/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rente frit familie lån
Fra : cito
Vist : 3272 gange
20 point
Dato : 16-12-02 21:01

Jeg har fået et rentefrit familie lån, af min mor, uden afdrag, men med opsigelse på anfordring. Min mor har så valgt at forære mig en sum, svarende til afgiftsfrit arveforskud.Skal der så skrives et nyt lånedokument, eller hvordan skal det registreres hvis jeg vælger af afskrive beløbet på lånet?
Venlig hilsen
Cito

Accepteret svar
Fra : svendsvend

Modtaget 30 point
Dato : 16-12-02 22:05

Hej

Hvad din mor forærer dig vedrører ikke lånet, så der skal ikke laves et nyt lånedokument. Hvis du ønsker at indfri lånet kan det ske ved at din mor kvitterer for at have modtaget beløbet, som du lånte af hende. Kvitteringen kan f.eks. skrives på lånedokumentet. Så er alt samlet på et sted.

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 21:24

"cito" <cito.news@kandu.dk> wrote in message
news:OhqL9.2182$Hl6.188135@news010.worldonline.dk...
> Jeg har fået et rentefrit familie lån, af min mor, uden afdrag, men med
> opsigelse på anfordring. Min mor har så valgt at forære mig en sum,
> svarende til afgiftsfrit arveforskud.Skal der så skrives et nyt
> lånedokument, eller hvordan skal det registreres hvis jeg vælger af
> afskrive beløbet på lånet?
> Venlig hilsen
> Cito
>
Din mor opsiger det "gamle" lån til indfrielse. Samtidigt opretter I et nyt
gældsbrev vedr. et nyt rentefrit familielån.

Eks: Det gamle lån er på 100.000kr. Arveforskud: 25.000kr.

Det nye lån skal så have en hovedstol på 75.000kr.

Herefter kvitterer din mor for betalingen/indfrielsen af det gamle lån, hvor
I anfører at berigtigelsen fremkommer fra dels proveneu fra det nye lån
75.000kr., dels fra arveforskud 25.000kr.

Vupti: Det "gamle" lån er i praksis nedskrevet med arveforskuddet.

PH

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 21:29

> gældsbrev vedr. et nyt rentefrit familielån.
> Eks: Det gamle lån er på 100.000kr. Arveforskud: 25.000kr.
> Det nye lån skal så have en hovedstol på 75.000kr.

Det er der ikke nogen grund til. Bare skriv på det oprindelige gældsbrev
at der er afdraget kroner XXXX (med dato og underskrifft af långiver)

/A...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 21:45

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) skrev i
news:atld8b$gln$1@sunsite.dk

[klip]

> Det er der ikke nogen grund til. Bare skriv på det oprindelige
> gældsbrev at der er afdraget kroner XXXX (med dato og underskrifft af
> långiver)

Enig. Og lav samtidig et rigtigt gavebrev.

Endelig skal der rent faktisk være muligt for gavegiver at give gaven.
Således skal gavegiveren have pengene til rådigheden - ellers går den ikke.
Der er intet krav om, at pengene rent faktisk føres frem og tilbage. Men der
skal være realitet bag: pengene skal være tilstede hos gavegiver.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 21:50

Peter G C wrote:
>
> Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) skrev i
> [klip]
>
> > Det er der ikke nogen grund til. Bare skriv på det oprindelige
> > gældsbrev at der er afdraget kroner XXXX (med dato og underskrifft af
> > långiver)
>
> Enig. Og lav samtidig et rigtigt gavebrev.

Helt unødvendigt.

>
> Endelig skal der rent faktisk være muligt for gavegiver at give gaven.
> Således skal gavegiveren have pengene til rådigheden - ellers går den ikke.
> Der er intet krav om, at pengene rent faktisk føres frem og tilbage. Men der
> skal være realitet bag: pengene skal være tilstede hos gavegiver.

Du glemmer vist, at det et lån, så blot pengene blev betalt ved
oprettelsen, er der intet krav om mulighed for fysisk gennemførelse ved senere
nedskrivninger.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 21:51

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:atld8b$gln$1@sunsite.dk...
> > gældsbrev vedr. et nyt rentefrit familielån.
> > Eks: Det gamle lån er på 100.000kr. Arveforskud: 25.000kr.
> > Det nye lån skal så have en hovedstol på 75.000kr.
>
> Det er der ikke nogen grund til. Bare skriv på det oprindelige gældsbrev
> at der er afdraget kroner XXXX (med dato og underskrifft af långiver)
>
> Ja. men det kræver nok en formulering i gældsbrevet a´-la:

Långiver kan til enhver tid opsige lånet til hel eller delvis indfrielse
uden varsel.

