/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tøndersagen, nu er det nok!
Fra : dortehou
Vist : 1248 gange
500 point
Dato : 24-06-06 09:40

Hej Alle Kandu´er

Dette indlæg er også skrevet som et tip. Men får at få størst mulig bredde på, kommer det også som indlæg.

Synes du at dommene i Tønder-sagen er alt for latterlige? Så giv din stemme til kende på

http://www.misbrug.underskrifter.dk

Underskrifterne bliver afleveret til Justitsministeren. Det er "run" på siden her til morgen. Check selv.

mvh Dorte

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 24-06-06 11:11

Det er en rigtig god ide at følge op på den slags urimeligheder.
Hvis jeg stjæler 500 kr. hos naboen,så får jeg næsten samme straf som de uhyrer,
som har gjort den lille pige så meget fortræd. Det er da himmelråbende,at vore dommere
ikke snart kan vågne op og se realiteterne i øjnene.
Man må jo så håbe,at aktionen lykkes således at justitsministeren kan få øjnene op
og komme i gang med at lave de nødvendige lovændringer.
oz1eqp

Accepteret svar
Fra : oz1eqp

Modtaget 500 point
Dato : 24-06-06 11:16

Glemte lige at fortælle,at jeg har sendt adressen på underskriftindsamlingen
til Jyske vestkysten og BT for evt. at gøre dem interesseret i sagen.
oz1eqp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-06 11:19

Jeg gider ikke læse om den slags lort.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 24-06-06 11:21

Ja men Teil, hvorfor lader du så bare ikke være med at gøre det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-06 11:22

Det gør jeg også og siger det.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 24-06-06 11:24

Så er det jo i orden, husk nu at fjerne fluebenet

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-06 11:25

Jeg sætter aldrig flueben.

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 24-06-06 11:34

Teil du må da være et meget koldt menneske hvis du udtaler dig på den måde.
oz1eqp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-06 11:35

Det er muligt.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 24-06-06 11:36

Til oz1eqp

Fint initiativ - så langt tænkte jeg ikke selv. Godt du er vågen.

Du har helt ret mht. strafudmålingen sat i forhold til "små" rapserier.
Jeg lader tråden stå åben lidt endnu, i håb om at flere læser indlægget hvis det ikke er låst.

Til Teil

Det er jo også det nemmeste at lukke øjnene - så sker tingene jo ikke.........Vel?

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 24-06-06 11:40

Dortehou, indlægget bliver først låst, når du accepterer et svar og det har du en hel måned til at gøre.

Så spring op og fald ned på sure indlæg, det er fint, at du henviser til siden.

Knus Ripley

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-06 11:42

Dortehuo/hals eller hvor du kommer fra.
Jeg diskuterer ikke den slags. De mennesker fortjener det ikke.
Gør processen kort, skyd knoppen af dem på stedet.
En billig effektiv måde for samfundet.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-06-06 11:42

Et eller andet sted har jeg lidt den samme holdning som Teil... Dog er det slet ikke pga. den omtalte sag, jeg har den holdning. Jeg tager skarpt afstand fra hele sagen og alle de dømte, men jeg er ved at være lidt træt af de underskriftsindsamlinger... Det er fint man vil ytre sin mening om noget man er utilfreds med, men hvad regner man med en internet-underskrifts-indsamling kan hjælpe?
Det er klart, at de, som skal straffes, skal have en passende straf... Men hvad er en passende straf? Gør det dem til bedre mennesker at sidde +2 år længere i fængsel? Ikke efter min mening, faktisk tværtimod... De koster bare samfundet flere penge... Men selvfølgelig skal de da have en straf, men med de hieraki som findes i de anske fængsler, skal de nok få en straf! Men i mine øjne hjælper en længere fængselsstraf ikke noget... Tværtimod! Måske skulle man finde alternative former for straf!

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 24-06-06 11:53

Fint nok..
Men kig på de andre "underskriftsindsamlinger" på siden.. Hvor seriøst tror i de bliver taget?
Desuden er tippet allerede oprettet 2 gange.
Og til jer der går ind for højere straf til de dømte... Hvad hjælper det at give dem ekstra som netop "ostemanden" påpeget? Jeg siger ikke jeg er uenig, men hvad nytter det?
Er det ikke mest for at styrke retfærdighedsfølelsen hos alle os andre, men fængslet skulle vel egentlig bruges til at rehabilitere de dømte...

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 24-06-06 11:53

Til Teil

Ok - sådan opfattede jeg bare ikke dine indlæg. Godt ord igen.

