/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
sengetæppe
Fra : mazda929
Vist : 1412 gange
50 point
Dato : 25-06-06 22:44

Hej alle sammen kan I hjælpe mig?

Jeg skal sy et sengetæppe med flæser. Vores seng er 200 X 210. Sengen er ca. 40 cm høj. Jeg vil sy flæser på 2 af siderne, der skal ikke være flæser ved hoved/sengegavl. Er endvidere i tvivl om stoffet skal være i satin/nervøs velour. Hvor meget stof skal jeg købe? Hvorledes syr jeg tæppet pænest?

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 50 point
Dato : 26-06-06 10:14

Hej Mazda929

Hvis jeg skal vælge mellem satin og nervøs velour, vil jeg vælge satin, nervøs velour lever op til sit navn - vrider og vender sig, er svært at få lagt ud over sengen. Desuden bliver flæsen svært at se.

Hvad med jaqardvævet stof? Det er tungt og nem at håndtere som sengetæppe.

Satin er også ok.

Her er en måde, jeg nok ville bruge:

Tæppet uden flæse med søm hele vejen rundt - buk kanterne om 2 gange, smalt og stik den på symaskinen.

Flæse: vil jeg tage sengens højde (flæsens bredde) plus søm foroven minus søm forneden (så tæppet ikke "slæber" på gulvet).

Læg ½ - 3/4 mere stof til flæsens længden (til rynkning).

Jeg laver en tegning af det på min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/hannes-menageri.

Her vil jeg også lave et forslag til en lidt mere spændende flæse.

Håber, min forklaring kan tydes! Ellers spør'!

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-06-06 11:56

Så har jeg forsøgt at lave en tegning med en kort forklaring.

Håber, du kan bruge den - ellers spørg løs!

http://www.123hjemmeside.dk/Hannes-Menageri/1599596

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : mazda929

Dato : 26-06-06 12:21

Tak for svaret Camillasmoster.

Jeg har set på tegningen, men man kan næsten ikke tyde skriften, desværre.

mvh. mazda929

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-06-06 12:41

A - 2 gange ombuk á 1 cm - stikning
B -siderne hvor flæsen skal sættes på
C- Flæsen, hvor 3 cm + 2 cm søm bukkes om - sy stikning
D- Flæsen fold
E- Flæsens bredde: 3 + 2 (søm) + 3
F- Sengens højde = flæsens bredde

Sy to parallelle rynketråde på flæsen - fordel rynkerne

Sømmen forneden på flæsen er den samme, som de andre - 2 gange ombuk á 1 cm - stikning.

For at undgå, at flæsen slæber på gulvet, har jeg ikke lagt ekstra søm til forneden.

Vent med at lægge denne søm op til, du har prøvet tæppet på.

Du kan også ri flæsen på og prøve det af, om mine mål passer, før du syr det fast. Husk at presse sømmene.

Når du syr flæsen på, skal den stikke 3 cm op over sømmen til selve tæppet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-06-06 13:15

Så skulle teksten også være til at læse inde på hjemmsiden.

Hanne

Kommentar
Fra : mazda929

Dato : 26-06-06 23:03

Hej Hanne

Ja nu kan det læses. Tusind tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Susanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-06-06 23:05

Velbekomme og god arbejdslyst!

Hanne