/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katte mor
Fra : mallorca
Vist : 900 gange
100 point
Dato : 24-06-06 18:20

Hejsa
vi har for 16 mdr siden fået en kat som vi var ude at hente hos en fam der "har vi fundet ud a senere" ikke passet deres katte optimalt så som omgang med mennesker og daglig fodder osv men vi fik en kattekilling som efter ejerens udsagn var 8 uger
den har så siden vi fik den opført sig som en vildkat den har dog knyttet sig til mig men ingen andre kan komme i nærheden af den
her for en mdr siden besluttede vi os så for at få en kat til og vi hentede hos naboen den kærligeste lille kattekilling men den store kat blev helt hysterisk og gemte sig og her blev den så i 10 dage vi håbede at den bare havde brug for tid men tiden gjorde det kun være og tilsidst kunne ikke engang jeg komme til katten efter 10 dage stak den af "det er en inde kat" efter 4 dages søgning efter katten fandt jeg den hos naboen og tog den med hjem lige så snart den var hjemme styrtede den rundt hvæste den af alt og alle og gemte sig igen efter et par dage døede vores lillekattekilling og endnu et par dage med hvæs og nervøse løb igennem huset faldt katten til ro og er blevet noget mere kælen og let at komme til men nu kommer det entlige problem hun er blevet gravid og efter hvad vi har regnet ud skal hun føde omkring den 14 juli vi er meget bange for at hun vil afvise eller slå de små nye ihjæl for hun hvæser af hendes ejen mave når de bevæger sig og når nabolages katte går forbi ude på vejen hvæser hun igen og farre nervøst rundt er der en grund til at være nervøs eller vil katten finde det naturligt og tage sig af de små !!!
på forhånd tak mvh Karina

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-06-06 18:37

Her er samme problem, havde et styk kat, som var enerådende, nu har vi fået en halvstor killing som den gamle absolut ikke synes om, den gamle er halv vild den vil kun i kontakt med mig, når der fodres, jeg regner med de vænner sig til hinanden, selv om det ikke går godt lige nu, den lille styrter væk når den gamle viser sig, hvad der vil ske når din kat får killinger, er det umulig at spå om, katten har problemer med physken men derfor kan den godt blive en god mor, vent og se, andet kan du ikke gøre nu, da katten er drægtig ikke gravid

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-06 19:43

Altså, for det første er det en kæmpestor fejl, at tage en killing på 8 uger.

Den SKAL være 12 uger før man tager den fra moderen, og det kan nemt være det der er skyld i dens adfærd nu, at den er kommet fra moderen for tidligt.

Eller også kan den ske at være syg. Har du overvejet at tage den til dyrlægen og lade ham tjekke dens helbred.

Eller også kan det tænkes, at den ikke bryder sig om at være indekat.
det er der nogen katte der aldrig vænner sig til.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-06-06 19:45

Forresten, spørgsmålet om hvordan hun vil passe sine egene killinger, ja det afhænger af, om hun stadig er så stresset når killingerne kommer, for så kan hun i værste fald finde på at slå dem ihjel, men generelt plejer katte at tage sig godt af killingerne også selv om det er en vild kat.

men hvis adfærden skyldes, at den er urolig og stresset, måske over at være lukket inde, kan hun ske at reagere unormalt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-06-06 01:08

Det lyder, som om din kat har "en vævefejl i kysen". Det lyder nok barskt, men jeg tror ikke, hun vil passe sine killinger. I bedste fald tror jeg hun forlader dem, i værste fald river hun dem i småstykker.

Hvis hun først har været udekat (det lyder det til med dem der havde hende først), så er det ikke mange, der kan blive indekatte. Og når din kat har en sart psyke, så kan du ikke have hende som indekat. Jeg ved det desværre af bitter erfaring. Vores var godt nok en kast. hankat, men han blev skør og angreb de andre katte konstant.

Jeg synes, du skal tage en alvorlig snark med dyrlægen om, hvad der skal gøres, når katten er som hun er. Og skynd dig så at få hende steriliseret snarest muligt. HVIS hun har en "vævefejl", så vil killingerne temmelig sikkert arve den. Vores han havde arvet den efter sin mor. Hendes viste sig bare først, da hun lige havde fået killingerne. Hun kunne ikke tåle at se en kat, men overfaldt dem omgående - eller rendte hvæsende og hylende væk. Og det hjalp ikke spor, at hun blev udekat. Det virkede, som om det var drægtigheden, der fik "vævefejlen" frem. Inden da havde hun bare været reserveret og nem at skræmme. Men hun begyndt dog først at overfalde killingerne, da de var omkring 9 uger. Det var der, hun blev udekat. Men det gjorde det bestemt ikke bedre. Men hun blev kørt over inden der var gået syv mdr.

Jeg er desværre bange for, dine killinger ikke har de store chancer. Men ok, miraklernes tid er ikke forbi, siges der. Det kan jo være, du er heldig, og katten forandrer sig fuldstændigt, når den har født. Det må vi da håbe. Til det bedre, altså.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 25-06-06 02:40

