/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
pc-licens
Fra : aliceohlers
Vist : 391 gange
50 point
Dato : 25-06-06 14:09

Hej
Jeg ved ikke rigtig hvor dette her hører hjemme, så nu sætter jeg det her, så I kan vurdere om det er noget I vil støtte.
Hilsen Alice

Kulturministeriet har nu fremsat et forslag der, hvis det bliver vedtaget, vil betyde at alle der er i besiddelse af en PC med internetadgang, skal betale licens.

Mange der, som jeg selv, har fravalgt TV'et og DR's programmer generelt, vil nu blive opkrævet ca 2000 kr årligt, for at blive påduttet et produkt eller 'service' som man ikke ønsker.

Man tillader sig hermed at sende licensopkrævninger ud til folk der har mulighed for at se/høre DR's programmer......selvom de ikke ønsker det. Alternativt skaber man pludselig en helt ny gruppe 'sortseere', da de fleste nok ikke vil betale alligevel. Enten fordi de ikke har råd, hvilket mange studerende ikke har, eller ganske enkelt fordi man ikke vil finde sig i pludselig at blive tvunget til at betale for noget man ikke ønsker.

Giv din underskrift, og lad vores politikere vide at denne form for tvang ikke hører til i et demokratisk samfund som det vi har i Danmark.

Målet er 50.000+ underskrifter, der vil blive sendt direkte til kulturministeriet.

http://www.pc-licens-nej-tak.skrivunder.dk/index.php

Send venligst denne e-mail videre til dine kontakter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-06 14:20

Har jeg misforstået noget? Mener at man skal betale licens for TV-kort i pc, ikke for en ren pc.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-06 14:25

http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=1552

hvis man i forvejen betaler for farve tv er der jo ingen ændringer - bortset fra at navnet på opkrævningen ændrer sig.

Og tjah - så fanges der vel en del sortseere på vejen.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 25-06-06 14:46

Regeringens medieudspil siger om medielicens
Citat
EN TIDSSVARENDE MEDIELICENS
• Det er tid til at lægge licensen om. De nye teknologiske muligheder har givet danskerne
større frihed. Vi er ikke længere afhængige af stationære tv- og radioapparater, men har
adgang til billedprogrammer gennem computere, mobiltelefoner og andre mobile enheder.
For at sikre en fortsat retfærdig finansiering af public service-medierne skal licensbetalingen
afspejle denne udvikling.
• Regeringen vil derfor forenkle det nuværende licenssystem og erstatte de nuværende tvlicenstyper
med en medielicens. Medielicensen udgør én afgiftsstørrelse, der gælder for
alle apparater, der kan modtage billedprogrammer og -tjenester, eksempelvis pc’er og mobiltelefoner.
Den nuværende radiolicens opretholdes.
• Medielicensen vil i aftalens fulde periode holdes på samme niveau som den nuværende
farve-tv-licens. Licensen stiger derfor kun svarende til den forventede pris- og lønstigning
i perioden.
• Erhvervslivet vil blive sikret en licensordning, hvor den samlede licensbetaling for erhvervet
vil svare til det niveau, som den udgør i 2006.

Medielicens (én afgiftsstørrelse)
Dog videreføres radiolicensen uændret
Alle apparater, som kan modtage og gengive
billedprogrammer, er medielicenspligtige
Husstandsprincippet videreføres
Reglerne for erhvervslicensen skal fastsættes
senere. Provenuet fra erhvervslivets licensbetaling
skal være uændret i forhold til 2006
Tilmeldingsprincippet videreføres

Hele udspillet kan læses på:
http://kum.dk/graphics/kum/downloads/Kulturomraader/Radio_og_TV/Medieaftale%202007-2010/Medier%20til%20tiden.pdf

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-06 15:29

Vi er et samfund af snyltere og nassere

Alle vil have ALT gratis.
Det er "LOVLIGT" at snyde staten - gevinsten bestemmer du selv......
Man er en helt hvis man kan tage på en eller anden......

Nææææ

OPKRÆV LICENSEN OVER SKATTEN (ALLE SER ELLER HAR FJERNSYN)

Dem der påstår de ikke har adgang til TV lyver (det er min påstand)

Fik vi has på alle snyltere og gratister ville skatten kunne sænkes en hel del.....

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 17:21

Det er noget vrøvl refi alle ser ikke tv.
Det var vist Ove Sprogoe, der engag sagde at han aldrig havde eller ville eje sådan noget bras !
Bodil Udsen og Jytte Abildstrøm har vist samme standpunkt.
Ja der er mange der snyder staten(det er os), og dem der gør det stort og godt, de bliver hyldet.
"Kejserens nye klæ'r"

Jeg har skrevet under, jeg hader tvang.

Ps. Alle på kandu er GRATISTER !!!!

