/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift
Fra : MSS
Vist : 754 gange
100 point
Dato : 26-06-06 12:18

Hej

Jeg søger en god og nem opskrift på en ret med kyllilngebryst. Jeg forestiller mig noget til 2 dage, med ris og i en slags sovs (karry, fløde måske). Gode forslag modtages med kyshånd.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-06-06 12:46

KALKUNGRYDE MED CITRON-KARTOFFELMOS (kylling kan vel bruges)

Gryderetter er god hverdagsmad, og hvis man ikke har flere timer til at lade den stå og simre, kan man bare bruge kalkun, der kræver kortere tilberedningstid. Mange synes, at kalkunkødet ikke smager af nok, men det kan det jo sagtens komme til med masser af krydderier, grøntsager og bacon, der giver en vidunderlig og kraftig smag til mange retter. Her er en hurtig kalkungryde med en enkel citron-kartoffelmos til.

(4 personer)
600 gram kalkun i terninger
100 gram bacon i terninger
1 spsk. olivenolie 2 fed hvidløg
3 kviste rosmarin 1 løg
2 porrer
2 rødbeder
2 æbler
salt og peber

KARTOFFELMOS:
1 kg kartofler
4 spsk. olivenolie
saft og skal fra en halv usprøjtet citron
salt og peber
Start med at skrælle kartoflerne, skær dem i grove terninger, og kog dem, til de er møre. Skyl imens porrerne, skær dem i skiver, hak løg og hvidløg fint, skræl rødbederne, og skær dem i stave. Skyl æblerne, og skær i dem tynde både. Svits baconen i en sauterepande, til den er gylden, tag den op med en hulske, og tilsæt olivenolie sammen med kalkunkødet, hvidløg, rosmarin, løg og porrer.

Sauter i 8 minutter. Tilsæt rødbederne, og sauter i yderligere 5 minutter. Tilsæt bacon og æbler, og smag til med peber og salt.
Hæld kartoffelvandet fra, og kom kartoffelterningerne i en skål sammen med olivenolie, citronskal og -saft. Mos det sammen med et piskeris, og smag til med salt og peber.

Server kalkungryden til kartoffelmosen - en dejlig middag.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 26-06-06 13:46

Denne opskrift fik jeg serveret hos nogle venner og har selv prøvet at lave den. Den er rigtig god!

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=19489

Velbekomme

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-06 14:50

Jeg garanterer dig for at denne ret bare er GUF!

2-4 kylligebryst, kogt eller stegt i ca. 15 min.
2-3 bananer
1 ds flåede tomater
1/4 l piskefløde
4-6 spsk sød chilisauce
1 lille pose peanuts
1 pakke bacon
salt + peber

Den kogte eller stegte kylling lægges i et ildfast fad. Kyllingebrysterne kan enten være hele eller skåret i mindre stykker.
Bananer i skiver samt de flåede tomater hældes over kødet.
Fløden piskes til skum og blandes med chilisaucen, - smages til med salt og peber og hældes over kød og tomatsauce.
Baconen ristes, skæres i tern og fordeles over retten sammen med peanuts'ene.
Steges i ovnen i 20-25 min. ved 200 graders varme.
Serveres med løse ris til.

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 26-06-06 15:12

Tak for svaret Axelise.

Vil glæde mig til at prøve den, og de andre opskrifter også. De lyder alle lækre.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-06-06 15:27

Velbekomme - og tak for points