/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Peugeot - dæk og fælge
Fra : jorael
Vist : 804 gange
200 point
Dato : 26-06-06 07:38

Min Peugeot 306 2.0 st. car kører med 5.5J*14 alufælge og 185/65/R14 86 H dæk jfr instruktionsbogen.
Jeg har fået et sæt 6J*14H2 alufælge med 185/60/R14 82 H. Dvs. fælgen er en ½ tomme bredere og har tilføjelsen "H2" (?), og dækkene er 3,1 % mindre i omkreds. Dækkene er 5-10 år gamle, men to af dem er slidt mindre end 50%. De er af god kvalitet: Michelin Energy.
Projektet er sætte vinterdæk på mine nuværende fælge, og sommerdæk på de nye.
Spørgsmål: Skal jeg købe fire nye 185/65/R14 - eller bevare de to 185/60/R14 og købe to til af samme slags?
Der er ingen tvivl om, at de nye fælge og dæk passer (samme ET mål mv.). Spørgsmålet er ændring af køreegenskaber med lidt mindre dæk, og om dæk, der er over 5 år gamle, er værd at bevare, selv om de har et pænt mønster?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-06-06 11:18

det bedste svar du kan få er at snakke med en dækspecialist.
De ved alt om dine problemer og kan give dig et rigtigt svar.
Det er gratis.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-06 11:18

Når dækkene er over 5 år gamle, skal du se på gummiets kvalitet - det bliver dårligere/møre med årene - så det er ikke kun dækmønstret der er afgørende. Jeg tror selv at jeg ville købe nogle nye dæk, frem for at bruge nogle der er 5-10 år gamle.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 26-06-06 12:56

Ja, det ender nok med nye dæk; men alligevel.
Hvor finder jeg en dækspecialist - som ikke samtidig gerne vil sælge mig fire nye dæk.
Det med nye contra ældre dæk har været fremme nogle gange her på Kandu, hvor pointen hjar været, at bilen standses af dæk eller en mur. Men hvor stor betydning har det egentlig, at dækkene er nye, når det kommer til stykket.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-06-06 19:09

Ingen dæk specalist vil råde dig til at sætte på brugte dæk på din bil.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 09-08-06 11:48

Tak for svaret ampere. Vi må få denne sag afsluttet. Dækspecialisten: Det er en temperamentssag. Gider man arbejdet med brugte dæk er det OK, forudsat de ikke har revner eller er møre. Men ærlig talt. Er det besværet værd at bøvle med gamle dæk frem for at købe nye. På den anden side, så koster gode brugte dæk ofte kun ca 500, hvor de nye af god kvalitet koster ca. 2.000 eller mere.