/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hjælp til fri ved fod
Fra : joand
Vist : 1755 gange
200 point
Dato : 24-06-06 00:22

min goldenretriver på 10 mdr går fri ved fod med slæbe line og det går rigtig godt men hvis jeg klikker linen af ,så løber han og vil ikke høre efter.jeg har prøvet at snyde ham men han er snu ,han ved om linen er på eller ej .jeg bruger kvælerhalsbånd til ham,måske er det lines vægt i halsbåndet der gør at han ved om han er fri eller ej.hjælp mig vi skal til lydigheds prøve på torsdag

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-06-06 00:43

Har du prøvet med godbids forstærker såsom lever eller andet kød.
jeg er godt klar over, at den går ikke på torsdag. Men du får travlt hvis det skal lykkedes.

din line skal være let som en buske elastik
gå frem i normalt tempo, ryk hurtigt baglæns, gå frem igen
vend om, drej til venstre drej, til højre i forskellige tempoer
du skal have 100 % øjenkontakt med din hund har du ikke det, nytter det ikke noget.

start med at få kontakt så den ser op på dig, begynd at gå, den ser forsat op til dig, hold kontakt med godbid evt. klikker til, at fortælle, at når den går sådan gør den det rigtigt og så skal der tilføjes guffer eller din venstre hånd skal lugte som en oksesteg.

tag et stykke snor uden spænde, læg den dobbelt, stik den ene ende igennem ringen i halsbåndet du skal i din hånd have begge løse ender og kan du mærke, at nu går den som du vil have det, slipper du den ene ende og lader den lansomt glide ud imens i går husk at holde kontakt og snak med den under hele denne træning.
Pøj Pøj siger jeg bare, jeg er svært bange for at du er lidt sent ude.
med det mål du har sat dig.
god sommer til dig og god træning.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : ole-rap

Dato : 24-06-06 01:18

Hej Joand, Det ser ud til at det er en kvik hund du har fået dig, så du vil blive overrasket mange gange over hvor smart han er. Det at du nu er nervøs for,hvordan det skal gå til prøven går fra dig, lige ned i din hund og han fornemmer af at du for tiden ikke er helt normal. Han betragter dig ikke som en kompetent flokfører, men som et usikkert og svagt medlem af flokken, og ikke en som han har lyst til at lege med.
Glem denne prøve der kommer nye chancer. Gå i stedet igang med at få ham til at betragte dig som den i flokken han har mest lyst til at være sammen med. Han skal gøre hvad du beder ham om fordi han synes det er sjovt ellers finder han på noget andet.
Noget kan tyde på at han ikke har haft held til at gøre dig begejstret over hvor dygtig han er, hvilket igen tyder på at du ikke har haft held til at give han opgaver nok som han er god til. Alle hunde elsker at få opgaver og endnu mere at få ros når de har udført dem. Det kan på et tidspunkt blive et hårdt job, at finde på nye opgaver nok til en ung energisk hund, men han vil elske det og du får de dejligste oplevelser ved det.
God fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 200 point
Dato : 24-06-06 08:07

Vi fik engang det råd, at når vores hund var løs og ikke ville lystre, skulle vi kaste noget efter den fx. en lille kogle. På denne måde tror hunden stadig at man kan "nå" den som når den har snor på. Man skal selvfølgelig vælge noget der ikke kan skade hunden eller er tungt - et lille bitte prik på bagdelen e.lign er nok til at få dens opmærksomhed - kræver selvfølgelig at man kan ramme
Når jeg slipper vores hund, skal den altid stå stille først - hvis jeg vil have den til at følge mig tæt ved benene, bruger jeg kommandoen "Hinter" - kan indlæres med godbid, ros o.lign. Hvis hunden løber væk, men kommer tilbage på et tidspunkt - så husk at rose den for at komme tilbage og ikke skælde ud for at den løber væk. Endelig kan det være lettere at få en hund til at blive stående hvor den er - vi bruger kommandoen "bliv" - i stedet for at kalde den til sig, med mindre situationen kræver andet.

Selvfølgelig kan hunden mærke at du slipper den - det kan vores også og vi bruger ikke kvælerhalsbånd, men et i læder - trykket på halsen forsvinder når den bliver løs.

God weekend,

Ampere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 16:10

Allerførst: Dejligt at høre, at I går til lydighedsprøver.

Og så: Din hund er goldenretriever og 10 mdr. Så skal han ikke nødvendigvis kunne gå fri ved fod endnu.

Men han skal kunne komme, når du kalder, og han skal blive hos dig uden snor på.

Hvis ikke han gør det, så er det fordi DU ikke er sjov og spændende nok.
Glem ALT om at kaste med kogler eller snor eller rykke. Brug udelukkende ros og lys stemmeføring og lok ham på den måde til at følge dig.

