/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Yamaha fs1 motorgang
Fra : sabre2
Vist : 1183 gange
50 point
Dato : 23-06-06 08:42

Knægten havde overdrejet tændrøret, så jeg har monteret et nyt topstykke + toppakning + tændrør.
Det gamle topstykke var planet helt ned, det nye er ikke.
Efter skift accelerere knallerten egentligt helt fint, men i nærheden af topfart i alle gear falder og stiger omdrejningerne periodisk med gashåndtaget i bund, 4takter vel nærmest, dog syntes jeg at der er en del vibrationer når den gør det. Skal lige nævne at luftfilter også er skiftet.
Jeg forstår ikke helt at disse ændringer betyder at der evt. skal dyse om, - har ikke prøvet dette endnu. Motoren er iøvrigt opsat med 16mm plade og karburator, ellers alt standard. Forslag til hvad der evt. er sket.

 
 
Kommentar
Fra : michael_30


Dato : 23-06-06 09:32

Måske skulle i prøve at juster på luftskruen, hvis det ikke hjælper må i prøve jer frem med forskellige dyser.
Hvad størrelse dyse er der i nu... ? normalt er det en 160mm, til en 16mm karburator. Men der skal også en passende udstødning til.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 23-06-06 15:32

Du skal selvfølgelig sikre dig at benzinen kan løbe hurtigt nok til karburatoren, så tjek at det løber hurtigt nok ud ved at trække slangen af ved karburatoren.
FS1 skal med den rigtige dyse (Et sted mellem dyse 170-180 )firtakte i de første par gear. Altså den kører hurtigt op på ca 80 % af omdrejningerne og vil så ikke længere, men holder ligesom igen der, samtidig med motor lyden ændres lidt. Får den så mere at trække på ved at skifte til 3`de og 4`de så kan den forsætte op i højere omdr.
Fejlen kan også være at du kører med chokker trukket op, eller at gummipakningen der nede, er i stykker, så den altid får chokker. Du skal tydelig kunne mærke at den er ved at drukne, når chokkeren trækkes op.
Udstødningen kan let være lidt for stoppet, som kan give nogle mærkelige symptomer. Forstoppelsen skyldes somregel for fed blanding, den bør med de moderne olier, kun være på 2,5 %
Fejlen kan også være i tændrørshætte/tændrør, prøv at slå elektroden lidt tættere til midterelektroden, så gnistafstanden er 0,4 mm, som svarer til en tommelfingernegl.
Fejlen kan ikke være luftskruen, da den kun bestemmer benzinmængden i tomgang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sabre2


Dato : 25-06-06 23:53

Jeg har prøvet lidt forskelligt nu. Det der tilsyneladende hjalp var at justere skruen der sidder lige under karburatorens indsugning lidt ud, hermed stiger omdrejningerne i tomgang hvorefter jeg så justerer tomgangen ned igen på spjældskruen ovenpå karburatoren dette hjalp tilsyneladende.
Jeg skriver tilsyneladende da jeg også har haft hoveddysen skruet ud og blæst igennem og i den forbindelse opdagede jeg noget for mig lidt underligt. Når dysen skrues op i karburatoren har den fint fat i gevindet deroppe, men lige inden som jeg forventer skulle spænde helt til går den ligesom ud af gevindet igen ( som om at gevindet er overdrejet ) men den kan ikke trækkes ud igen ER DETTE NORMALT , skal dysen ikke sidde helt fast?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 26-06-06 00:20

"Det der tilsyneladende hjalp var at justere skruen der sidder lige under karburatorens indsugning lidt ud, hermed stiger omdrejningerne i tomgang hvorefter jeg så justerer tomgangen ned igen på spjældskruen ovenpå karburatoren dette hjalp tilsyneladende."
Det er fuldstændig efter bogen, når man justerer tomgangen. Nemlig at få den højeste tomgangshastighed med luftskruen, for derefter at nedjustere spjældskruen til normal tomgang.
Men denne justering har ingen indflydelse når man kører med mere end 1/4 gas.
Jo selvfølgelig skal dysen være spændt helt til, men det rør (Strålerøret) den spændes op i, er tit skruet over gevind oppe i karburatoren.
Strålerøret har nogle huller som også kan være lidt stoppede.:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=717757536&n=1706571897&pn=1706573373
NB: Forøvrig har de fleste FS1 fået udskiftet deres karburator fra de orginale 10mm til 16 eller 17,5mm karburator.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : sabre2


Dato : 26-06-06 19:52

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : sabre2


Dato : 10-07-06 10:45

Strålerøret var den egentlige årsag til problemet, som du skrev palle var det skruet over og kunne faktisk løsne sig ved kørsel så det sad og slaskede.
Hvis det er et generelt problem kan jeg anbefale følgende: Loctite 603 ( lejesikring ) så sidder skidtet fast.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177436
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408017
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste