/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havedam og filter
Fra : ly36801
Vist : 3018 gange
100 point
Dato : 24-06-06 20:59

Hej

For 2 måneder siden købte jeg en havedamspumpe med filter og UV-lys.
I vejledningen står der, at filteret/UV skal placeres mindst 2 meter væk fra vandet. Min far har stort set samme løsning og i hans vejledning står det også.

Hvad er årsagen til dette??

Vi har begge 2 placeret det forholdsvis tæt på bassinet, men måske skal det laves om????

Håber der er nogen der kan svare på spørgsmålene

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-06-06 23:24

Jeg har selv en "Green Genie" og der står der intet opm afstand til vandet. Min står på kanten af bassinet.

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-06 06:58

Fordi UV skader alle organismer, så hold det væk fra fiskene, hvis du ikke vil have vandskabte unger

http://www.niwa.dk/Pages/Havedammen%20og%20koierne.htm
UV-bestråling

UV-lys står for ultraviolet lys. Kortbølget ultraviolet lys er skadelig for alle organismer, idet UV-lyset ødelægger DNA molekylerne i cellerne. Lysets skadelighed er imidlertid afhængig af organismens størrelse og af strålingens intensitet samt bølgelængden. UV-lys med en bølgelængde på 2537 Ångstrøm har vist sig at være den mest effektive til at beskadige mikroorganismer. Det er denne viden om UV-lysets skadelighed, der udnyttes ved vandbehandling med UV-bestrålere. Effekten af UV-bestråleren afhænger dog af afstanden mellem lyskilden og mikroorganismerne, samt hvor længe organismen bliver belyst, dvs. vandets flow gennem UV-bestråleren. Det er derfor vigtigt, at bestråleren er dimensioneret korrekt i forhold til din dam og din pumpekapacitet. Lampens kapacitet falder over tid og skal som hovedregel udskiftes efter 12 måneders brug. Det er også nødvendigt at rengøre kvartsrøret, som omslutter selve UV-lysrøret, et par gange i løbet af en sæson, da aflejringer kan mindske UV lysets effekt betydeligt. UV-bestråleren skal derfor placeres efter at vandet er blevet filtreret. Husk at UV-lyset er farligt at se ind i og kan medføre blindhed.

UV-bestråleren er perfekt til bekæmpelse af flydealger, hvorimod de fastsiddende tråd- eller kiselalger ikke påvirkes. Det er ikke bare flydealger UV-bestråleren ødelægger, også virus, bakterier gode som dårligere samt protozoer vil blive beskadiget. Det kan derfor anbefales, at bestråleren arbejder konstant fra midten af marts til slutningen af oktober, men netop fordi UV-lyset ikke kan se forskel på gode og dårlige organismer, er der blandt koi-folk også modstandere af brugen af UV-bestrålere. Magnetisme skal også have ødelæggende effekt på flydealgerne og visse trådalger. Teknikken består i at placere elektromagneter rundt om røret med returvand.

Med hensyn til trådalgerne er der gode erfaringer med brug af (økologisk) halm. En nylonstrømpe fyldes med halm og placeres f.eks. i et af filterkammerne. Halmen indeholder stoffer, der hæmmer produktionen af trådalger.

Husk: Klart vand er godt for den der vil se sine koi'er, men ikke nødvendigvis godt for koi'erne, da også klart vand kan indeholde usynlige, men skadelige stoffer.

Godkendelse af svar
Fra : ly36801

Dato : 26-06-06 09:01

Tak for svaret troldenesdhb.