Til Ostemanden

Næh, måske det ikke hjælper. Men det hjælper i hvert tilfælde ikke bare at sidde på hænderne. Om ikke andet så plejer det at give øget bevågenhed i medierne. Bl.a. Nyhederne og TV-Avisen.
Hvis det stadig ikke går op for politikerne, ja så er jeg da åben over for andre forsøg. Indtil da, så vil jeg trøste mig med, at mange (forhåbentligt) får skrevet under på indsamlingen.

mvh
Dorte

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 24-06-06 11:58

Jeg har også skrevet under og synes at det er et fint initiativ. Måske nytter underskrifterne noget - måske ikke. Men hvis man ikke gør NOGET, så SKER der ihvertfald ikke noget! Det er forsøget værd efter min mening.

Generelt synes jeg, at vi straffer de kriminelle alt for lavt her i landet.
Jeg synes at det er stærkt krænkende, at økonomisk kriminalitet bliver straffet hårdere end hvis et mennesker bliver gjort fortræd/slået ihjel. Penge er altså mere værd end mennesker, - det har jeg meget svært ved at forholde mig til.

En mand som Kurt Thorsen, som ganske vist har begået økonomisk bedrageri (uden at nogen iøvrigt har mistet nogen penge i forbindelse med de ulovligheder, han har begået) og som selvfølgelig skulle have en straf - han har fået en længere fængselsstraf end de perverse svin, som har misbrugt en lille pige sexuelt.
Det hænger bare ikke sammen, synes jeg! Når det kan ske, er der altså noget galt med vores retssystem.
Den lille pige er ødelagt på sjælen på livstid; jeg så gerne, at de involverede fik en starf, der også kunne præge dem på livstid.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 24-06-06 11:59

Jamen jeg tror heller ikke, at man bliver et bedre menneske af at sidde i fængsel.......

Derimod tror jeg på, at udsigten til et meget længere fængselsophold end nu, måske kan virke forebyggende på mange pædofile.

Måske naivt, men alligevel kan jeg jo ske at have ret.......

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-06 12:00

dorte, jeg kommer gerne med kontante udmeldinger.
Det sætter skub i debatten.
Den justitsminister vi har er ikke den rette til jobbet.
Hun kan være dagplejemor eller hjemmehjælper.
Ha en god weekend

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-06-06 14:48

Citat
Generelt synes jeg, at vi straffer de kriminelle alt for lavt her i landet.
Jeg synes at det er stærkt krænkende, at økonomisk kriminalitet bliver straffet hårdere end hvis et mennesker bliver gjort fortræd/slået ihjel. Penge er altså mere værd end mennesker, - det har jeg meget svært ved at forholde mig til.

Satellit -
Jeg kan sagtens følge dig i hvad du siger... Et eller andet sted er der en ubalance... Om det er den ene straf der er for hård, eller den anden som er for lav, ved jeg ikke... Men man føler det i hvert fald et eller andet sted er urimeligt... Men igen, som jeg skrev tidligere, hvad hjælper lange fængselsstraffe? Jo længere forbrydere sidder i fængsel, jo mere svært er det at komme tilbage på rette køl igen...

Selvfølgelig skal man ikke bare sidde med hænderne i skødet, og jo, underskriftsindsamlingerne har da også spredt budskabbet om utilfredsheden... Det jeg bare mener, er at det er ekstremt få ting som faktisk bliver ændret pga. underskriftsindsamlinger... Og det, tror jeg, er dels fordi der er så mange "ligegyldige" indsamlinger (nu siger jeg slet ikke denne er ligegyldig! På ingen måde!)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 16:29

Tjaaahh... Hvad er det, der i første omgang får mennesker til at misbruge børn?

Hvis man kunne blive bedre til at behandle de mennesker INDEN de gør børn fortræd, så kunne det være, man kunne behandle dem med respekt, omsorg og forståelse.

