/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
processor
Fra : fkj64
Vist : 612 gange
50 point
Dato : 26-06-06 16:11

jeg skal til at købe ny bærbar computer men er i tvivl om hvilken processor jeg skal vælge mellem Amd sempron processer eller en fra intel. Er der nogen som har noget at sige om de 2 processor alt for/imod.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-06 17:02

Det siges at Intel og AMD har hver sin stærke side, alt efter hvad den skal bruges til.
Men hvis dit behov ikke kræver den store datakraft, så vil du ikke mærke meget til forskellen.
Jeg har PC'er med begge typer, og jeg har ikke nogen fornemmelse af, at der er en forskel set ud fra mit behov.

Men du bør nok lige nævne, hvad det er du skal bruge maskinen til?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 26-06-06 17:38

AMD skulle være bedre til spil, mens Intel skulle være bedre til at arbejde med flere data på en gang.

Hvis du ser på intel og AMD, så har de mange forskellige processorer.

FX. AMD
AMD Athlon
AMD Sempron
AMD Athlon XP
AMD Athlon 64
AMD athlon 64 x2.

INTEL
Intel pentium 4
Intel celeron
Intel celeron D
Intel celeron M

Efter hvad jeg har fundet ud af, så er AMD's sempron processorer ikke nær så stærke, som Athlon 64 processorne

mens intel's Celeron svarer til en sempron, og det vil sige at den ikke er nær så stærk, som en pentium processor.

Altså min pointe er at man skal se efter hvad for en processor man har at gøre med.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-06-06 18:16

AMD laver iøvrigt en Thurion 64 bit processor, som jeg har i en mine bærbare. Det er i princippet en Athlon, som er blevet ændret lidt. Den får pænt meget ros rundt omkring, og jeg har da også kun udmærkede erfaringer med den. Den vil nok være et godt bud hvis du spille lidt

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-06-06 18:42

Jeg har lige købt en Intel Pentium D 3.2GHz
Den sparker sgu r*v! (Og den kan betales)

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-06-06 18:51

Enig, Pentium D styrer . Bare ikke i bærbare

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-06-06 19:14

Nå, hvorfor da ikke det?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-06-06 19:21

Vel primært fordi den bruger for meget strøm, formoder jeg

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-06-06 20:00

Plejer strømforbrug og varmeudvikling ikke at hænge lidt sammen?

Jeg spillede Delta Force Xtreme i 3 timer med højeste opløsning for at teste...
Tjekkede efterfølgende temp. på CPU'en: 27 grader... (Harddisken: 32 grader) *S*

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 26-06-06 20:12

Jeg har personligt gode erfaringer med AMD processorer, både i stationære og laptops.
Generelt giver de ligeså god ydelse som Intel (i nogle tilfælde bedre) og samtidig er de billigere.

Hvis du skulle vælge Intel, så hold dig langt væk fra Celeron. I en bærbar bør det være en Centrino/Pentium M.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-06-06 20:19

Enig enig. Når det drejer sig om processorer til bærbar er det jo om at købe de strømbesparende. Samtidig hjælper det jo også på varmen hvis ikke ligefrem man kører med de krævende spil. Men så vil de mobile processorer jo også smide en masse varme fra sig.
Jeg ville ikke vælge en P4 processor da den er mest kendt som varmeplade

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 50 point
Dato : 26-06-06 20:33

Hvis du vil læse selv så synes jeg bedste link er:
http://www.tomshardware.com/cpu/index.html

Selv ville jeg vælge AMD pga. lille strømforbrug og pris/ydelse.

Godkendelse af svar
Fra : fkj64

Dato : 27-06-06 13:54

Tak for svaret Thomas_Mygind.