/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Aprilia Rally lader ikke???
Fra : bassenborg
Vist : 1297 gange
100 point
Dato : 24-06-06 00:07

Min søn har lige købt en brugt Aprilia Rally fra 2002.
Vi har sat nyt batteri på den, men det er afladet efter et par dage (det gjorde det gamle også).
Hvad kan der være galt?
Jeg kan se på Thansens reservedelsliste, at der er noget der hedder CDI tænding, hvad er det og kan det være den der er gået?
Så er der starterrelæet, kan det være det? Spændingsregulator? Tændspole?
Er der nogen der har prøvet det samme?
Hjææææælp!!!
Jeg har selv skruet en del i knallerter, men det er efterhånden over 20 år siden, så det er gået lidt i glemmebogen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-06 01:38

Starterrelæ vedrører startermotor, men CDI tænding og Tændspole, er noget der kun vedrører tændingen, altså gnisten på tændrøret.
Men strømmen til alt andet elektrisk, laves af en lysspole, der leverer strøm gennem en ensretter med Spændingsregulator indbygget, som smider strømmen videre til batteri og forbrug.
Fejlen ligger altså i den kreds, med enten defekt lysspole eller forbindelser eller ensretter med regulator. Typisk er det multistikket i ensretter/regulator der er irret, eller selve ensretter/regulator der er stået af.
En nem måde, at se om der lades fra lysspolen er at se på forlyset når scooteren går i tomgang, og så se om det bliver kraftigere ved mere gas. Hvis det bliver kraftigere, så er fejlen ikke i ovennævnte, men en afladning andensteds når scooteren står stille.
Men ellers er det nemmest at få scootermekanikeren til at finde fejlen, da han har stumperne og tit har erfaring lige med din model.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 29-10-06 18:25

Tak for svaret pallebhansen.