-Straf løser næppe problemet.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 24-06-06 17:55

Nej, det er rigtigt at undersøgelser viser, at straf ikke virker efter hensigten. De kriminelle bliver ikke "bedre" mennesker, - måske oveni købet tværtimod, da mange efter sigende får dårligt selskab og forbindelser indenfor murene.
Men i vores samfund bruger vi jo også straf af lovovertrædere med henblik på at beskytte os selv og hinanden for forbryderen. Vi er således nok mange, der er glade for at Peter Lundin sidder bag tremmer. Og ham den unge mand på 22, der med amfetamin og alkohol i blodet har kørt alt for hurtigt (uden endda at have kørekort), - det føles retfærdigt og trygt at vide, at han sidder forsvarligt spærret inde.
Som sagt er det et faktum, at fængselsstraf ikke "virker", til gengæld er det vist også et faktum, at mange af de pædagogiske tiltag og hytteture og hvad ved jeg, som nogle kriminelle har fået istedet, heller ikke påviseligt virker.
Jeg har ikke nogen løsning på, hvad vi skal stille op med de mange grove lovovertrædere. Jeg ville ønske, at man hurtigt kunne spotte mulige sexuelle forbrydere, mulige voldsmænd eller mulige svindlere. Det kan man bare ikke altid.
Ham den sindslidende, der for nylig skar hovedet over på den stakkels englænder inde ved Nationalmuseet, - det var en frygtelig historie. Men ham havde politiet ikke haft noget med at gøre tidligere, - han var en - for politiet - helt ukendt person.
Jeg tror på, at det er usundt for et samfund med for stor social ulighed, for det avler vold og kriminalitet. Nogle børn fødes jo ind i familier med misbrug og omsorgssvigt, - og af sådanne børn kan man ikke forvente, at de har en respektfuld og ansvarlig holdning overfor samfundet. Svigtede børn kan vokse op som uansvarlige voksne, som vil skide andre et stykke og som kun går efter at pleje deres egne behov. Og så er det muligt at et fængselsophold ikke virker efter hensigten på sådanne mennesker, - men det er ikke sikkert at alverdens gode, kærlige og pædagosike tiltag nogensinde kan rette op på den smerte, de selv er blevet forvoldt....og derfor vil de (muligvis) blive ved med at føre den videre.
Der er efter min mening ikke nogen indlysende løsning på denne problematik.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 18:32

De fleste misbrugere er selv blevet misbrugt som børn.

Om 10 år er det tønderpigens børn, der bliver misbrugt.

Når man siger, at sådan en lille pige har "taget skade for livet", så er der mange, der ikke gør sig klart, HVORDAN hun har taget skade. Der er jo ikke "kun" tale om, at hendes forhold til mænd er spoleret... -Det er hendes forhold til børn også..

Man burde bruge mange flere ressourcer på at hjælpe dem, der har taget skade for livet, -i stedet for at straffe dem for at de er blevet mishandlet som børn.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 24-06-06 20:33

Inden længe handler alle 25 tråde under 'Seneste indlæg' om dette ...

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 24-06-06 20:37

NÅ,der var en mere af de negative.
De er da heldigvis i mindretal.
oz1eqp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 20:55

Narh, stimo1. Du kan da bare lave spørgsmål selv om andre ting...

Lige nu er "tøndersagen" da ved at glide ud af "seneste 25"

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-06-06 07:52

I Tøndersagen er der ikke "kun" tale om en forældre der misbruger sit barn, men OGSÅ at faderen og moderen er alfonser for deres pige og derved tjener penge på at andre voksne mennesker voldtager den der burde være deres dyrebarste i verden. Det er i mine øjne det der gør denne sag endnu mere modbydelig end andre sager. Skal disse voksne bare slippe for en straf fordi de selv har haft en dårlig barndom? Nej, ikke efter min mening - man har selv et ansvar for ens liv og handlinger uanset barndom. Jeg kan ikke forestille mig hvordan to voksne mennesker finder det acceptabelt at leje deres barn ud til fremmede mennesker - hvilken beslutningsproces har de været igennem?! Det er meget muligt at det ikke hjælper at sætte folk i fængsel, men det er nu en gang en af de få måder samfundet kan markere sig og sige at "du har ikke opført dig ordentligt" på samme vis som forældre opdrager sine børn - nogle med stuearrest. Når disse mennesker er i fængsel kan de ikke gøre andre børn fortræd, og det vejer tungere hos mig, end at de skal rehabiliteres - rehabilitering kan kommer i fængslet og ikke ude blandt "familien Danmark og deres børn". Når vi har en strafferamme i DK, håber jeg at forældrene for maksimum straf - jeg kan simpelthen ikke forestille mig en værre situation end den de har bragt deres barn/børn i - så hvis DE ikke kan få maksimumstraf - hvem kan så????? -og hvilke signaler sendes der lige til barnet - "det er måske ikke så slemt alligevel, det mine forældre har gjort mod mig!!!". Hvis forældrene m.fl. ikke straffes, kan pigebarnet ikke komme videre i sit liv, da samfundet siger at "det ikke er så slemt end da, det kunne være meget værre" med en lav fængselsstraf.

