/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kat og baby
Fra : starbottle
Vist : 886 gange
100 point
Dato : 24-06-06 16:09

Hej,
Jeg får besøg af min veninde og hendes 3 måneder gamle baby. Er det en skrøne at katte kan ligge sig på barnet og på den måde kvæle det, eller er det rigtigt?
Hvis det er rigtig, hvad kan jeg så gøre for at undgå at min 2 år gamle hunkat lægger sig på babyen om natten når vi ikke kan holde øje med hende? Det var meningen at barnet bare skulle sove i sin lift på gulvet men nu er jeg blevet i tvivl om hvorvidt vi bør gøre det? Katten har ikke før set, eller været sammen med en baby. Hun er meget kælen og elsker at sove i kasser og tasker som står på gulvet.
Jeg håber der er nogen som har nogle gode foreslag. På forhånd tak

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 24-06-06 16:36

Du må da sørge for at din veninde og hendes baby kan sove i et aflåst værelse.

Hvis det ikke er muligt så må katten jo være i et rum, hvortil du kan lukke døren.

Nu ved jeg ikke i hvor lang tid din veninde skal være hos dig, men din kat tager ikke skade af at være "låst" inde i et mindre rum om natten. Du skal bare sørge for at der er mad, vand og kattebakke.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 16:55

Hvis det da ikke er en meget klog kat, du har, så er det nok bare at lukke den ude af det værelse, som babyen sover i. Du behøver da ikke at låse døren..

Men i det hele taget er det da en uskik at lade små børn være alene sammen med hunde OG katte. De skal ALTID være under opsyn. Uanset om de sover eller ej.

Kommentar
Fra : starbottle

Dato : 24-06-06 19:08

Ja, kan kun give dig ret men om natten sover man jo også selv og da jeg bor i en meget lille lejlighed har jeg ikke rigtig mulighed for at lukke katten ind i et andet værelse.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 24-06-06 19:22

Kan katten så ikke være på badeværelset eller i køkkenet om natten?

Jeg så at Birgitta fik sig en griner over at jeg havde skrevet aflåst dør.

Jeg håber da at du forstod hvad jeg mente.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-06 19:49

Jeg har endnu aldrig hørt om en kat der på den måde er kommet til at kvæle et barn.

Men ja, en kælen kat kan finde på at lægge sig til at sove hos babyen, det gør katte dagligt, og uden der sker noget ved det.

Men når katten ikke har været udsat for en baby før, er det mere tænkeligt, at den vil holde sig på afstand, men I bør selvfølgelig holde øje, også for at den ikke skal tro, at barnets fægtende arme og ben er legetøj.

mvh dova

Kommentar
Fra : sadgirl

Dato : 24-06-06 20:04

Hmm.. Jeg synes at det er en dum idé at katte og babyer er sammen.. for det første fælder katte... og det ikke godt for små babyer.. men hvis i ikke kan undgå katten på nogen måder.. så lad den være låst inde i et hyggeligt værelse hvor den ikke føler sig ensom..

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 24-06-06 20:50

Ved moderen om hendes baby har allergi.

Jeg ville ikke udsætte en baby for at sove sammen med en kat. Slet ikke så længe at katten ikke er vant til børn. Desuden er det "fremmede" personer, der kommer på besøg. Det er ikke alle katte, der kan lide fremmede.

Jeg vil stadig som det første tænke på babyen, katten skal nok overleve at sove på badeværelset.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 21:04

Ja, -uanset om det er en skrøne eller ej, så er det jo en katastrofe, hvis katten kommer til at lægge sig på babyen ved et uheld...

Det går bare ikke!

I er nødt til at holde kat og baby adskilt mens I sover... Ingen ville da kunne sove trygt og godt hvis de ved, der måske er bare en lillebitte risiko..

Selv om katten ikke skulle virke interesseret i babyen mens I er vågne, så KAN den da få lyst til at putte i tasken i løbet af natten.....

---Personligt ville jeg hverken lægge kat eller barn til det eksperiment.

Forhåbentlig er det kun en enkelt overnatning? For så små børn har altså slet ikke godt af at sove sammen med pelsdyr..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 21:11

Har du ikke et bur, katten kan sove i... Ellers kan du måske låne et?

Er din lejlighed kun på ET værelse? Hvis der bare er stue og soveværelse, så kan katten da sove i stuen, -evt. sammen med dig. --Eller mor og baby kan sove i stuen.

Kommentar
Fra : starbottle

Dato : 24-06-06 21:14

Tak for alle jeres gode bud.
Enden på det bliver vist at hun må flytte ud på badeværelset den nat de skal være her.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 24-06-06 21:31

Det kunne også være at katten ville føle sig tryg ved siden af babyen og begynde at "ælte". Den lille baby ville ikke kunne skubbe katten væk. Tænk hvis den kom til at kradse den lille baby i ansigtet.

Den ene nat på badeværelset overlever katten. Husk mad, vand og kattebakken.

At lukke katten inde i et bur, ville da være synd, badeværelset er vel større

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-06-06 01:16

Har din veninde ikke en "weekendseng" til babyen. Sådan en i en metalramme med net omkring. Hvis hun har, kan i sætte den omvendt over babyliften. Så er babyen "i bur", og katten kan ikke komme ind til den. Du kan se en her:

http://www.babyhome.dk/product.asp?product=447

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-06-06 01:18

Hvis i er interesseret, er der en i papkassen til en halvtredser:

http://kortlink.dk/papkassen/2tpv

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-06 13:01

DET var da kreativ tænkning... Sæt baby i bur så katten kan gå løs....

"buret" kan måske laves af et lille bord, hvor I vikler "ostelærred" eller tyll rundt om. Eller af to spisestuestole. Eller måske kan I låne noget af naboer.. At anskaffe en babyseng når man bor i en mikro-lejlighed duer nok ikke... Og desuden kunne baby så lige så godt ligge i sengen, -med låg på.

Hvis der er lidt stiv kaleche på babyliften, så kan I da bare tage et stykke tyndt stof, -fluenet- og lægge hen over liften og stoppe kanterne ind under liften. Men stoffet skal kunne sidde nogenlunde stramt.

Hvornår får du gæster?

Godkendelse af svar
Fra : starbottle

Dato : 27-06-06 22:08

Tak for svaret dova.