hun har boet på et høloft og har aldrig været nede fra det loft for der var kun en stige op til loftet og den kunne killingerne ikke gå på den var ældre end 8 uger da vi fik den hende tyskeren talte ikke sandt hun har været ca 11-12 uger jeg har snakket med en dyrlæge og han mente det var fordi hun var vildkat og ikke havde været tæt på mennesker hun bliver holdt inde for der hvor vi bor skyder de katte for sjov "det er lovligt her " de gange vi har prøvet at lukke hende ud søger hun straks tilbage til huset .
jernladyen jeg er også bange for at lige det du skriver vil ske for når hun er så bange for andre katte hvad vil der så ikke ske når de små kommer jeg har prøvet at sidde sammen med naboens katte mens min kat så på for at vise den at de ikke er farlige det hjalp lidt for hun kunne side i vinduet uden at hvæse og løbe i skjul men hvis jeg ikke er der får de andre katte et hvæs med på vejen hun hvæser heller ikke mere a mig når jeg har snakket med kattene og kommer ind til hende og lader hende snuse til mig jeg har prøvet at lade døren stå åben mens jeg var ude og snakke med de andre katte og så kalde på hende men nej det tør hun ikke jeg har også prøvet uden de andre katte i nærheden men nej hun kommer ellers når jeg kalder men ikke hvis jeg er ude da hun stak a de 4 dage kunne jeg høre hende om natten kalde på mig men jeg kunne ikke finde hende og hun var for bange til at komme ud af sit skjul så det er ikke fordi hun savner det der er ude eller det tvivler jeg på med den opførsel .
jeg håber alt går godt og min bekymring blir gjort til skamme men suk
vi har en dyrlæge der står klar når og hvis der bliver problemer vi har ikke mulighed for at tage katten til en dylæge for den nærmeste ligger 2 timer i bil fra hvor vi bor og det ville hun slet ikke kunne klare lige nu men dyrlægen tager på husbesøg hvis det er nødvendigt ..
hun har fundet eller lavet sig en hule som hun slæber papir og legetøj hen i det må da være et godt tegn eller ????
tak for alle svarende mvh Karina

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-06-06 03:58

Hej Karina.
Du kan prøve at købe noget Feliway. Du kan læse om det her, og om katteadfærd på det andet link. Du kan også købe noget Felifriend og komme på hænderne. Det sidste link er om Felifriend.
Hilsen Jette

http://kortlink.dk/dyrenes-beskyttelse/2tq6
http://kortlink.dk/anivet/2tq7
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=443/sprog=1/item=yes/

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 25-06-06 08:48

Det er ikke sikkert den vil gøre sine killlinger noget når bare den får optimale forhold, fx selv får lov til at bestemme, hvor den vil føde, og du kunne i den forbindelse sørge for at lave et par rolige egnede steder i god tid så hun har noget at vælge imellem og i det hele taget ser muligheden, det i sig selv vil gøre hende mindre stresset.
Som barn kom en i familien hjem med en killing der var fundet i en baggrård i KBH, vi boede selv i provinsen, den var ultra vild, men blev meget skikkelig med tiden, den passede sine killlinger normalt/godt. Den havde mulighed for at være ude, ikke bare i en have, men også i omkringliggende fri natur og kom tit hjem med "gaver" , mus mulvarpe og lignende.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-06 10:19

Stakkels lille kat.

Det du fortæller, at den de første 8-10 uger har levet vildt på et høloft, det kender jeg.
Sådanne katte har jeg selv, og en af dem,(de er så noget over 3 år nu) går stadig i panik hvis hun kommer ind og døren bliver lukket så hun ikke kan gå frit ud igen. (Og der er ikke andre end mig der kan komme i nærheden af den)

Det lærer din kat aldrig, og jeg kan godt forstå den reagerer ved aqt opføre sig sådan..

Så hvis ikke du kan finde et hjem til hende hvor hun kan få lov til at leve et "frit og halvvildt" liv, vil jeg mene, at alternativet er at få hende aflivet.

Det med at gøre en kat til indekat, kunne måske lykkes, selv om den havde boet ude som lille MEN kun hvis hun været vant til tæt menneskekontakt helt fra begyndelsen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : cjaab

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-06 10:42

Hejsa! Jeg har lige kigget lidt med på sidelinjen, og synes da du skulle give hende en chance. For hvis hun er i gang med at bygge sig en hule, så lyder det da somom hun ved at der skal til at ske noget. Jeg tror faktisk nok at hun ville være en fin mor. Du skal bare være opmærksom på om hun vil have at du kigger til dem når de bliver født. Og selvfølgelig mens hun føder. Dvs. at du lige skal se om hun bliver mere stresset af at du sidder og kigger på, eller "hjælper" hende når de bliver født. For hvis det ser ud til at hun ikke bryder sig om at der er nogen i nærheden af hende, så hold dig for guds skyld væk så længe. For hvis det stresser hende yderligere, kan det godt ske, at hun ser dem som noget negativt, og så nægter at passe dem. Så jeg tror det bedste ville være at lade hende være i fred, mens det står på, og måske også de første par dage. Hun skal have så meget fred som muligt, især fordi hun er så let at "hyle ud af den"...

Så bare tag det med ro, hun skal nok klare det hele

V. H.
Carina

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 12-07-06 00:23

Hejsa alle

Først vil jeg sige tak for alle jeres svar

og så vil jeg sige at min kat "MISKO" har født alt er indtil nu gået godt og 5 killinger er der forløbig kommet missemor tager sig godt af de små "her jubler jeg og tøre glædes tåre væk" der var dog en del forviring og kalden efter mig da katten midt i hygge på gulvet pludselig fødte
hun afviste den første men da den efter min kærlig omsorg var kommet sig så meget at den kunne kalde på sin mor var missemor der med det samme og tager sig nu kærligt af alle 5 !!

Mange hilsner fra Karinaglædes tåre

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-07-06 02:14

Hvor er det dejligt, at missemor tager sig godt af sine killinger. Men husk at holde øje med hende og killingerne, når de er blevet over 8 uger. Det var først der, vores lige så stille udviklede sin "alergi" mod andre katte - specielt killingerne. Da de var 11 uger, var hun virkelig hård ved dem.
Held og lykke med dem.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : mallorca

Dato : 11-08-06 23:36

Tak for svaret cjaab.

Hilsen Karina