/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af persienne
Fra : amandaKanDu
Vist : 1471 gange
100 point
Dato : 24-06-06 12:47

Jeg har en persienne i køkkenet med en bredde på 1,20 m. Farven er mørkerød og nu indsmurt i fedt og støv, så nu må der gøres noget alvorligt ved det.

Jeg efterlyser en rimelig nem måde at få den gjort ren på.
Sidste gang, lagde jeg den på havebordet og vaskede den med en autobørste. Men det var ikke nogen god idé for der gik kludder i snore og lamellerne skilte.
Jeg har også forsøgt med en altan plastic kasse, men den er ikke lang nok.
Jeg har bruseniche, men desværre intet badekar, som nok ville have været ideelt til det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-06 13:09

du kunne jo overveje at købe en altankasse der er lang nok - prisen er da overskuelig .

har du mulighed for at gøre det udendørs er her et råd: http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=280

Da jeg havde brusenieche og inget badekar i sin tid lod det sig gøre næsten som linket til handyman - først tørre støvet af da det besværliggør rengøringen - persiennerne spedes så meget det kan lade sig gør i niechen - måske først den ene side og derpå den anden side hvis der ikke er bredt nok - svamp eller børste og godt med sæbe/universalrengøringsmiddel - skyld med bruseren(godt at tage bruserhovedet af) - så den anden side på samme måde - og tilsidst sprede så godt som muligt så det hele kan skylles - derpå tørres lamellerne af en for en med klud af bomuld.

rigtig god fornøjelse det er et hestearbejde !!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-06 13:10

ps.. persiennerne skal selvfølgelig stå lodret ved ovennævnte måde

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 24-06-06 13:27

Hej Mint,
tak for svar. Jeg bliver træt bare ved tanken.

Hvordan hængte du din persienne op i brusenichen???

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 24-06-06 13:43

fuldt forståeligt at du bliver træt ved tanken - jeg har ikke haft persienner siden - og var ved at gå til da jeg skulle vaske min mors siden fordi hun ikke kunne selv

første gang lod jeg simpelthen persiennen stå i bruseniechen - ikke den bedste løsning men rene blev de da jeg opdagede at de skulle skylles ekstra

derefter fandt jeg ud af at flytte stangen til forhænget til niechen - men det er jo ikke alle der lige har sådan en - har du en nieche med skydedør for eks kan du købe enten en stang der er bregnet til det - eller som som et eksempel jeg fangede hos en bekendt - en plastikstang beregnet til gardiner - du ved de smalle der kan trækkes ud - der skal der lige monteres holdere i siderne og det er ikke svært. Jeg ville personligt nok vælge at købe en plastikstang til badeforhæng der kan spændes ud uden at man skal lave huller

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 24-06-06 14:20

Jeg gider ikke længere at rengøre mine persienner...jeg smider dem ud, når de er for ulækre og køber nye. De koster så lidt efterhånden, at det ikke er besværet værd at rengøre dem.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 24-06-06 14:26

Jeg købte faktisk en ny, men kvaliteten er meget dårligere og så er det et helt andet system den skal hænges op efter øv!

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 24-06-06 14:32

Nå ja, - SÅ bliver det besværligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-06 14:35

tror nu jeg i det hele taget ville købe foldegardiner i stedet (hedder de ikke det - dem der der ligner persienner hvor lamellerne er på langs ???)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-06 14:36

på langs ?? = lodrette

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 24-06-06 18:43

Jeg har sat 2 skruer opp på carage veggen som vender mod vores baghave ,og der henger jeg så mine persienner og det går legende let at vaske dem ,de skal selfølgelig vendes engang så de bliver vasket på begge sider .så skyller jeg efter med haveslangen. bor man i Lejlihed er der nok ikke alle der kan bruge denne måde

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-06-06 21:34

nææ vonna det er jo lige det - jeg har både badekar og have nu - men persienner er absolut ikke særlig interessante. Bare tanken om dengang kan afholde mig

ps.. læste et eller andet sted om persienner der næsten ikke tog imod støv og fedt - men kan ikke huske hvilket materiale det drejede sig om - det er nok også nogen der er så dyre at man betænker sig

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 24-06-06 23:39

Det er også muligt at betale sig fra det. Koster ikke alverden.
Se i telefonbogen under persienner.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 25-06-06 11:19

Vonna,
rigtig god idé med at hænge den op på garagevæggen. Bruger du alm. skruer eller kroge??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-06 12:23

amandaKanDu - hvis du har mulighed for at hænge op udendørs - for eks på en mur - væg eller lign - så er et par kroge jo ligetil

ps.. min nabo har vist fået rengøringskuller idag - hendes persienner hænger på plankeværket så jeg lige nu her - og hun har da brugt haveslangen flittigt

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 25-06-06 12:42

Bortset fra at det er noget pinligt, at naboerne kan se hvilket svin jeg er , så har jeg mulighed for at hænge persiennen op på mit udhus - og vandslange har jeg også adgang til.

Spekulerer lidt på om jeg ikke skulle vaske dem i autoshampoo? læst et eller andet sted om nogle der har brugt det i brusekabiner og at det bl.a. forhindrer kalk - nogen erfaringer.

Nå, der er vist snart ikke flere undskyldninger for ikke at komme igang

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-06 13:46

haha naboerne opfatter ikke en disse udover at du er igang med at rengøre bla dine persienner

for hvor er rengøring dog også kedeligt - jeg er også god til at finde på utallige undskyldninger

har også læst det med autoshampoo - tjahhh hvorfor ikke ??? På tale om at holde brusekabiner og lign lidt kalkfrit så er bla bilvoks ganske godt - alt efter materialet - jeg har nu fundet ud af at hvis man tilsætter skyllemiddel i vandet når man tørrer af så er det glimrende og langt mindre besværligt. Gælder også når man rengør i almindelighed og ved gulvvask

når man vasker persienner i badekar eller altankasse er det også en god ide at tilsætte skyllemiddel i sidste hold - det er nemlig også smudsafvisende til en vis grad. Pokkers svært hvis der skal spules med vandslange

hov - det er søndag du - altså hviledag - ikke noget med at ikke komme den ihu - så vent til mandag

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 25-06-06 13:54

ja, det er også for varmt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-06-06 13:57

ja pyhhh - godt med osv - men ikke når man skal knogle løs

Godkendelse af svar
Fra : amandaKanDu

Dato : 08-07-06 10:07

Tak for svaret miritdk.
Jeg har stadig ikke fået vasket dem, men jeg syntes du kom med nogle gode forslag.
Derfor mange tak for din indsats

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-07-06 12:27

ihhh hvor kan jeg godt forstå dig