/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Er HFI relæ lovpligtig
Fra : michno
Vist : 5082 gange
20 point
Dato : 23-06-06 12:12

Jeg har lige overtaget en andelslejlighed hvor der ikke er hfi-relæ skal dette ikke forfindes i alle boliger (lovpligtig). hvem skal evt betale sælger, køber, andelsforeningen ?

hvad koster det at få installeret et HFI relæ ?

mvh michno

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 23-06-06 12:23

Jeg er ret overbevist om at det er lovpligtigt og mit gæt ville være, at sælger bør afholde udgifterne. Tror det ligger i omegnen af 1.000 - 2.000 kr. med stumper og arbejdsløn.

Bigfool

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 23-06-06 12:29

Prøv at læse denne tråd

http://www.kandu.dk/spg24983.aspx

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-06-06 12:32

Jo, Beskyttelsen imod indirekte berøríng (Det hedder det, det som sådan et relæ beskytter imod) kan i boliger kun udføres med HFI / HPFI afbrydere.

Da det blev lovpligtigt skulle de installeres i forbindelse med at der blev foretaget ændringer i installationen, eller der blev leveret og opsat nye hårde hvidevarer (Komfur, køleskab, vaskemaskiner ect.) Dette stammer fra en gang i 70'erne, og det er faktisk ikke muligt at tænke sig at der ikke skulle være lavet nogle ændringer af den slags i din installation siden dengang.

I nogle installationer finder man i dag stadig FI - afbrydere, disse skal udskiftes med HPFI - afbrydere

De fleste steder er der monteret en HFI, afbryder denne kan stadig anvendes, men må ikke længere installeres i boliger.

Sikkerhedsstyrelsen: www.sik.dk eller telefon: 33 73 20 00 kan bekræfte rigtigheden.

Det er muligt at du ved hjælp af dem kan få den tidligere ejer til at punge ud til installationen. I min biks ville en sådan montering koste 12-1.500 kroner alt efter omfanget af arbejdet.

Det er LIVSFARLIGT at begynde at installere en sådan afbryder selv. !!!

Med venlig hilsen

D_T

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-06-06 13:05

Hvis der ikke er fortaget tekniske indgreb (udvidelser/ombygninger) i installationen siden den blev opsat, så må installationen godt være uden FI/HFI/HPFI afbryder.

Jeg har skam set masser af installationer fra slut 60'erne start 70'erne med tre faser, jord og nul, men absolut ingen fejlstrømsafbryder af nogen art.

Men det kan KUN anbefales at ofre lidt gryn på at få opsat en fejlstrømsafbryder - og den der må opsættes idag hedder HPFI.

Når installationen nu er så gammel at der IKKE er en fejlstrømsafbryder, så er det nok også yderst tvivlsomt om installationen er gearet til en moderne families effektbehov....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-06-06 13:08

...hovsa...fik lige ramt "send" knappen...

...tvivlsomt om installationen er gearet til en moderne families effektbehov....

- så derfor vil en gennemgående renovering af installationen nok være fornuftig af hensyn til el- person- og brandsikkerheden.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-06-06 13:23

Berbox >> Hvis der er blevet installeret hvidevarer efterfølgende, SKAL disse være beskyttet af HFI / HPFI afbryder (men resten af installationen behøver faktisk ikke) ..

Et køleskab, komfur eller emhætte fra sidst i 60'erne er vel egentligt utænkelig i dag ;)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-06-06 13:46

Det er lovpligtigt med HFI/HPFI i alle dine installationer. (Efter 1968)

Dog med den undtagelse at installationer fra før 1968, disse behøves ikke være beskyttet af HFI/HPFI.

Det er heller ikke mere end et par år siden at det blev lovpligtigt at installere jord i ALLE ny "oprettet" stikkontakter.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-06-06 14:00

Altså, de seneste eksempler jeg har set er i "Dyssegårdsbyggeriet" i Næstved. De rækkehuse jeg har set på er opført i 1970 - 3 faser nul og jord ført frem til komfur i den oprindelige installation og INTET fejlstrømsrelæ.

Forskellen er vel egentlig, at INSTALLATIONEN som sådan er ikke ulovlig, men, som du påpeger, hvis komfuret er udskiftet og kræver ekstra beskyttelse (altså indgreb i den faste installation) så er det ikke efter bogen hvis der ikke er etableret et fejlstrømsrelæ.

Her er det så jeg kan komme i tvivl - indgreb i et udtag der kræver en skruetrækker og en elektriker for at gøre det lovligt, er det et indgreb i den faste installation hvis det blot drejer sig om at udskifte komfuret - altså at en gummiledning erstatter en anden??????

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-06-06 14:38

Det er ret ligegyldigt hvem der har tilsluttet komfuret, køleskabet, eller for den sags skyld kaffemaskinen... men hvis den er hjemkøbt efter en bestemt skæringsdato (Engang først i 70'erne) skal DENNE brugsgenstand beskyttes med HFI-afbryder (Dengang hed det ekstrabeskyttelse).

Det var dengang som nu Ejeren/brugeren af installationen der var ansvarlig for at dette krav var opfyldt, men autoriserede installatører har/havde en moralsk forpligtelse til at gøre opmærksom på eventuelle uverensstemmelser med reglementet.

Men under alle omstændigheder....: Uanset hvordan man vender og drejer det idag, skal der i enhver bolig der forsynes med el være installeret som minimum en HFI-afbryder..