Tænk sig, hvis faderen ikke får andet end et par år, og han bag efter går ud og finder sig en ny kæreste......med barn - hvis rettigheder vejer tungest?

Ampere

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 25-06-06 09:28

ampere jeg kan fuldt ud tilslutte mig dine synspunkter.
Det er prisværdigt at så mange skriver under,men jeg har observeret på listen,
at der er flere som har skrevet sig på to gange,og det var vel ikke meningen med det.
oz1eqp

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-06-06 10:32

Oz1eqp - Desværre er der ofte nogle der ødelægger et godt initiativ, måske i en god mening, men resultatet bliver bare at listen bliver opfattet som useriøs.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-06 13:30

Ånej!! det er nu ikke sådan, at pigen venter med at komme videre i sit liv til samfundet fortæller hende, at fyfy det var MEGET forkert hvad mor og far gjorde, og derfor afliver vi dem.

Pigen har forhåbentlig meget travlt med at komme videre i sit liv lige nu! Og forhåbentlig vil der blive afsat ressourcer til hendes omsorg i rigtig mange år ud i fremtiden. OGSÅ når hun får sit første barn og slet ikke kan finde ud af, hvad hun skal stille op med sine følelser for det. Også når hun mest har lyst til at "lukke" om sin lille familie og afvise offentlige myndigheder. For det er det, der vil ske. Hun har i rygmarven en fornemmelse af, at familien skal være en lille lukket enhed. Det er i sig selv ikke ulovligt. Men det gør hendes børn sårbare for overgreb.

Hvad der sker med hendes forældre er i den sammenhæng så inderligt ligegyldigt, så længe de ikke får flere børn. Mest praktisk er det jo, at de er under en form for kontrol resten af livet, så man ikke risikerer, at de stifter nye familier med børn uden opsyn og rådgivning.

Jeg synes, at det er noget enøjet at forfærdes over hvad der er sket med den lille pige, og samtidig fordømme forældre og de andre overgrebsmænd med en bemærkning om at det IKKE er en formildende omstændighed at DE har haft en "dårlig barndom".

Hvornår skal man så stoppe med at betragte pigen som et misbrugt barn, der skal hjælpes, -og begynde at betragte hende som en misbrugt voksen, der skal straffes? Når hun er 15? Eller 21? Eller når hun bliver mor? Eller skal vi holde vejret og vente til der sker noget med endnu et lille barn? --Det, der er så afskyeligt for os andre, er jo naturligt for hende.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-06-06 20:16

Hej Birgitta

Jeg mener ikke at pigen ikke skal/kan komme videre med sit liv eller hjælpes - men jeg er af den opfattelse at det hjælper på pigens selvopfattelse, hvis samfundet siger at det forældrene har gjort mod hende er forkert. Pigen skal i terapi, og det vil ikke være unormalt hvis hun selv føler sig skyldig i hændelserne. Børn og voksne skal have hjælp, men misbrug af børn SKAL stoppes - gennem terapi kommer pigen til at lære at det forældrene har gjort ikke er i orden og at en tilsvarende handling fra hende eller andre heller ikke er i orden. En voksen skal straffes hvis personen ikke er i stand til at efterleve en korrekt opførsel overfor børn, når denne VED hvad der er forkert. Jeg taler ikke for bare at spærre folk inde i flere år uden at de lærer hvordan de skal gebærde sig - det skal de lære i fænglset så de er klar til at blive lukket ud i samfundet igen. Voksne der fortæller et barn at misbruget er en hemmelighed, ved jo godt inderst inde, at handlingen er forkert - ellers behøvede det ikke være en hemmelighed. Pigen fra Tønder har jo heller ikke fået lov til at lege med de andre børn, så forældrene må jo have vidst at der kunne være en risiko forbundet hermed, ellers kunne pigen vel lege som alle andre børn i "sin fritid". Endelig er det ikke alle misbrugte børn, der vokser op og selv bliver forulempere - heldigvis - nogle kommer "godt" igennem vha. terapi (kommer videre med livet er måske mere passende) - desværre begår nogle også selvmord eller bliver psykisk syge.

