/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
QXL og rykkergebyr?
Fra : Atha
Vist : 854 gange
20 point
Dato : 26-06-06 15:24

Hej

Jeg har lige modtaget en trussel fra qxl om inkasso, hvis ikke jeg betaler, hvad jeg skylder plus rykkergebyr. Det er en gammel gæld fra sidste år og en lille beløb. Jeg har modtaget opkrævning samt rykkere med gebyr på 50 kr.

På deres hjemmeside står, at de har en nedre grænse for, hvornår de opkræver betaling. Mit beløb overstiger ikke den grænse. Alligevel har de sendt faktura. Jeg har dog ignoreret dem og fået et par rykkere. Nu vil du sende mig til inkasso.

De har altså sendt mig rykkere på en regning jeg slet ikke burde have fået til at starte med. Hvad foregår der her?

Hvad bør jeg gøre?

MVH

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-06-06 15:40

Den er god!
Altså tror du, at man ikke skal betale småbeløb. Hvis det var tilfældet var der jo ingen grund til at sætte et beløb på.

Du må hellere sætte et citat på, hvis man skal tage det her alvorligt for rent juridisk er der ikke nogen minimumsgrænse. Der kan være tale om, at beløb er så små at man ikke vil fremsende særskilt faktura e.l.

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 26-06-06 15:40

prøv at kontakte QXL, og tag den så derfra..

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 30 point
Dato : 26-06-06 15:57

Hvis du skylder dem penge, uanset størrelsen, så har de et krav mod dig.
At du ikke vælger at betale regningen og ignorerer at der kommer rykkergebyr, ændrer ikke ved at QXL har et krav mod dig.

Næste gang du får en regning du ikke mener du bør have, så skal du ALDRIG bare ignorerer den, for hvis det er en fejl, og du ikke gør opmærksom på det, kan det ende i noget frygtelig roderi. Så næste gang kontakter du dem der har givet dig en regning. Så kan du også få forklaring, og du kan så betale regningen uden at der løber rykkergebyr på, eller måske du er så heldig at de kan se det er en fejl, og du dermed slipper for at betale..

Mit råd er at du kontakter QXL og hører dem om det er rigtigt at du skylder de penge eller om der er sket en fejl. Hvis der ikke er sket en fejl, så skal du skynde dig at betale, for når pengene ryger til inkasso, kan der lige pludselig godt løbe nogle flere gebyrer. Og en inkassosag gavner ikke i tiden fremover hvis man skal låne penge.

Kommentar
Fra : Atha

Dato : 26-06-06 15:59

Når de skriver, at der er en kreditgrænse på 40 kr. Så er det da forkert at opkræve før man har samlet en gæld på over 40 kr.

JEg synes deres regler er mærkeligt formuleret. Jeg har talt med dem og de er ikke til at hugge og stikke i. Her er deres regler:

QXL.dk har en nedre kreditgrænse på 40,- DKK før vores system genererer en opkrævning af betaling af udestående.
Når du har et udestående på 200,- DKK vil din konto blive lukket for salg til du har fået din konto i nul eller har et tilgodehavende hos QXL.dk.
Du kan altid indbetale mere så du har et tilgodehavende hos QXL.dk - på den måde kan du altid sikre at du kan sælge.
Hver den 1. i måneden udsender QXL.dk en e-mail, til dem der har haft et udestående på mere end 40,- DKK i løbet af måneden.
Har du været over kreditgrænsen på de 40,- kommer du ikke ud af processen før din konto er i nul eller du har et tilgodehavende hos QXL.dk

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 26-06-06 16:05

Hvor står det med de 40 kr. henne?
jeg kan ikke finde det nogen steder... Har du et link?

Godkendelse af svar
Fra : Atha

Dato : 26-06-06 16:34

Tak for svaret MacMadsen. Så er kontoen i nul. Det er lidt ærgelige penge, men ok jeg følger dit råd til en anden gang.