/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Valg af Sony Cybershot?
Fra : BearMan
Vist : 980 gange
125 point
Dato : 22-06-06 23:37

Hej alle,

Jeg ønsker mig et nyt digital-kamera, men jeg bliver mere og mere forvirret. Forhåbenligt kan i hjælpe.

Jeg har p.t. et HP kamera, men jeg får det aldrig med nogle steder fordi det er for stort at rende rundt med, og desuden æder baterierne ALT for hurtigt. Derfor har jeg på det sidste ledt efter et nyt digital-kamera, som er småt og af god kvalitet.

Jeg er kommet frem til at Sony´s små Cybershot kameraer nok er det jeg leder efter. Så nu står valget mellem 3 modeller, jeg kan bare ikke komme frem til hvilket der er bedst.

De 3 modeller jeg har kigget på er:

Sony Cyber-shot DSC-T9S http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175386

Sony Cyber-shot DSC-T30S http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=204558

Sony Cyber-shot DSC-W70 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=204368

Jeg troede egentlig at jeg havde besluttet mig for T9, men da jeg idag havde været inde hos en fotohandler og kigge på det, var jeg igen i tvivl. Det virkede lidt 'plastik-agtigt' i forhold til W70, som jeg faktisk ikke havde kigget på før idag. Tilgengæld ved jeg at T9 har en 'anti ryste-funktion', som jeg ikke ved om de andre 2 modeller har. Rystede billeder har været et problem for de tidligere modeller, og det vil jeg gerne sikre mig imod.

Ifølge ekspedienten skulle W70 tage bedre billeder om aftenen, grundet den større optik. Men har det også 'anti ryste-funktionen'?

T30 Har flere Megapixels, og har også den føromtalte "Super SteadyShot image stabilization".

Som i kan høre er jeg på dybt vand her, det jeg ønsker er et kamera som:

-er småt
-ikke ryster billederne
-har en acceptabel batteri-levetid
-også kan tage acceptable billeder selvom det ikke er i dagslys

Jeg håber virkelig at der sidder én derude, som har forstand på dét her, og er venlig nok til at svare mig, ellers for jeg nok aldrig et nyt kamera! ;)

1000 tak på forhånd

Bearman

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 22-06-06 23:45
Kommentar
Fra : BearMan

Dato : 23-06-06 00:04

Hej René

Mange tak for dit link, det gør det en del nemmere at sammenligne de 3 kameraer. Dog virker det hele ret teknisk, det er stadig svært for mig at danne mig et overblik.

Sådan som jeg læser det, har T30 den bedste batterilevetid og dobbelt "antislør"-teknologi, mens W70 har en smule bedre optik men ingen "antislør"-teknologi. T9 ser ud til at være i den sløje ende på alle punkter.

Kan du bekræfte det, så jeg dermed kan udelukke T9 modellen af de 3?

Venligst

BearMan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-06 00:18

Altså, om billederne bliver rystede, afhænger faktisk af den der styrer kameraet

Det kan ikke lade sig gøre at indbygge en antirystefunktion der kan kompensere for at kameraet ikke holdes stille.

En antirystefunktion er fortrinsvis KUN en hjælp til bedre at kunne fokusere når der bruges Zoomfunktion

Men hvis det er Sony du har besluttet dig for, og en af de tre modeller, er der ingen tvivl om, at

W70 er det bedste.

Det har også den optiske søger = at du ikke absolut skal kigge på skærmen for at tage et billede.

Og de flere pixel gør, at du kan lave større billedfiler = bedre kvalitet til udprint.

Men øøeeehh har du overvejet Canons Ixus serie?

Nu er jeg nok noget af en "Canon-nørd", men jeg menér de laver bedre kameraer end Sony.

mvh dova

Kommentar
Fra : BearMan

Dato : 23-06-06 00:47

Hej dova

Mange tak for dit svar!

Jeg er med på at anti-rystefunktionen er der til hjælpe med at lave bedre billeder når man anvender zoom funktionen. Jeg har en kammerat som har den tidligere T3 model, som ikke har antislør funktionen, og han oplever at det er stort set umuligt at tage zoomede billeder. Derfor er jeg så opsat på at få den fuunktion med.

At W70 har en optisk søger er helt klart en fordel, men det er ikke et must for mig at få den funktion med, kvaliteten af billederne, størrelse på kameraet og batterilevetid er vigtigere. Så vidt jeg kan se har både W70 og T30 7.2 Megapixel, så billedfilerne burde være samme størrelse.

Citat
Men øøeeehh har du overvejet Canons Ixus serie?

Nej, det har jeg helt ærligt slet ikke. Nå du spørger sådan, er det så fordi Canon Ixus kan konkurrere med Cybershot på de punkter jeg har eftersurgt (Størrelse, billedekvalitet, batterilevetid og kvalitet)?

Venligst

BearMan

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 125 point
Dato : 23-06-06 01:21

Sammenligning af Sony W70 med et af de nyeste IXUS, som har Image Stabilizer (antishake):

http://www.digitalfotoonline.dk/showcam.asp?ID=465&IDB=545&B1=%3E%3E

Og en artikel med vurdering af modellen
http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=732&mode=news

Det er så lidt dyrere, men jeg mener det er pengene værd

http://www.infohuset.dk/Products/productinfo.aspx?productid=3178&MenuItemID=269

(butikken i det sidste link er forresten et supersted at handle, bestil den ene dag om morgenen, og det er der med posten dagen efter )

Citat
er det så fordi Canon Ixus kan konkurrere med Cybershot på de punkter jeg har eftersurgt (Størrelse, billedekvalitet, batterilevetid og kvalitet)?

Ja, det kan det. Kvalitetsmæssigt har Canon noget af verdens bedste optik indbygget i sine kameraer, hvilket vil sige, at et Canon på 5 megapixel ofte tager bedre billeder end et andet på 7 megapixel, fordi optikken bedre kan "opsamle og lagre de informationer der kommer ind når man tager et billede" sådan lidt forenklet sagt.
Det er en anerkendt kameraproducent, der ikke bare som Sony, HP og andre har det som en nicheproduktion ved siden af fjernsyn og computere

Størrelsen er nogenlunde den samme.
Skærmopløsningen er meget bedre på canonmodellerne.

Batterilevetiden, ja for en IXUS 700 så jeg i en test, at batteriet holdt til ca 675 "skud", har ikke kunnet finde noget på Ixus 800.

men de kameraer med de små indbyggede batterier anbefaler man faktisk altid at have et ekstra.
De er ikke så gode til at holde strøm, som dem der bruger de almindelige AA batterier.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 05:43

vil lade siderne tale for sig selv :

http://www.dpreview.com/
http://www.akam.dk/ (lukker desvære snart)
http://www.dcresource.com/
http://www.fotoviden.dk/

Håber at du kan bruge det til noget.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-06-06 06:43

Sony Cyber-shot DSC-W70 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=204368

det ultimative bedste kamera af de 3. Køb det og du bliver glad i flere år frem.

Kommentar
Fra : BearMan

Dato : 23-06-06 09:23

Hej dova

Jeg har nu læst lidt om Ixus 800 IS forskellige steder på nettet. Jeg må sige at det ser impomerende ud. Det virker som om at dette kamera er Sony's ovelegnt på alle punkter.

Jeg skal ha´et Ixus!

1000 tak for de gode svar, med links og det hele. Det hjalp mig meget!

Venligst

BearMan

Godkendelse af svar
Fra : BearMan

Dato : 23-06-06 09:25

Tak for svaret dova.