/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Aku Bore/skrue maskine
Fra : pivmiv
Vist : 2176 gange
120 point
Dato : 16-12-02 18:52

Hvordan kan man se hvor kraftig/stærk en akubore/skruemaskine er.
Er det volt eller wat eller hvad?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-12-02 19:01

hvor mange volt den er på en 12 volt er kraftigere end en 9,6 volt f.eks.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 120 point
Dato : 16-12-02 20:36

Det er IKKE korrekt Melander....

Faktisk fortæller Watt dig, hvor kraftig en skure/bore maskine er.

DU kan sagtens have 2 boremaskiner, som begge er på 12 volt, men den ene yder 1000 wat og den anden yder 1500 watt. Der vil det være den sidste, som er den kraftigste.

Og hvordan hænger dette så sammen ?? Jov hvis man kender en del af ohms lov vil man vide at :

watt = volt x ampere

Godkendelse af svar
Fra : pivmiv

Dato : 16-12-02 20:58

Tak zonker
Lige hvad jeg havde brug for

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-12-02 20:59

pong...watt fortæller hvad strømforbruget er, ikke momentet på maskinen, det er volt der fortæller dig det......

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-12-02 21:13

på denne http://www.fi.dk/test/vaerktoej/boremaskiner1.pdf/ side er der en forklaring og test, på side 2 står der følgende:

Motorens effekt er afgørende for, hvor meget boremaskinen kan klare. På de akkudrevne maskiner er det antal VOLT og akkumulatorens kapacitet, der er vigtig. antal volt- 7,2. 9,6 osv. - afhænger af antallet af celler i akkumulatoren.
Hver celle er et 1,2 V genopladeligt batteri, en 7,2 V boremaskine har altså 6 celler.
Akkuens størrelse (antal volt) giver boremaskinens totale effekt(watt-timer). jo flere VOLT maskinen er mærket med, desto større kraft kan den yde, og det har betydning ved boring.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-12-02 21:14

zonker har bare ikke ret, synd for dig......

Kommentar
Fra : pivmiv

Dato : 16-12-02 21:31

Undskyld melander
må give dig ret har læst testen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 16-12-02 21:41

iorden. synes bare at du ikke bare skulle gå ud og købe efter watt, for det ville du ikke få noget ud af....men køb en på omkring 14 volt, så har du en god og stærk maskine, der både kan bore og skrue:)

Kommentar
Fra : pivmiv

Dato : 16-12-02 22:26

Tak Melander

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 20:00

pivmiv wrote:

> Hvordan kan man se hvor kraftig/stærk en akubore/skruemaskine er.
> Er det volt eller wat eller hvad?

Det er Watt.
Og måske Nm. (Newtonmeter)
Volt (spænding) kan du ikke bruge som målestok.

Eller måske angiver de strøm. (Strøm ganget med spænding giver effekt i
watt.)
Der er så kun spørgsmålet om det er optaget eller afgivet effekt.!

Men kom igen med flere informationer når du har kigget nærmere på det.

Jeg kender ikke meget til elskruetrækkere.
Men minimum må de angive en effekt i Watt.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 20:22

pivmiv skrev:

> Hvordan kan man se hvor kraftig/stærk en akubore/skruemaskine er.
> Er det volt eller wat eller hvad?

Der skal tre ting til for at give en kraftig maskine:

1) Jeg vil holde på, at der skal mindst 12V til at give en kraftig
maskine.
2) Batteriet skal have et stort ampere-tal. F.eks. 2.0Ah
3) Der skal være to gear.

Jeg har selv en 2-gears DeWalt på 12V og med to batterier på hver
2.0Ah. Det klarer jeg mig godt med. Men jeg har prøvet maskiner med
højere tal. Og det er altså noget der "rykker" - også over længere
tid.