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-06-06 17:36

Alle har ikke TV
Jeg har da ikke haft et de sidste 10 år ca.
Som jeg har forstået det, bliver man ikke automatisk opkrævet licens - man skal jo lige ha et tunerkort i dyret for at kunne se TV - jeg mener man vil få tilsendt et tilmeldingskort, hvor man så kan framelde sig - den omvendte verden, men sådan er det vist

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-06-06 17:48

I øvrigt minder det mig om de gode gamle Napster-dage
Musikbranchen kørte frem med bål op brand (politi, bøder, konfiskation af PC osv) - i stedet for at sætte sig ned og lave nytænkning
Det har de så gjort nu, og man kan lovligt downloade musik - mod betaling, naturligvis
TV-brancen burde gøre det samme - jeg tror fremtiden kommer til at hedde "pay per view" - det synes jeg er udmærket, og det kunne forhåbentlig tvinge TV-stationerne til at producere noget kvalitet
Ann/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-06 18:15

"natmaden"

At Ove Sprogøe ikke så tv er da muligt, men det får mig nu ikke til at ændre opfattelse.

Nu var tv for 20 år siden, heller ikke hvad det er idag.

det er trods alt KUN DR og TV2 vi betaler til - og landskanaler koster nu engang penge.

De andre der påstår de ikke ser tv, er PRIMÆRT folk der har fået en ide om at reglerne kan omgåes ved at hente det på computer.

ALLE betaler også til børnehaver, biblioteker osv. - uanset de måske ALDRIG bruger det i hele deres liv.

Det er prisen for et ordentligt samfund hvor mulighederne er ubegrænsede.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-06-06 18:19

PS.

Ydermere er vi absolut IKKE gratister på kandu.....

Vi arbejder så kandu kan tjene penge på deres reklamer.

Så vi er nærmere ulønnet arbejdskraft

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 18:27

annfriis jeg opfatter det nu som alle der har internet,

DR lavede en prøvesag for en del tid siden, og vandt.
Både "PC-Licens" og tilsvarende for Mobiltelefoner.

Begrundelsen var at flere og flere har mulighed for at se net-tv.

Man er vel bange for alle dem der sælger deres tv

Har en ven der bor i USA, hun betaler da for at benytte tv2sprutnik,
Der er en masse hun ikke kan se, da det ikke må 'sendes' til udlandet.
Ja faktiskt kan hun kun se dansk produkseret udsendelser.
Men hun skal betale for det hele.
ligeledes er hun tilmeldt SF-Anytime,(Skandinavisk Film),
der kan hun kun betale og se danske film.

Abonerede en gang på en avis online, det kostede det samme som at købe den.
den kunne/kan læses fuldt ud online ,og/eller downloades(50-150MB pr.dag)
Hvis jeg sad med den trykte, ja så kunne naboen læse den efter mig.
Det må han ikke med net-udgaven.
Forresten ville et forbrugsafregnet internet fra eks. TDC eller Stofanet få en indtægt på
Ca. 45-150Kr. pr. avis, men det er jo en anden sag

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 18:49

Et ungt par var på bryllupsrejse, og have selfølgelig bestilt en bryllupssuite.
den unge brud var meget smuk, og der manglede ikke hjælp til kuffertene.
portieren var heller ikke bleg for dybtkikkende blik.
Da natten var vel overstået, og fik gormen regningen.
bryllupssuite 2000kr.
frugt 600kr.
Ialt 2600kr.

- 600kr for frugt !- udbrød gormen.
- Vi har ikke spist frugt -

- Men det stod på bordet i bryllupssuiten - svarede portieren.
- Det var der, så i havde muligheden -

Gormen tog regningen og rettede i den.

bryllupssuite 2000kr.
frugt 600kr.
Ialt 2600kr.
Kysning af brud -800Kr.
Ny saldo 1800Kr.

- Jeg har ikke kysset bruden - Svarede portieren.

- Næe - sagde Gormen.
- men hun var her.......

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-06-06 19:34

natmaden: men hvordan vil de kontrollere det, der er da masser af PCér uden tunerkort - min fx - de må da nødvendigvis være nog med at selvangive sig selv - så jeg vil teværtefal ikke betale licens

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 19:57

ja men det bliver da meget nemmere.
Man kan jo spore komputere, og det er forholdsvis nemt.
Men det nemmeste vil jo nok være at tvinge internetudbyderne til at være bussemænd.
For din internetudbyder ved jo sådanset hvad du laver på nettet,(men må umiddelbart ikke bruge det til noget) men de ved om du er kunde, og om du er på nettet og hvornår.
Lidt som med en telefon, de ved hvem du ringer til og i hvor lang tid.

Alle komputere har en unik ID, og alle internetforbindelser er unikke !

