/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lige hæk
Fra : Mr3xS
Vist : 910 gange
45 point
Dato : 26-06-06 14:03

Vi er netop blevet husejere.. Lige hvad angår hæk, så er jeg måske lidt små-perfektionistisk, men jeg vil gerne have at den er helt lige (det er pænest..). Hvordan får man den lige? Er der nogle fif, eller er det bare på øjemål?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-06 14:07

Enkelt: Plant efter en udspændt snor og klip efter en udspændt snor.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 26-06-06 14:10

Og hvis man ikke har noget at spænde en snor ud imellem?

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 26-06-06 14:10

Hejsa...

Jeg har nu ikke selv nogen hæk, men har nu ofte klippet mine forældre og svigerforældres...

Dette har jeg ikke brugt nogen form for værktøj til - udover en hækklipper - men blot
øjemål. Jeg kunne da godt forestille mig, at man kan bruge snorer osv. men dette er sikkert
meget bøvlet...

Hav en god arbejdslyst
Mvh.
Thomas

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 26-06-06 14:22

Ja, nu fandt jeg vidst selv en svarmulighed... Læste lige et tip om et laser-vatterpas, som man kan sætte op og klippe efter..

En mulighed, men vil gerne høre andre..

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-06-06 14:26

Man kan også banke et par tynde spyd i jorden i hver ende og spænde snoren ud imellem dette.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 26-06-06 18:16

Hvad med dit græs, skal det også være lige højt over det hele

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 45 point
Dato : 26-06-06 21:05

Brug et laser-waterpas.

Placer det på en pæl , stige eller ligende i den ene ende. Mål godt op.

Så skal du bare følge laserstrålen ned langs hækken på samme måde hele vejen.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 26-06-06 23:49

Jeg bruger et 2 m waterpas på 2 bræder som står på jorden, waterpaset bliver spændt med enhåndstvinger - så er det nemt at juster hvergang jeg flytter frem til de næste 2 meter og spænder man ordentligt kan man næsten ligge hæk klipperen på water paset.

mvh
The King.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 27-06-06 08:28

Kanon! Så har jeg lidt at arbejde med . Tak for svar.

>Spirillen: Og ja, mit græs skal også være helt lige, men det kræver ikke det store at få dne sag klaret

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 29-06-06 08:56

Tak for svaret Thomas_Mygind.