Der bliver jo solgt maskiner med ét gear, højt volttal og lavt
ampere-tal. Disse maskiner bliver solgt til 299 kr. i div. varehuse.
- Men de er ikke meget bevendt, synes jeg.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 20:28

Volt er blot en angivelse af, hvilken spænding
maskinen og batt. har.
Watt er blot en angivesle af, hvor meget strøm den bruger.
En bil som bruger 30l/100km er jo ikke bedre end én som
kun bruger 10l/100km, vel ?
Det eneste du reelt kan bruge, er maskinens drejningsmoment,
som opgives i Newtonmeter (Nm), men det opgives sjældent
på billige maskiner.
Husk du får sjældent mere end det du betaler for )

Mvh, Kim

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 20:52

Det eneste du kan bruge er Newtonmeter (Nm), og de topgives sjælden t til
hobbyumaskiner. En Dewalt maskine fx. (B&D proff. ) ligger fra knap 30 Nm og
opefter - men de koster også derefter.
Jeg har set specs. for en Bosch 12VE-2 c- den lå på 22Nm (vistnok)
Du kan ikke bruge hverken volt elller Watt til noget som helst, da det
afhænger helt af hvormeget kraft, der kommer ud af den elektricitet, som
motoren omsætter.
Se bare på det reklametrick, som støvsugerfabriaknterne anvender: En
støvsuger på hele 1400 Watt - jatatk, men hvis det meste bliver omsat til
varme, så er det ikke ret meget værd at forbruge en masse watt.

En undersøgelse lavet af Tænk for en del år siden godtgjorde iøvrigt, at ud
af de testede maskiner var Bosch dårligst til at omsætte energien - altfor
megen varme - altfor lidt moment/kraft.
B&D var bedst.
Selv har jeg brændt 2 Bosch maskiner af - men mine B&D kører selvom de er
blevet mishandlet.

Og...NEj jeg hverken arbejder i og for B&D ))
--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk - www.oscar4sale.dk -
www.bastetogbundet.dk - www.cafezugarbaby.dk - www.damatic.dk
"pivmiv" <pivmiv.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:QooL9.2131$Hl6.165263@news010.worldonline.dk...
> Hvordan kan man se hvor kraftig/stærk en akubore/skruemaskine er.
> Er det volt eller wat eller hvad?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 22:37

Dan Andersen <dan@dbamott.dk> skrev i en
news:3dfe2eb2$0$35830$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Det eneste du kan bruge er Newtonmeter (Nm), og de topgives sjælden t til
> hobbyumaskiner. En Dewalt maskine fx. (B&D proff. ) ligger fra knap 30 Nm
og
> opefter - men de koster også derefter.
> Jeg har set specs. for en Bosch 12VE-2 c- den lå på 22Nm (vistnok)
> Du kan ikke bruge hverken volt elller Watt til noget som helst, da det
> afhænger helt af hvormeget kraft, der kommer ud af den elektricitet, som
> motoren omsætter.
> Se bare på det reklametrick, som støvsugerfabriaknterne anvender: En
> støvsuger på hele 1400 Watt - jatatk, men hvis det meste bliver omsat til
> varme, så er det ikke ret meget værd at forbruge en masse watt.
>
> En undersøgelse lavet af Tænk for en del år siden godtgjorde iøvrigt, at
ud
> af de testede maskiner var Bosch dårligst til at omsætte energien - altfor
> megen varme - altfor lidt moment/kraft.
> B&D var bedst.
> Selv har jeg brændt 2 Bosch maskiner af - men mine B&D kører selvom de er
> blevet mishandlet.
>
> Og...NEj jeg hverken arbejder i og for B&D ))
> --
> Mvh. Dan Andersen

Det tror jeg da du kommer til! Tænk du er den mand de har ledt efter i mange
år
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 22:58

Svend Erik Bertelsen skrev:

> 1) Jeg vil holde på, at der skal mindst 12V til at give en kraftig
> maskine.

Man ser ofte batteri-spændingen opgivet som et udtryk for
boremaskines kraft. Jeg ved ikke hvor den skøre ide stammer fra.
Der er intet teknisk problem i at lave en 6 volts boremaskine
der er stærkere end en given 12 volts.
Andre har skrevet, at man bør se på drejningsmomentet, det
er også rigtigt, men man bør aldrig angive et drejningsmoment
uden også at nævne omdrejningstallet. En boremaskines
drejningsmoment bliver 3 gange større, hvis den geares 3 gange
ned i hastighed.
Da afgivet effekt er lig drejningsmoment gange omdrejningstal
(hvis man bruger de rigtige enheder), bør man se på afgivet effekt,
hvis man ønsker at sammenligne boremaskiner. Desværre opgives
den sjældent.