Det er mere svært at finde ud af om man har tv.
Men der er butikkerne jo alerede sat til at være bussemænd,
ved at de har oplysnings/tilmeldepligt hvis du køber nyt tv/radio.
om det bliver overholdt ved jeg ikke,
men er du ikke tilmeldt licens, og du køber et tv så går der ikke lang tid før der dumper et brev ind af døren fra DR-Licens.
Ja også selv om at du har købt det til at ombygge til akvarie eller som gave til en ven.

Jeg gætter at den automatiske tilmelding gør , at hvis du ikke reagere, så hænger du på licens ,
på dit nye kunsværk af et tv-akvarie.

Ellers er stavnsbinding og trællebønder noget der er ophævet for maaange år siden,
tror vi da.

Ja leve friheden,

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-06-06 20:15

Natmaden:
ja, jeg har nu svært ved at tro at udbydere kan tvinges til det - tror nu heller ikke det er lovligt

PC-grej kan jo bare købe på nettet - så den dur heller ikke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-06 20:24

altså - hvis endelig det skal være sådan - så skal man for hulen da ikke også betale til en udbyder - ville det ikke være lidt sjovt at kaste bolden videre så udbyderne får noget at tænke på ???

ovennævnte citeret næsten korrekt fra en nabo jeg rendte ind i

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-06-06 20:36

Jeg indbetaler et månedligt beløb til Koda.
Jeg tæller selv timerne sammen på Kandu/smalltalk, og beregner så afgiften.
Det er tit der bliver talt forkert, og det griner vi meget af.........men det koster så ekstra.
Det er dyrt at blive underholdt.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 20:55

Ja og jeg sender 50% af mine kandupåænger ind hos skattevæsnet.
Håber snart at blive Natmaden A/S , så jeg kan trække noget tilbage.

Citat
PC-grej kan jo bare købe på nettet - så den dur heller ikke

Hvordan fandt det vej til din dør. ??? ....

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-06-06 21:18

ok natmaden - jeg overgiver mig

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 21:23

Vil det sige at du, Fra nu af betaler Licens uden tv

Hvad har jeg dog gjort

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 21:48

Sidder netop og kikker på denne sides reklame. de skifter hele tiden så i ser nok en anden.
men den fra job og liv . dk er da meget rammende:
Citat
Hvorfor betale for badetøj,
hvis du aligevel bader nøgen ?

http://ilead.itrack.it/clients/ext.aspx?cid=5355&sid=29476&wid=1539&swid=AdS529168

Hvorfor er det kun mig der er på kandu lige nu ??
SER I TV

Godt at man har kandu i den ene side af skærmen, og U-571 på TV3 i den anden side
TV-kort er farlige, man får aldrig rejst sig fra stolen.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-06-06 21:53

Natmaden:
Absolut ikke licensen jeg mente - men at man kunne købe grej udenoms

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 22:09

Jow Annfriis, men jeg ville jo bare så gerne misforstå

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-06-06 22:14

La bare vær natmaden - du keder dig

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 23:14

ØV Jeg er gennemskuet

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 25-06-06 23:19

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 23:39

Nu har jeg fået 10 gæster ,der var så uheldige at komme forbi til en kop kaffe i løbet af dagen,
Til at skrive under. halvdeler har ikke pc , men som jeg sagde.
-man kan jo ikke vide hvad fremtiden bringer-
Egentlig mente jeg at det kunne være at de en dag fik en,
men fornemmer at jeg fik dem til det 'på det rigtige sidspunkt',
mens jeg stod og brugte slagterøksen til at vende stegt flæsk med

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-06-06 23:41

Ihh alle de stavefejl, det må være kaffen...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-06-06 12:59

Fandt lige denne,
Citat
1 million ser digitalt mobil-tv i Sydkorea
På blot seks måneder er der blevet solgt én million apparater, der er i stand til at modtage digitalt mobil-tv, efter tjenesten gik i luften for seks måneder siden i Sydkorea

http://www.computerworld.dk/art/34496?a=newsletter&i=522

og så er det Licensfrit.

men det kommer nok snart til vores breddegrader, og så er DR klar , de gribbe

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-06-06 13:30

Hvis du har investeret i en ny mobiltelefon, som kan bruges som fjernsyn, skal du betale licens. Sådan er reglerne, men i praksis gør DR intet for at håndhæve dem. Men det kommer, oplyser DR

http://www.computerworld.dk/art/21417

http://newz.dk/forum/item/65007/
http://www.1klik.dk/forum.php?id=55218
http://www.dr.dk/hjaelp/html/omdr/0203.shtml
http://www.tactical.dk/forum/phpbb2/viewtopic.php?p=6613&sid=7d1104ca50c754be3ff7835a409f5d54

og så lige
www.stopcomputerlicens.dk