/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
BG billede i frames
Fra : Fknight
Vist : 661 gange
100 point
Dato : 23-06-06 15:14

Hej.
Jeg er ved at lave en hjemmeside, og vil godt ha et baggrundsbillede i min frame, ligesom en slags overskfit.

Men når jeg indsætter baggrundsbillede i min frame, gentager billede sig. Er der nogen der ved hvordan man kan tilpasse billedet, så det ik gentager sig ? kan man "låse" det fast eller bruge en html kode ?

min html kode er.
<html>
<head>
</head>
<body background="Billeder/overst.jpg">
</body>
</html>

Kommentar
Fra : Fknight

Dato : 23-06-06 15:56

Bør man vide noget om hvor hvor mange pixel ens billede måler i forhold til ens Frame for at kunne tilpasse..

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-06 16:24

Når du bruger FRAME, så er det faktisk seperate sider du kalder ind i dine FRAME's, så her skal du blot i hver af de sider, angive baggrunden som normalt.
Hvis baggrundsbilledet ikke må scrolle med, kan du fastlåse det med "bgproperties" som tilføjelse i baggrunds angivelsen.
Hvis baggrundsbilledet ikke må gentages, så kan det stå alene med et lille script. - Billedet bør være lige så stort som den skærmopløsning det skal vises på. - Hvis det er mindre kan du centrere det, og samtidig med du kalder en baggrundsfil/billed, kan du også benytte bgcolor, og tilpasse farven så den matcher med billedet. Bagground er højere prioteret end bgcolor, så billedet vil stå foran.
Det kan også kombineres med held, der som der er transparente dele i billedet, som gerne skulle have sammen farve som baggrunden.

Kommentar
Fra : Fknight

Dato : 23-06-06 17:33

Det hjalp meget , tak.
men der er jo nogen som bruger en højere opløsning. kan man få billede til at strække sig, eller forstørre, efter hvilken opløsning man ser hjemmesiden i.

Eksempel. Når man ser en hjemmeside og klikker på maksimer knappen øverst i højre hjørne i browseren, så tilpasser browseren hjemmesiden, det samme gælder når man minimere igen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-06-06 18:22

Det kommer helt an på hvordan du bygger siderne op. Hvis du fastlægger en FIXED bredde, så bliver den hverken større eller mindre. Du opnår så også at teksten ikke forskyder sig i forhold til de øvrige elementer du har på siden.
Du kan så gøre opmærksom på at siden ses bedst i en bestemt opløsning. Ellers må de leve med at siden enten ikke fylder skærmen ud eller måtte scrolle sidelængs. Men det er så deres problem.

Jeg kan se min nye bærebar med bredformat, her opføre mange sider sig anderledes, end på den normale skærm. Så det kan fastlægges.

Du kan rabejde i 3 spalter, hvor du fastfryser bredden på den væsentlige spalte, hvor tingene ikke må flytte sig, og lader en eller de to andre flyde i bredden, hvor der er mindre væsentlige ting.

Godkendelse af svar
Fra : Fknight

Dato : 23-06-06 19:09

Tak for hjælpen, nu har jeg fået mit problem løst, og blevet lidt klogere på det emne..