For øvrigt mener jeg, at man ikke skal gå efter de stærkeste batteri-
boremaskiner, hvis ønsker en til all-round brug i hjemmet. Man bør
købe en lille handy maskine, i de tilfælde hvor man har brug for
meget kraft, bør man bruge en almindelig boremaskine. Det er fjollet
at købe en stor og klodset batteri-boremaskine, fordi man hver
andet år skal bore et 10 mm hul i en væg, når en traditionel
boremaskine alligevel kan gøre det hurtigere.

Ivar

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 13:54

> For øvrigt mener jeg, at man ikke skal gå efter de stærkeste batteri-
> boremaskiner, hvis ønsker en til all-round brug i hjemmet.

Yep - boremaskinen kan hurtigt blive for tung at stå med over hovedet
eller bare ud i strakt arm. Da vi lagde 300m2 ståltag (_mange_ skruer) i
sensommeren brugte jeg primært min AEG, men også en lånt da jeg kun har
et batteri og selv 2Ah kan køre træt på en formiddag Den lånte
maskine var en proff. model i et japansk mærke jeg ikke lige kan huske
(den var lysegrøn - måske det kan få en kender frem . Pointen er den
havde gear i metal og vejede væsenligt mere end min hobby model. Det kan
hurtigt mærkes i armen, og min AEG har haft kraft nok til alt hvad jeg
har brugt den til (også at bore huller i mursten mm - selvom en
slagboremaskiner der klart vil være at foretrække)

Jeg kunne dog godt ønske at borehovedet var i metal da mit er ved at
være lidt slidt. På AEG proff serie (der hedder atlas copco) er det
netop tilfældet men så er de også væsenligt dyrere... De bruger dog
samme batteri som den billige AEG. Jeg har undersøgt priserne på et
ekstra 2Ah batteri og det hedder 6-800kr .... Og når så jem&fix har
maskinen på tilbud til lige godt en tusse med to batterier synes jeg det
er lidt dyrt ... Så jeg klarer mig med et batteri og lidt flere pauser.
Det bliver hurtigt en vanesag at smide batteriet i laderen så snart man
slipper den i bare 10min.

Desuden er jeg glad for momentindstillingen i ~20trin. F.eks da jeg
lagde tag, er det rart at den kan indstilles præcist og det så bare er
at skrue derudaf ...

/A...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 15:33

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
news:3dfe4c73$0$47403$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Svend Erik Bertelsen skrev:
>
> > 1) Jeg vil holde på, at der skal mindst 12V til at give en kraftig
> > maskine.
>
> Man ser ofte batteri-spændingen opgivet som et udtryk for
> boremaskines kraft. Jeg ved ikke hvor den skøre ide stammer fra.
> Der er intet teknisk problem i at lave en 6 volts boremaskine
> der er stærkere end en given 12 volts.

Du har ret, men jo lavere spænding, desto højere strømstyrke for at levere
samme watt-effekt.
Strømstyrken er problematisk, da den er svær at håndtere uden
varmeafgivelse i ledninger, hastighedsregulering og viklinger.
Med en høj spænding kan strømstyrken reduceres, og mere effekt afsættes
som moment i stedet for varme.
I en 12V maskine er strømstyrken kun halvdelen af en 6V maskine ved samme
effekt.

Også derfor bruges højspænding ved distribution af elektricitet fra
el-værkerne. - Og forholdsvis tykke ledninger ved montering af lavvolt
halogenbelysning.

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 21:39

On Tue, 17 Dec 2002 13:54:04 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Yep - boremaskinen kan hurtigt blive for tung at stå med over hovedet
>eller bare ud i strakt arm. Da vi lagde 300m2 ståltag (_mange_ skruer) i
>sensommeren brugte jeg primært min AEG, men også en lånt da jeg kun har
>et batteri og selv 2Ah kan køre træt på en formiddag Den lånte
>maskine var en proff. model i et japansk mærke jeg ikke lige kan huske
>(den var lysegrøn - måske det kan få en kender frem .

Makita?

