/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Er det farligt
Fra : Gevelia
Vist : 714 gange
50 point
Dato : 26-06-06 00:49

Hejsa.

Jeg er en rigtig god amatør bager, men her i aften bager jeg mig en kage uden op skrift. Jeg syntes den smager rigtig god men er i tvivl om at det mulig vis kan være farligt at blande et par ting sammen uden for en opskreft,,,

Mvh. Per

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-06-06 00:55

Med mindre der er hash eller andre stærke sager indblandet så tror jeg ikke det er!

Kommentar
Fra : Gevelia

Dato : 26-06-06 01:01

okay tak. nej tak ikke hash hvor skulle jeg få det henne hehe... det tør jeg slet ikke...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-06-06 01:02

Er du bange for at kagen skal eksplodere, eller hvad skulle der være farligt?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 26-06-06 01:19

Udtrykket "kage" kan jo dække over nogle værre fækale sager. Tror ikke det ville lugte så godt i dit køkken, men hvis temperaturen er høj nok, er det vel bare slagger.......

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 26-06-06 01:19

Der er mig bekendt ingen bage ingredienser der ikke kan blandes, så du kan rolig eksperimentere, jeg gætter på at det er den måde nye opskrifter opstår når du har prøvesmagt din nye kage og den smager godt, og du har overlevet kan du lige give os andre opskriften, så vi kan dele nydelsen

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 26-06-06 08:36

Ja det kan være farligt!
Kroppen har ikke godt af aftenkage.
Bag kagen om aftenen og spis den som morgenmad.

nilsg

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 26-06-06 09:46

hmmmm.

Farligt...
Medmindre du bager i et fysiklokale, såååå...

Mange lækre brød er "opfundet" ved at man laver en fejl fc. Men ellers kommer der kun nye lækre brød og kager ved at eksperimentere.

Et par få gyldne regler:

Bruger du kærnemælk, så lad brødet hæve med natron
Bruger du gær, så lad det hæve længe
bagepulver og natron begynder at virke så snart du blander det i vædske, derfor skal det i ovnen med det samme og MÅ IKKE hæve
Gærbrød med har bedst af at hæve et lunt sted, hvor det ikke trækker. Trækker det, hæver det ikke så hurtigt. Det hæver nemlig ved varme.
Koldhævet gærbrød - her sparer du på gæret bruger ca 15 g til 5 dl vædske, og lader det hæve køligt. Her tilsættes ikke varme ting.

Håber du kan bruge disse gyldne regler. Jeg fik dem af min mormor, der heller ikke var bager. Men bagte så englene med garanti synge,r der hvor hun er nu.

Finder du på noget godt, så lad os det endelig vide.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 26-06-06 12:41

Nej det er ikke spor farligt. Man skal jo eksperimentere ind imellem for at finde på noget nyt. Så bare rolig....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-06-06 14:35

Det lyder da specielt....................

Kunne du ikke lige skrive, hvad og hvor meget, du putter i?

---Hvis du ligefrem bager en kage hvor du har udskiftet halvdelen af melet med mononatriumglutaminat, -så kan det da godt være, at den bliver noget sundhedsskadelig... Men den smager nok heller ikke særlig godt.

Men lad os høre om den konkrete kage..

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 26-06-06 14:44

Nu er jeg ikke klar over om det stadig sender - men på et tidspunkt sendte de et program på Discovery der hed "Kemi i køkkenet" og der fik man mange gode forklaringer på, hvad der skete med ens mad under forskellige omstændigheder. Et absolut seværdigt program, hvis man godt kan lide at eksperimentere i køkkenet.

Kommentar
Fra : Gevelia

Dato : 27-06-06 14:58

tusind tak for jeres svar... Har ædt kagen. den var god.

Fladkage

Til 4 personer.
4 æg
200 g sukker
milk cacao (det man blander op med mælk) 5 tsk.
3 tks. kanel
100 g mel.

Æg sukker piskes hvidt, så kommer du cacao i (og vender det i) så kommer du mel i gerne sigtes i så den bliver luftig. stil ovnen før du begynder, på 200 grader set dejen i en brade pande og smæk den ind. Vendt 20 til 25 min. og mmmmmm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-06-06 15:57

Neiii! --DET er ikke giftigt....

Men blev det til en KAGE? Der er dobbelt så meget sukker som mel.. Og 4 æg til 100 g mel...

Det må næsten være "makron-agtigt"... mmmm

Godkendelse af svar
Fra : Gevelia

Dato : 04-01-07 14:18

Tak for svaret o.v.n..