/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Ekstra afdrag på boliglån?
Fra : ampere
Vist : 4500 gange
400 point
Dato : 24-06-06 07:29

Jeg mener at have lært, at man altid kan afdrage ekstra eller indfri et privatlån, i dette tilfælde et boliglån i banken, når man vil. Nu siger en bekendt at dette ikke gælder hvis lånet er fastforrentet - men er det rigtigt?

Gerne besvarelser med links.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-06-06 07:51

Det er ikke helt klart hvilken type lån du har - men det lyder som et fastforrentet realkreditlån ?

Umiddelbart gælder for alle fastforrentede lån (Realkreditlån) at man ikke kan lave en ekstra indetaling uden at omlægge lånet.
Du skal læse dit pantebrev. Her står sikkert om betingelserne for indfrielse.

Hvis der er tale om et ikke fastforrentet lån - f.eks et prioritetslån eller et almindelig banklån - så har jeg aldrig hørt om lån man ikke kan indbetale ekstra på.

Eneste undtagelse er gamle private pantebreve med fast rente som var uopsigelige - her kunne man heller ikke indbetale ekstra.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-06-06 08:10

Hej Thomas Mygind

Der er tale om et andelsboliglån i banken.

Jeg mener også at man altid kan indbetale på et sådanne, men kan ikke lige finde henvisningerne.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-06-06 08:12

Ups glemte lige - det er ikke et realkreditlån, bare et banklån i boligen.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-06-06 08:27

så kan du altid gøre det uden problemer , bare giv dem besked i banken om at overføre det ekstra beløb

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-06-06 08:30

Der kan være forskellige regler, ud fra hvilken bank du bruger.

Men det er rigtigt at mange ikke kan afdrage lånet før det udløber ihh til aftalen, uden at man skal af med et ekstra gebyr.

Men alle kan udbetale deres lån, når de vil. Det er bare et spg om gebyr.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-06-06 08:39

Banken vil ikke acceptere et ekstra afdrag, men jeg mener at man har ret til det - kan bare ikke finde de pokkers henvisninger.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-06-06 08:55

hvis banken ikke vil acceptere det, så henvis til at de må dokumentere hvorfor de ikke vil. Det er deres opgave at bevise det, og finde ud af hvor det står i kontrakten.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-06-06 09:05

Troldenesdhb - ja, men det er rart selv at kende reglerne - der blev gjort meget ud af netop dette på studiet, men det var før de nye andelsboliglån. Jeg var inde og se på lov om kreditaftaler §26, stk. 2 og tænkte at det måske var denne § der anvendes - men en jeg kender i en anden bank siger at man ikke kan indfri før tid/afdrage ekstra hvis der er tale om fastforrentet lån - det passer bare ikke med §'en hvor sondringen går på pantebrev i fast ejd.

Uddrag fra lov om kreditaftaler:
Indfrielse af fordringen før forfaldstidspunktet
§ 26. Forbrugeren kan til enhver tid betale sin gæld i henhold til en kreditaftale, uanset om den helt eller delvis er forfalden. Forbrugeren har i så fald ret til reduktion af kreditomkostningerne i overensstemmelse med reglerne i § 27.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for pantebreve i fast ejendom.

Mvh. Ampere

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 400 point
Dato : 24-06-06 10:28

Hvis din bank har givet dig et boliglån, vil de typisk også have pant i ejendommen. Derfor går bestemmelsen indover §26 stk. 2. Så vidt jeg ved, gælder det selv om det er et andelslån, i det de så bare har pant i andelen i stedet for.
I forbindelse med oprettelse af dit lån, har du modtaget nogle låne vilkår og vilkår for pantebrevet. Der skal der stå betingelser for indfrielse, både rettidig og før tid.

Men du har ret i, at begrundelsen ikke kan være at det er fordi lånet er fastforrentet at der ikke kan indfries før tid eller indbetales ekstra. Begrundelsen må ligge i, at banken har pant i ejendommen.
Du skal desuden være opmærksom på at §26 kun gælder indfrielse, altså hvor du betaler hele restgælden og ikke kun et ekstra afdrag.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 24-06-06 10:32

Hej MacMadsen

Det er ikke mit lån, men en venindes, så jeg har ikke mulighed for at se papirerne lige nu - vil bare gerne opdaters. Jeg har aldrig selv haft problemer med ekstra afdrag eller indfrielse af andelsboliglån.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 24-06-06 10:41

Ampere:
Okay..
Jeg har ikke beskæftiget mig specielt med andelsboliglån, da emnet jo er ret nyt. Desuden har jeg selv kun alm. boliglån i banken, og der kan jeg indbetale lige så tosset jeg vil.
Men svaret på dit oprindelig spørgsmål om at fordi lånet er fastforrentet så kan man ikke indbetale, i er hvert fald forkert. Det er i hvert fald ikke den begrundelse banken kan bruge.

Håber du har fået nok til at kunne hjælpen din veninde.

Mvh.
MacMadsen

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 24-06-06 12:15

Der er altid specielle indfrielsesvilkår på et fastforrentet lån.

det står i låneaftalen. og når det er fastforrentet og banken giver dig den sikkerhed, betinger de sig også at de kan låne pengene ud den perieode, der er aftalt.

men gisninger er ikke meget værd for nogen. Spørg dog i banken, eller se på den pågældende banks hjemmeside..

somregel kan der afdrages, men så bliver det til en kurs der er udregnet efter dagens rente i forhold til lånets rente, og det er ikke sikkert det så er en fordel. se indfrielsesvilkår på lånet.

Det eneste sted du kan få rigtig bested er i lånepapirerne eller i den pågældende bank.

Der findes et udtal af lånetyper, og indfrielses betingelser afhænger af aftalen

Resten er gisninger, som ikke kan bruges til noget....

held og lykke *sS*

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-06-06 14:55

Du lan altid indfri et almindelig banklån før tiden. Det er normalt uden gebyr m.m.
Hvorfor vil hun indbetale et ekstra afdrag?
Det er der ingen grund til. Spar hellere lidt mere op og så indfri resten når man har sparet så mange penge op.

Hvis hun indbetaler et ekstra afdrag kan hun risikerer at pengeinstituttet laver en ny beregning for afviklingen af restbeløbet og for denne udregning tager de måske et mindre gebyr.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 21-09-06 14:08

Tak for svaret MacMadsen.