/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
frekvens regulering af motor
Fra : R.brander
Vist : 898 gange
200 point
Dato : 25-06-06 22:52

Jeg er ved at lave et doseringsanlæg til et foderanlæg i en stald, en af komponenterne skal kunne justeres trinløst op og ned i mængde...derfor har jeg så købt en frekvensomformer med 1x230 volt ind og 3 x 230 volt ud...som skal trække en 0.75 kw asynkronmotor...mit spørgsmål er så hvorlangt man kan gå ned i frekvens og hvor højt man kan gå op....uden at skidtet brænder af...desuden er motoren forresten en 6 polet motor med altså 1000 omdr/min.......Hjælp !!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-06-06 00:02

Hvis ellers din frekvensstyrer er af god kvalitet, kan du bruge hele dens område.

Du må bare regne med at tabene i motoren øges ved den form, så motoren skal vælges større end ellers.
Hvis den køles med en blæser dreven direkte af motoraksen, bliver kølingen måske for dårlig, når omdrejningstallet er lavt. Så holder motoren ikke så længe, som med god køling.

Det vigtigste er altså at motor og regulator passer sammen , og med belastningens karakter.

Hvis du rigtig skal regulere, og have højt moment også ved stilstand er jævnstrømsmaskiner og chopper regulering meget bedre.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 26-06-06 00:13

Du skal selævfølgelig bruge en seriemotor - som de bruger til symaskiner - blot, selvfølgelig lidt større - hilsen bvh

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 26-06-06 09:16

Hvilken mærke er frekvensomformeren af...

Normalt siger man at der skal fremmet køling på motoren hvis den kommer under 20 - 25 Hz.
hvorhøjt du kan gå op kan jeg ikke svare dig på,, men jeg arbejder inden for fødevareindustrien og vi har nogle steder motorer der køre fast 120 Hz, dog bliver de ikke belastet fuld ud...

Hvis du læser manualen over frekvensomformeren og sætter motoren rigtig op.. skal du være mere end uheldig hvis du brænder den af

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 27-06-06 07:37

Frekvensomformeren er en Teco 7300cv.....Den er købt hos www.brd-klee.dk og der ligger alle datablade også.

Motoren bliver monteret med en nedgearing 40:1 så jeg tror ikke den bliver særligt hårdt belastet.

Accepteret svar
Fra : buch78

Modtaget 200 point
Dato : 27-06-06 08:52

Hej igen

Hvis du bare sætter den op via manualen så skulle det køre for dig..

Godkendelse af svar
Fra : R.brander

Dato : 28-06-06 08:18

Tak for svaret buch78.

har nu fået anlægget op at køre og der ser ud til at køre fint fra 20 hz til 100 hz.

Det er faktisk en meget fin frekvensomformer den der Teco....indbygget plc og en halv million opsætningsmuligheder og så til cirka 2000 kroner.