Den onde cirkel skal brydes på den ene eller anden måde - voksne der har viden, skal også tage et ansvar for sine handlinger - fx. søge ekstra terapi hvis det bliver nødvendigt som voksen.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 25-06-06 20:16

Hej Birgitta

Jeg mener ikke at pigen ikke skal/kan komme videre med sit liv eller hjælpes - men jeg er af den opfattelse at det hjælper på pigens selvopfattelse, hvis samfundet siger at det forældrene har gjort mod hende er forkert. Pigen skal i terapi, og det vil ikke være unormalt hvis hun selv føler sig skyldig i hændelserne. Børn og voksne skal have hjælp, men misbrug af børn SKAL stoppes - gennem terapi kommer pigen til at lære at det forældrene har gjort ikke er i orden og at en tilsvarende handling fra hende eller andre heller ikke er i orden. En voksen skal straffes hvis personen ikke er i stand til at efterleve en korrekt opførsel overfor børn, når denne VED hvad der er forkert. Jeg taler ikke for bare at spærre folk inde i flere år uden at de lærer hvordan de skal gebærde sig - det skal de lære i fænglset så de er klar til at blive lukket ud i samfundet igen. Voksne der fortæller et barn at misbruget er en hemmelighed, ved jo godt inderst inde, at handlingen er forkert - ellers behøvede det ikke være en hemmelighed. Pigen fra Tønder har jo heller ikke fået lov til at lege med de andre børn, så forældrene må jo have vidst at der kunne være en risiko forbundet hermed, ellers kunne pigen vel lege som alle andre børn i "sin fritid". Endelig er det ikke alle misbrugte børn, der vokser op og selv bliver forulempere - heldigvis - nogle kommer "godt" igennem vha. terapi (kommer videre med livet er måske mere passende) - desværre begår nogle også selvmord eller bliver psykisk syge.

Den onde cirkel skal brydes på den ene eller anden måde - voksne der har viden, skal også tage et ansvar for sine handlinger - fx. søge ekstra terapi hvis det bliver nødvendigt som voksen.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-06-06 21:14

Der er grænser for, hvor intensivt du KAN behandle en lille pige. Hun skal jo først og fremmest have tryghed, kærlighed, omsorg og normale omgivelser. Ting, som hun ikke har oplevet før. Og det er manglen på de ting, som giver den mest varige skade.
Og hun skal vænnes til normalt samvær med andre børn.
Hvis man SAMTIDIG forsøger at opdrage hende intellektuelt ved at involvere hende i "rigtigt" og "forkert" og forældrenes problemer, så hæmmer man muligheden for at hendes barnlige sider skal kunne udvikle sig normalt. Hun har så lidt tid til at indhente forsømmelserne gennem hele hendes barndom.

Det skulle da ikke undre mig, om man gør det også...

Sandsynligvis er hun jo ikke noget nemt barn at opfostre. Og i puberteten bliver hun næppe nemmere..

De voksne FØLER ikke nødvendigvid at det, de gør er forkert, hvis de selv er vokset op med tilsvarende problemer. De VED det måske på en måde intellektuelt, men jeg har indtryk af, at det ikke er alt for velbegavede mennesker, der er tale om..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-06-06 23:49

jeg bliver bare så afmægtig...det er så sørgeligt, at nogen mennesker kan få sig selv til at ødelægge et lille menneskebarn.

Godkendelse af svar
Fra : dortehou

Dato : 26-06-06 10:27

Tak for svaret oz1eqp.

Points går til oz1eqp, da han også selv aktivt har bidraget til info om indsamlingen.

Også en stor tak til alle andre, lad os håbe at det hjælper

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-06-06 10:34

Jeg kan forstå at børn der misbruger andre børn ikke "ved bedre" pga. deres opvækst. Men fordi man selv er blevet misbrugt som barn er ikke lig at man automatisk er stragfritaget eller ansvarsfritaget som voksen, når man selv begår overgreb. Mange der er blevet misbrugt som barn, er istand til at få hjælp som voksen - nogle undgår ovenikøbet at have andres børn siddende hos sig, fordi de er bange for deres egen og andres reaktion.

Årsagen til at jeg mener at pigen skal vide fra samfundets side, at det forældrene har gjort ikke er iorden, skyldes at der er børn der rent faktisk fatter sympati med gerningsmændene og selv føler skyld - noget der er helt hen i vejret. Hvordan kan psykologier, plejefamilie, socialarbejdere mv. overbevise et barn om, at barnet er uden skyld, hvis samfundet ikke selv kan sige det med overbevisning ifa en dom? Voksne forulempere der ikke er egnede til fængselsstraf, har jo også mulighed for at få en behandlingsdom.

Ampere

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 26-06-06 13:06

Til Dorthehou
Mange tak.
Du har i høj grad også været med til at gavne sagen.
oz1eqp