/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
harddisk nr. 2
Fra : niels4
Vist : 481 gange
35 point
Dato : 16-12-02 22:49

Er der en eller anden den kan hjælpe med isætning af en ekstra harddisk?
Haves: 40Gb harddisk med Windows 98 FAT32
Bundkort Soltek SL-65FV+
CD-rom
Brænder

Ny 40Gb harddisk formateret med windows 2000
Jeg har prøvet alt vedr. "jumper settings" på den ny harddisk, som skal køre som SLAVE.
BIOS står til auto - den læser den også ved opstart , men jeg kan ikke se den efter at windows 98 er startet op.
(Jeg vil senere ændre i min boot.ini, således at jeg har mulighed for opstart med w98 eller w2000)

Kommentar
Fra : 2cwd

Dato : 16-12-02 23:02
Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 16-12-02 23:39

2cwd måske skulle du tage det lidt med ro og læse spørgsmålet igen...

Jeg har selv roddet en del med det samme... og har desværre nok ikke det bedste svar, men det jeg gjorde var at sætte begge Harddiske til CS(cable select) hvor efter jeg satte den ene HD til master kablet fra bundkortet og den anden på... ja det andet kabel:) jeg ved ikke om du kommer meget videre, men prøv at bytte lidt rundt på kablerne til det virker... ellers kunne du også vente på et lidt mere kvalifiseret svar... Prøv dig frem, det skadet ikke nogen/noget.

Vh. dr_scooter:)

Accepteret svar
Fra : Bernsted

Modtaget 35 point
Dato : 17-12-02 00:04

Der mangler et par oplysninger: Den nye harddisk skriver du er formateret med Windows2000, er det også FAT32 eller skulle det mon være NTFS (som Windows2000 sandsynligvis selv ville vælge) ? - det kan windows98 IKKE se, drev med NTFS er derfor usynlige for windows98. Det vil den være uanset jumpersettings og cable. Hvis du skal have windows98 til at se begge drev, skal de begge formateres til FAT eller FAT32, brug eventuelt windows98 startdisketten til formatteringen og geninstaller windows2000 med FAT eller FAT32 som foretrukne filsystem, det kan vælges under et af de første startbilleder af installeringen af windows2000. Du får også brug for en dualbootmenu, så du frit kan vælge imellem de 2 versioner. Men pas på, windows98 skal være installeret på den første harddisk før du installerer windows2000, og første harddisk skal også vælges som aktiv partition, men det er den formentlig nok allerede, hvis windows98 kan køre.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 17-12-02 00:54

Bernsted har helt klart fat på det rigtige...

Henrik

Godkendelse af svar
Fra : niels4

Dato : 17-12-02 19:54

Tak for svaret Bernsted.

Harddisk med windows 98 er formateret med FAT32.
Harddisk med windows 2000 er formateret med NTFS.
Alle mine "gamle" programmer køre under Windows 98, hvor i mod noget nyt software skal køre med windows 2000.
Som jeg læser dit svar, så kan jeg formatere det nye drev nok en gang, få en duelbootmenu med flg. muligheder:
1) Opstart ny harddisk windows 2000 NTFS, og med mulighed for at se begge harddiske.
2) Opstart gl.harddisk windows 98 FAT32, uden mulighed for at se begge harddiske.