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-06-06 15:18

OK - så kender jeg til en masse boliger der burde have en ordentlig overhaling - både af sikkerhedsmæssige årsager, og af lovpligtige årsager....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-06-06 15:19

- heraf kan vi vel hurtigt udlede, at "michno" roligt kan kræve installation af HPFI afbryder udført for sælgers regning.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-06-06 15:28

Der er mange boliger der er i en kummerlig tilstand - også rent el-mæssigt.. Men i gennemsnit får hver danske husstand besøg af en elektriker hvert 7. år.. og der tæller alle de mange gange man laver småreparationer på hvidevarer med ..

Det vil sige at rigtig mange installationer aldrig er blevet besøgt af en elektriker siden de i sin tid blev opført ..

At der så er en hel masse der fusker deres installationer selv er en helt anden snak..

Iøvrigt er der jo ikke nødvendigvist nogen der siger at en husejer bringer fejl og mangler i orden selvom elektrikeren siget at han bør, I tilfælde hvor HFI-afbryderen mangler, eller ved andre alvorlige fejl plejer jeg at skrive det på fakturaen til kunden, hvis denne bliver betalt har jeg nemlig dokumentationen i orden på at jeg har meddelt dem det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-06-06 15:42

Alle i der påstår at boliger skal have hfi/hpfi afbrydere, burde henvise til en lovregel hvor det står.

Det er kun visse typer installationer og brugsgenstande der kræver den slags.

Hvis alle brugsgenstande er beskyttet på anden vis, kan jeg ikke se hvad det skal til for.

De kunne jo f. eks. være dobbelt isoleret.

For bare at nævne en af mulighederne

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-06-06 15:51

801.471.2 Beskyttelse mod indirekte berøring

1. Tilslutningssteder.

Som hovedregel skal stikkontakter og andre tilslutningssteder i den faste installation være omfattet af beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen, og som beskyttelsesudstyr skal der anvendes HPFI-afbryder. Normalt skal der fremføres beskyttelsesleder til stikkontakter og andre tilslutningssteder, også selv om der tilsluttes materiel af klasse II.

Note Den sidste sætning, som indeholder en skærpelse i forhold til de generelle bestemmelser i 471.2.1.1, har til formål at sikre beskyttelse, uanset om der tilsluttes materiel af klasse I eller II.

Hovedreglen udelukker dog ikke, at enkelte stikkontakter eller andre tilslutningssteder er omfattet af beskyttelse ved separat strømkreds eller ved ekstra lav spænding, SELV eller PELV.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-06-06 15:57

Transor >

Dokumentationen er postet her ovenfor.. Der står meget mere i Den Store bog..

Naturligvis kan man anvende brugsgenstande der er dobbeltisolerede, men hvem er stødt ind i et dobbeltisoleret komfur ??

Hvis man forestillede sig at man KUN brugte brugsgenstande der var dobbeltisolerede krævede dette jo samtidigt at der ikke var en eneste stikkontakt, og det skal der jo være .. (Hvis der er stikkontakter er der jo ikke nogen garanti for hvad der tilsluttes)

HUSK..: Vi taler her specifikt om en bolig, Det kan godt være at man kan finde en teoretisk mulighed for at undgå HPFI'en ... Men den holder ikke i praksis

Kommentar
Fra : michno

Dato : 23-06-06 16:04

Tak for alle jeres besvarelser. nu vil jeg kontakte besyrelsen og sælger for at finde en løsning på dette.

mvh michno

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-06-06 16:10

Dansende_T

...det er jo meget godt - men hvor står der så i den store bog (stærkstrømsbekendtgørelsens afsnit 6 så vidt jeg ved), at det også gælder installationer der er ibrugtaget FØR pligten til fejlstrømsafbrydere blev indført?

Eksempelvis må biler der aldrig har haft seler (er typegodkendt uden), så vidt jeg ved også godt køre på vejene.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-06-06 16:37

Selve installationen kræver naturligvis ikke H(P)FI beskyttelse hvis den er fra før ibrugtagningstidspunktet ... men alle de IKKE dobbeltisolerede brugsgenstande der er flyttet med folk ind i boligerne gør ...

for dem gælder nemlig reglementet fra tilslutningstidspunktet ... Iøvrigt har alle maskiner leveret op gennem firserne været forsynet med et skilt om at de skulle ekstrabeskyttes ifg stærkstrømsreglementet. ..

Så min ven ... i teorien kan man godt slippe for at montere en H(P)FI ... men ikke i praksis

PS: Jeg har været turen igennem flere gange... både med sælgere, ejendomsmæglere, forsikringsfolk m.m. ... De har måtte give mig ret hver gang

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-06-06 14:43

det rigtige er bygninger efter 1-4-75 det efter skal der være jord og hfi idag dog hpfi
er der kommet nyt køleskab ovn opvask siden 75 så skal det være extre beskyttet i form af hfi eller jord i sktikkontakten

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-06-06 08:46

Dansende_T > bare rolig, jeg føjer dig, og bekendtgørelserne

Jeg ville blot finde den helt rigtige henvisning, så jeg kan bruge den næste gang jeg oplever sådan et tilfælde - og så har [b]michno[b] også paragrefferne i orden når der skal laves en slutopgørelse ved handelen, hvis sælger stiller sig på bagbenene

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 30-06-06 12:20

Fuldstændigt korrekt at boliger kun kræves HFI beskyttet efter 1/4 1975.

Herunder også de elektriske udvidelser/ændringer der er udført efter denne dato.

Tillige skal enkelte brugsgenstande over en bestemt masse(mener at det er 18 kg) beskyttes, f.eks. køleskab og opvaskemaskine - Pudsigt nok gælder dette ikke for komfur.

Således er der intet galt i at overtage en bolig fra 1970, med udskiftede stikkontakter og fast installeret komfur - Helt uden HFI-relæ.

Godkendelse af svar
Fra : michno

Dato : 02-07-06 17:36

Tak for svaret Nordsted1.