/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
gprs-hvad kan det bruges til?
Fra : hojriiskim
Vist : 551 gange
100 point
Dato : 25-06-06 20:06

Hey..

har tænkt over om gprs på tlf ikke kan bruges til nogle sjove/fornuftige ting, andre end at komme på nettet, sende mms osv.. kan det evt bruges som navigation hvis man har noget software? eller kan det vise ens position? hvor hurtigt man bevæger sig eller noget?

Kim

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-06 21:31

en af de sjove er at lege rævejagt gående - løbende - kørende osv

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 25-06-06 22:46

hvad vil det sige?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-06-06 23:35

GPRS er "bare" en anden måde at overføre data på, den anden måde hedder HSCSD (eller bare CS-Data).
GPRS kan ikke i sig selv fortælle hvor mobilen er.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-06 23:49

ja ok bertelbrander - jeg tænkte i de her baner:
http://www.deltacom-electronics.dk/?site=dcetrack

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-06-06 23:55

GPS er noget andet end GPRS.
GPS er et system til at finde position og retning og hastighed.
GPRS er et system til at overføre data fra en GSM telefon.
Du kan naturligvis godt kombinere de to.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-06 04:04

gprs er en slags bredbånd til mobile enheder, som regl er det traffikafregnet,
Dvs. at det er gratis at være koblet på med det, men man betaler for hvad der går frem og tilbage,
af data, eks. internetsider. data er mange ting, sms er også data.

gprs kan bruges til mange ting,
jeg har eks. en tekstside på nettet som jeg taster min indkøbsseddel ind på.
når jeg så er ude og handle går jeg ind på siden med min mobil, så har jeg min indkøbsseddel lig ved hånden.
min telefonbog kunne laves lige sådan.
ganske smart, da nummerne kan laves som link, og et tryk så ringer den op(som normalt)

hvis jeg skulle glemme mobilen , kan jeg låne en andens , og gå til min mobilside, se min telefonbog. og ringe op.!

På samme måde kan jeg hente billeder/lyd fra min side til mobilen,
på denne måde koster det ca. 1-6 øre at overføre et billed i passende størrelse.
Ja jeg kunne sagtens finde på mere,
eks en privat tjat, der kun virker mellem et par forudmestemte mobiler.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-06-06 09:58

jeg skal både have briller og lære at læse - sorry

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-06-06 12:21

jamen dog, lille miritdk, tør dine øjne, her har du et par http://googles.dk
og en sekretær, der kan læse højt for dig http://www.adgangforalle.dk/

tror at mit næste brug af gprs, er at kunne se mit webcam, når jeg ikke er hjemme !
Pc'en er jo aligevel tændt døgnet rundt.
Jeg kunne også forstille mig noget der virker den anden vej,
Feks. tænd/sluk funktioner i hjemmet/sommerhuset.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 20-08-06 23:07

Tak for svaret natmaden.
OG tak til alle andre også..