Dem har jeg selv to af; en lille en med fast momentindstilling som kun
bruges som skruemaskine og en større der bruges til alt det andet.

>Pointen er den
>havde gear i metal og vejede væsenligt mere end min hobby model.

Jeg vejede lige maskinerne:

Den lille (12V 2Ah) vejer 1800g
den store (12V 3Ah) vejer 2250g
og min almindelige boremaskine (600W + plasticgearkasse) vejer 2300g.

>Det kan
>hurtigt mærkes i armen, og min AEG har haft kraft nok til alt hvad jeg

Det er bare et spørgsmål om øvelse, til gengæld sparer jeg timerne i
fitness centeret

--
Jens

Experiments should be reproducible - they should all fail in the same way.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 21:39

On Tue, 17 Dec 2002 13:54:04 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Yep - boremaskinen kan hurtigt blive for tung at stå med over hovedet
>eller bare ud i strakt arm. Da vi lagde 300m2 ståltag (_mange_ skruer) i
>sensommeren brugte jeg primært min AEG, men også en lånt da jeg kun har
>et batteri og selv 2Ah kan køre træt på en formiddag Den lånte
>maskine var en proff. model i et japansk mærke jeg ikke lige kan huske
>(den var lysegrøn - måske det kan få en kender frem .

Makita?

Dem har jeg selv to af; en lille en med fast momentindstilling som kun
bruges som skruemaskine og en større der bruges til alt det andet.

>Pointen er den
>havde gear i metal og vejede væsenligt mere end min hobby model.

Jeg vejede lige maskinerne:

Den lille (12V 2Ah) vejer 1800g
den store (12V 3Ah) vejer 2250g
og min almindelige boremaskine (600W + plasticgearkasse) vejer 2300g.

>Det kan
>hurtigt mærkes i armen, og min AEG har haft kraft nok til alt hvad jeg

Det er bare et spørgsmål om øvelse, til gengæld sparer jeg timerne i
fitness centeret

--
Jens

Experiments should be reproducible - they should all fail in the same way.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 00:11

> Makita?
Det lyder meget rigtigt.

Han har nu igen haft vrøvlmed gearet i den og den er til reperation for
3. eller 4. gang. Nu har han købt en DeWalt i mellemtiden med en radio
som ladestation (antennen er allerede knækket af radioen . men med en
ledning i spiller den ok. Batteriet lades i en sokkel på bagsiden)

> Den lille (12V 2Ah) vejer 1800g
> den store (12V 3Ah) vejer 2250g
> og min almindelige boremaskine (600W + plasticgearkasse) vejer 2300g.

Hmm Jeg har ikke lige min i nærheden men jeg smider den lige på vægten i
weekenden.

> Det er bare et spørgsmål om øvelse, til gengæld sparer jeg timerne i
> fitness centeret

Nu hedder gruppen jo dk.FRITID.hus-og-have men jeg har heller ikke tid
at trække jern Men jeg kan godt mærke på formen og vægten at det er
nogle månder siden at det var "hyggeligt" at knokle udendørs efter
fyraften

/A...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 00:59

On Thu, 19 Dec 2002 00:10:52 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Han har nu igen haft vrøvlmed gearet i den og den er til reperation for
>3. eller 4. gang.

Nu har jeg brugt mine dagligt i tre år uden problemer, og med de
originale batterier, jeg har kun skiftet en borepatron.
Og der er nu ikke fordi jeg sparer dem for noget; jeg borer 13mm
huller i stål og skruer 10mm selvskærende skruer i 3mm stål.

>Nu har han købt en DeWalt i mellemtiden med en radio
>som ladestation (antennen er allerede knækket af radioen . men med en
>ledning i spiller den ok. Batteriet lades i en sokkel på bagsiden)

Årh, det lyder jo seriøst. Det er den der farvestrålende fra BR, ikke?

--
Jens

If I made myself clear, let me know and I'll start over.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 11:15

> >Nu har han købt en DeWalt i mellemtiden med en radio
> >som ladestation (antennen er allerede knækket af radioen . men med en
> >ledning i spiller den ok. Batteriet lades i en sokkel på bagsiden)
>
> Årh, det lyder jo seriøst. Det er den der farvestrålende fra BR, ikke?