Jeg går ud fra, at du også træner lineføring. Der skal du bruge det samme. INGEN RYK i halsbåndet. Brug helst en "retrieversnor". Som hedder sådan af gode grunde. ALDRIG rigtig halsbånd, -slet ikke kvælerhalsbånd til træningen. En retrieversnor ligner nærmest de snore, som man bruger i udstillingsringe: Et tyndt reb med en løkke til hovedet i den ene ende og en løkke til hånden i den anden ende. Og så gælder det om at få hunden til at gå i slap line udelukkende ved hjælp af stemme, godbidder, kropssprog osv. INGEN straf eller skældud til træning!!! ALDRIG!

Grundlaget for en god "fri ved fod" er en god lineføring.

Start med at gå med ham i line i rask trav på plads. Det gør han sikkert rimeligt. Efter få skridt stopper du op og ROSER!!! ham helt vildt mens du giver ham godbidder. ---Derefter går du videre. Efter endnu et stykke gang på plads, så gør du det igen.
Han lurer hurtigt, at der sker noget HELT sensationelt, når han går ved siden af dig.
Men du skal blive VED med at vise STOR begejstring og rose VOLDSOMT med jævne mellemrum.
Efterhånden kan du lade ham gå længere og længere før du roser. Men stadig VOLDSOM ros og godbidder.
På et tidspunkt kan du jo prøve at tage snoren af og gøre det samme: Gå et lille stykke med ham på plads ---og voldsom ros og godter.

Det er nemmest at slippe af med linen, hvis man til lineføring bruger en retrieversnor, som man ikke KAN bruge til at "straffe" eller rykke med. Så gør det nemlig ikke så stor forskel om han har linen på eller ej.

Og godbidder til træning er altså IKKE hundetørkost! Brug pølsebidder, tørret levertern, steg eller lignende. Ganske små bidder.
Silke (golden retriever) var oppe til prøve i formiddags. Vi brugte to skiver økologisk kalvecuvette skåret i bittesmå tern...

Hvad er det for en prøve, du skal op i?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-06-06 16:26

Jeg kan se at i tror at der skal rykkes i snoren ved det jeg har skrevet,
det var ikke sådan ment, det jeg mener med at rykke,
det er når du går frem og gå baglæns, det sku svært at beskrive.
Men du gå hurtigt frem og når hunden mister din opmærksomhed, skynder du dig at gå baglæns uden at vende dig om, på den måde får du hundens opmærksomhed tilbage igen.
Der er ikke noget med at rykke i nogen snor, en snor skal altid hænge i en bue uden at stramme. og med Brgittas løsning på snor kan snoren let lægges på ryggen og du kan derved få øvet fri ved fod og efter et stykke tid behøver du slet ikke snoren, men starter så alle øvelser uden snor.
forsat god træning til dig
og jeg vil fuldt ud til slutte mig de andres forslag uden at kaste noget efter hunden, det var noget man gjorde i gamle dage.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-06-06 17:09

Jeg kan fuldt tilslutte mig ampere, jeg prøvet metoden på min gamle afdøde hanhund. han var også en kvik hund med meget mod på livet. Jeg gik med linen i hånden, og da han stak af kastede jeg linen i bagdelen på ham samtidig med jeg skældte ud. Efter den dag var der aldrig problemer med fri ved fod. Jeg skabte simpelthen en usikkerhed på, hvor langt jeg kunne nå ham. Det skulle kun gøres een gang.

Prøv.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-06 17:32

Det kan måske være okay at bruge det med at kaste remmen efter hunden, hvis den stikker af når man går tur......

Men ALDRIG!!!!!! når man træner!! I hvert fald ikke, hvis du ønsker, at din hund skal være glad for træning!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 24-06-06 19:58

>Birgitta

Man træner forhåbentlig ikke flere ting på en gang, hvis der en af øvelserne som ikke sidder!!!!!!!!!!!

En ny øvelse indlæres altid alene.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 27-06-06 08:42

Løsningen kan være meget simpel, klik en "tom" karabin i halsbåndet, vægten vil få hunden til at tro at den er i line.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Godkendelse af svar
Fra : joand

Dato : 29-06-06 23:58

Tak for svaret ampere.
det gik kanon godt vi bestod lydigheds prøven,med 57 points af 60 mulige.vi har trænet hårdt men nu ingen misforstålser han har ikke fået smæk.godbidder og ros ,engang løb han hvor han skulle gå fri ved fod da fik han snoren i rumpen .det hjalp han løb med det samme tilbage ved siden af mig ,meget meget ros og godbidder fik han.det her med snoeren virkede på ham et lille chok han bare fik.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 30-06-06 10:02

Hej Joand

Det er godt at høre at det hjalp - og du huskede ros og belønning. Vi bruger som regel en line der kan blive 8 meter lang, så her er der ikke noget med at kaste med snoren når han er løs men den psykologiske virkning er stor ved det mindste prik. Tillykke med den fine præstation til lydighedsprøven.

Mvh. Ampere