/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Glade studenter
Fra : Satellit
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 24-06-06 14:17

I disse dage er gaderne fyldte af glade og hujende studenter, der kører rundt i lastbiler og andet, beklædt med bøgegrene og dannebrogsflag.
Jeg vinker glad tilbage eller dytter rask i hornet, når jeg ser dem....tænker tilbage til min egen studentertid for 26 år siden, hvor vi kørte rundt til kammeraternes hjem og fik velkomstdrinks, øl, pølsehorn, frikadeller, jordbær og andre lækkerier.
Man blev mere og mere mæt og fuld for hvert sted, man kom hen. Og stemmen var 3 oktaver lavere, fordi man havde råbt og skreget hele dagen...Ak, det var tider
Den længe ventede frihed havde endelig indfundet sig...oh hvilken fryd!
Jeg troede at jeg vidste og forstod så meget dengang...men det finder man jo hurtigt ud af, at man ikke gør!
Jeg har ondt af de unge i dag, - de har ikke mulighed for at tage sig de samme friheder, som min generation kunne. Presset omkring karakterer og videruddannelse er betydeligt større i dag, - det synes jeg er synd for de unge.
Der gik 4 år, inden jeg vidste, hvad jeg havde lyst til at læse efter studentereksamen. Og det viste sig at være en temmelig brødløs uddannelse, så jeg måtte tage én til, men det skete først mange år efter. Jeg var meget lang tid om at finde ud af, hvad jeg ville med mit liv, og jeg er virkelig lykkelig for, at jeg ikke har følt det pres, som de unge må opleve i dag. Det jeg beskæftiger mig med i dag, udspringer af de erafringer, jeg har gjort mig i mit liv på godt og ondt gennem årene. Jeg synes ikke det ser ud til, at de unge i dag får "råd" til at lade livet udfolde sig på samme måde.

Er der nogle af jer, der har børn, som er blevet studenter i år? Eller hvad gør I jer af tanker om nutidens unge og de forventninger om videreuddannelse, som hviler på deres skuldre?

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-06 16:49

okke,okke,okke... Det er vist 16-17 år siden at min datter blev student... Og de kørte rundt med lastbil og blev festligere og festligere for hvert stop.
Vi havde dækket op ude i haven, med punchebowle og is.. Og pyntet op og gjort klar i flere timer forinden. Og ventet og ventet. Og endelig kom lastbilen, -alle myldrede af højt syngende og råbende. Toilettet blev flittigt brugt, og et øjeblik senere var de på vej videre igen. Med 20 stop var der ikke meget tid hvert sted. Den første var allerede faldet fra, -blevet "indisponert"... Og ved sidste stop skulle der festes videre hele natten.

--Ak,ja. Om 10 års tid er det vel børnebørnene, der kører rundt...

Jeg blev selv student i -68. Men vi kørte ikke i lastbil. Dels var pengene for små, og dels boede vi for spredt, over det meste af Sjælland.

---Da jeg ventede på en bus i formiddags, nåede jeg at tælle 8 lastbiler med glade studenter... Der er nok flere penge mellem folk i dag.

Satellit, det er nok ikke dagen til at bekymre sig om fremtiden for de unge. I dag skal vi bare glæde os med dem.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 24-06-06 17:04

Ja, - det tror jeg du har ret i
Jeg vinker sørme også glad til dem, - og husker hvor skøn en tid det var for mig selv for mange år siden at blive FRI for skoletid, lektier og eksamen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 17:47

Ja, men man kommer til at savne de mennesker, som man har set næsten hver dag gennem tre år.. Nogle få fortsætter man med at have kontakt med, men de fleste forsvinder...

Det er først længe efter "sidste skoledag" at det gik op for mig at den unikke situation med at være sammen med den samme flok jævnaldrende ligesindede unge hver dag gennem flere år, -den situation var forbi for altid.

--Og det samme da 9. klasse sluttede... Børn man havde set hver dag i 10 år... væk..

Gad vide om de unge er klar over, hvad de er ved at sige farvel til?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-06-06 08:01

Ja, det var sjovt at køre rundt dengang man fik sin hue men det er absolut ikke frihed der følger bagefter - ihvertfald ikke i mit tilfælde. Jeg blev Hhx-student i 1995 og i dag er jeg igang med at lægge sidste hånd på min kandidatafhandling - jeg behøver vist ikke tilføje at jeg ikke tog den direkte vej

Ampere

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 04-07-06 19:19

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-07-06 19:34

Tak for accepten af mit svar. Og tak for anledningen til at mindes en stor og festlig dag...