Hvis der kun står:

Långiver kan til enhver tid opsige lånet til (fuldstændig) indfrielse uden
varsel.

Spørgeren oplyser også at det er et lån uden afdrag. Den eneste måde der
således kan afdrages er ved hel eller delvis opsigelse.

Derfor den lidt mere omstændelige måde.

At det andet går i praksis er nok rigtigt.

PH

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 23:52

"cito" <cito.news@kandu.dk> wrote in news:OhqL9.2182$Hl6.188135
@news010.worldonline.dk:

> Jeg har fået et rentefrit familie lån, af min mor, uden afdrag, men med
> opsigelse på anfordring.

Skattemagten vil anse din rentebesparelse som en gave.
Du kan også blive skatteansat af en fiktiv rente, ligesom hvis man lejer en
bolig ud til en krone til sin familie - så fikseres skønsmæssige værdier
til skatteansættelse. Der står naturligvis intet i lovtteksterne om dette,
men skattemagten gør hvad de har lyst til.

Når du så må i retten og skal slås med kammeradvokaten, så vil han hævde:

1. uden realistisk indhold
2. gavegivers formueforklaring tillader ikke at beløbet gives
3. nulrente medfører ugyldighed af låneforholdet
4. du har ikke dokumenteret underskriftstidspunket
5. du har ikke dokumenteret at pengene reelt er givet
osv

Dommeren vil give honør til kammeradvokaten, og slutteligt medregnes hele
lånebeløbet til din skattepligtige indkomst + en fikseret rente.

Dette er blot et eksempel fra virkeligheden på myndighedernes magtmisbrug,
og at skatteinddrivelse ikke reelt hviler på et juridisk grundlag.

Hygge

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 02:57

Scripsit Lene <lene.holsted@inet.tele.dk>
> "cito" <cito.news@kandu.dk> wrote in news:OhqL9.2182$Hl6.188135

> > Jeg har fået et rentefrit familie lån, af min mor, uden afdrag, men med
> > opsigelse på anfordring.

> Skattemagten vil anse din rentebesparelse som en gave.

Nej - netop ikke når kreditor kan opsige lånet når som helst.

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that
everyone's good depends on everyone's cooperation."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 09:17

> Spørgeren oplyser også at det er et lån uden afdrag. Den eneste måde
der
> således kan afdrages er ved hel eller delvis opsigelse.
> Derfor den lidt mere omstændelige måde.

Jegt læste det som uden aftalte afdrag.

Så enten skal der ikke stå noget i lånedokumentet om afdrag, eller også
skal der stå noget om "hel eller delvis indfrielse" for at kunen affrage
som långiver og -tager ønsker.

/A

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 20:57

> Skattemagten vil anse din rentebesparelse som en gave.
> Du kan også blive skatteansat af en fiktiv rente, ligesom hvis man lejer en
> bolig ud til en krone til sin familie - så fikseres skønsmæssige værdier
> til skatteansættelse. Der står naturligvis intet i lovtteksterne om dette,
> men skattemagten gør hvad de har lyst til.
>
> Når du så må i retten og skal slås med kammeradvokaten, så vil han hævde:
>
> 1. uden realistisk indhold
> 2. gavegivers formueforklaring tillader ikke at beløbet gives
> 3. nulrente medfører ugyldighed af låneforholdet
> 4. du har ikke dokumenteret underskriftstidspunket
> 5. du har ikke dokumenteret at pengene reelt er givet
> osv
>
> Dommeren vil give honør til kammeradvokaten, og slutteligt medregnes hele
> lånebeløbet til din skattepligtige indkomst + en fikseret rente.
>
> Dette er blot et eksempel fra virkeligheden på myndighedernes magtmisbrug,
> og at skatteinddrivelse ikke reelt hviler på et juridisk grundlag.
>
> Hygge

Enten:

GODDAW DO..eller FUT et eller andet sted hen.
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge
8660 Skanderborg.
Tlf 86577305 - 21407355 (mobil)
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det rigtig dejligt.