/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fliseropsætning på spånplade
Fra : Neessen
Vist : 4568 gange
50 point
Dato : 23-06-06 10:53

Er det muligt at opsætte fliser på en væg af spånplade?
Er evt. visse forholdsregler, som skal tages?

Kommentar
Fra : Plambaek

Dato : 23-06-06 11:09

Det er ikke lovligt at opsætte fliser på spånplader. Jeg vil foreslå at du snakker med en flisemurer inden du laver noget eller den lokale tømrerhandler. Du kan evt. læse i by og byg nummer 200 omhandlende vådrum, den kan vist lånes på biblioteket.

se evt. følgende link:

http://www.alfix.dk/dk/dk_regleranvisninger/re_byogbyg200.htm

Jesper

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-06-06 11:17

Det er en skidt ide. Spørg bare tidligere Hosby Huse!! Et Hosby Hus der er til salg vil altid have et nyere badeværelse, idet de gamle spånpladekonstruktioner ikke kunne holde!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-06-06 13:47

Nu siger "Neessen " intet om at det er fliser til vådrum.

Det skulle principielt ikke være noget problem at sætte fliser på en spånplade. Det der er vigtigst er at den er af en sådan tykkelse og stabilitet, at fugerne ikke flækker.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-06-06 15:15

kan godt lade sig gøre , men meget mere holbar løsning er at udskifte den med 2 lag gipsplade
er den ikke til at skifte kan du skrue en gipsplade udenpå hvis der er plads til det ( skrug tæt )
problemet med spånplade er at den arbejder for meget , og fliserne kan revne i fugerne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-06 17:29

Du skal osse bruge højflexibel fliseklæber og fugemasse. Og hvis det foregår i "våde rum", skal du have en godkendt vådrumsmembran mellem spånpladen og det våde rum. Pladefabrikatet LITEX (www.litexdanmark.dk) og det tyske , der hedder LUXetellerandet er begge godkendt som vådrumsmembran på træ-og andet underlag.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 50 point
Dato : 23-06-06 20:36

Er det muligt at opsætte fliser på en væg af spånplade? ja men ikke godt.
Er evt. visse forholdsregler, som skal tages? den skal smøres godt ind så den ikke trækker fugt (bad)
Jeg ville bruge en vandfast limet finerplade evt. bodex og stadig smøre den godt ind.
Jeg har haft fliser siddende i et badeværelse i over 20 år på 10mm. finerplader i en vindueskarm hele vejen rundt. (den blå lip)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-06 09:00

Firmaet LIP har nogen MK-godkendte systemer til vådrum inclusive spånplade. Pladen skal primes, så fliseklæberen blir siddende. Prøv LIP's hjemmeside.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Neessen

Dato : 26-06-06 15:26

Tak for svaret e.c.