
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-06 23:26
Kommentar
Fra : zenzaiMaster

Dato : 29-09-06 20:37

jeg siger jo heller ikke at animalsk fedt er sundt, for det er der intet fedt som der er, men vi skal have lidt fedt, men du skal ikke fortælle mig at magerine er sundere, for i nogle af produkterne forfindes der trafedt syre, og dette er kræft fremkaldene, og hvem ved ellers hvad de har fundet på at komme i, hvor i mod at smør er 100% naturligt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-06 20:46

Arbejder du for Arla?

Har aldrig hørt om "trafedt syre"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-09-06 21:00

Er det dette? http://www.altomkost.dk/madtildig/Hvad_er_der_i_maden/Energi/Fedt/omhaerdetfedt.htm

Vi er langt væk fra spørgsmålet så jeg stopper her.

Kommentar
Fra : zenzaiMaster

Dato : 30-09-06 00:13

nej jeg arbejder ikke for arla, og ungår helst deres produkter, men prøv næstegang du skal købe magerine så at kigge efter, for på nogle af pakkerne står der at det er uden trafedt syre.. der har været en masse skrivelse om det i nyhederne nogle år tilbage, men kan fortælle dig at jeg er kok og har arbejdet i faget de sidste 16 år