Nej - det er seriøst og den er købt i et større byggemarked/trælast.
En hurtigt søgning på google gav disse link med billeder :
http://www.asktooltalk.com/home/reviews/electricalproducts/dw911.htm
http://www.cvfsupplycompany.com/heavworradch.html

Og et citat fra:http://www.epinions.com/content_35926216324

"I enjoy having music in the background whenever and wherever I work.
(Even as I write this review, in the comfort of my home office, I have
my DeWalt Job Site Radio DW911 tuned in to our local classical music
station.) Over the years, on many of the job sites where I've worked, I'
ve seen all kinds of radios, tape players, and CD players. Some of them
were pretty good, and others were just plain gawd-awful. Without
question, the best and most useful radio I've ever encountered is the
DeWalt Job Site Radio DW911. ... The DeWalt Job Site Radio DW911
constructed of very heavy duty unbreakable plastic"

Og har man ikke strøm i nærheden kan den også spille på batteriet
(istedet for at lade det

/A...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 12:00

"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
news:ats6b0$lva$1@sunsite.dk...
> > Årh, det lyder jo seriøst. Det er den der farvestrålende fra BR, ikke?
>
> Nej - det er seriøst og den er købt i et større byggemarked/trælast.

En hver håndværker med respekt for sig selv har sådan en.....

Den er noget mere hårdfør end en alm. radio, der typisk kun holder et ½ år
på en byggeplads.

> Og har man ikke strøm i nærheden kan den også spille på batteriet

Nemli'

Mvh - Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 16:50

On Thu, 19 Dec 2002 11:59:39 +0100, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> wrote:

>Den er noget mere hårdfør end en alm. radio, der typisk kun holder et ½ år
>på en byggeplads.

Men den er ikke mere robust end at antennen knækker af. Den burde være
lavet med en ½ meter gummiantenne.
Og hvis den skal kunne holde til byggepladsbrug skal den kunne tåle at
falde en meter ned på et betongulv.

>> Og har man ikke strøm i nærheden kan den også spille på batteriet
>
>Nemli'

Hold op mand, en batteridrevet radio! Hvad bliver det næste dog?

Jeg så for nylig en batteridrevet fugepistol, det er da smart.

--
Jens

And don't ever start a sentence with a conjunction.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 17:17

> Hold op mand, en batteridrevet radio! Hvad bliver det næste dog?

Det er da en meget sjov "gimmick" at laderen også kan bruges som
strømgiver til radioen ...

> Jeg så for nylig en batteridrevet fugepistol, det er da smart.

Er den ligeså "nem" at bruge som en tryklufts ?

/A

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-12-02 08:37

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse
news:kaq30vg49mnfdksjhnhvaie31cq80mbf3p@4ax.com...
>Men den er ikke mere robust end at antennen knækker af. Den burde være
>lavet med en ½ meter gummiantenne.

Det er den også lavet af...

> Hold op mand, en batteridrevet radio! Hvad bliver det næste dog?

Det smarte er jo at det er de samme batterier som bruges til radioen,
skruemaskinen, slagboremaskinen, rundsaven, stiksaven, baronetsaven,
fugepistolen osv...osv.. Og de kan alle blive ladet op i radioen, så man
ikke skal have 10 forskellige ladere og 30 forskellige batterier.

> Jeg så for nylig en batteridrevet fugepistol, det er da smart.

Det har man kunne få i mange år. Jeg kan dog bedre lide trykluft.

Mvh - Martin

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-12-02 00:36

On Thu, 19 Dec 2002 17:17:09 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>> Jeg så for nylig en batteridrevet fugepistol, det er da smart.
>
>Er den ligeså "nem" at bruge som en tryklufts ?

Aner det ikke, det var bare en der lå et sted hvor jeg arbejdede.

En fordel ved den elektriske kunne jo være at man slipper for at slæbe
rundt på en luftslange, og en kompressor, for den sags skyld.

Selv har jeg en 35 kroners fra det lokale byggemarked, men jeg fuger
heller ikke så meget.

--
Jens

Freedom is just another word for "nothing left to lose"...

Kommentar
Fra : pivmiv

Dato : 22-12-02 17:32

tak for alle svar gode som mindre gode
pivmiv