/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Genvej som skrivebeskytter fil
Fra : Tobster
Vist : 1226 gange
100 point
Dato : 22-06-06 22:14

Jeg har på et netværk en Excel-fil som jeg taster ind i.
Jeg vil gerne have at andre skal kunne åbne denne fil og se hvad jeg har skrevet.

Jeg har planer om at oprette en genvej på brugernes skrivebord som linker til denne fil.

Jeg håber på at man via parametre kan skrivebeskytte filen via genvejen i form at ??? parametre.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 22-06-06 22:26

Hej.

Den bedste måde er nok at beskytte dit regneark inde fra Excel. Du beskytter simpelt hen det hele med en adgangskode. Så kan ingen ændre en snus, med mindre de har din adgangskode.

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 22-06-06 22:27

Glemte lige at skrive, at du finder metoden i Excel i menuen "Funktioner" og underpunktet "Beskyttelse".

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-06-06 22:57

Ja, den funktion kender jeg godt, men det bliver for omstændigt at låse den op og låse den igen hevr gang... Der er nemlig også 5 andre foruden mig der taster ind i det.
Jeg har allerede låst nogle felter så der ikke blievr ødelagt formler...

Jeg vil have genvejen til at åbne den som skrivebeskyttet...

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 22-06-06 23:03

Tja, der bliver jeg dig svar skyldig. Jeg ved ikke lige af, at det er muligt at åbne filen skrivebeskyttet... med mindre du er på et arbejde, hvor IT-kontoret kan give den mappe, hvori filen ligger, læserettigheder for alle og kun skriverettigheder for jer, der skal kunne gemme filen. Der er den eneste løsning, jeg kender.... men kræver som sagt indgriben af en netværksadministrator.

Mvh.

Ulle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 23:07

Lav et excel ark med noget på
gem det som "kædefil.xls
opret et word dokument
indsæt objekt
fra fil
gennemse og find din kædefil.xls
indsæt
[V] i kæde til fil
ok
prøv at ændre noget i din excel-fil og hold øje med dit word dokument
Du giver adgang til wordfilen og styrer selv excel filen.
Du kan lægge det regneark ind hvor som helst og evt skrivebeskytte dokumentet.
så kan du til hver en tid arbejde med excelfilen.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-06-06 23:08

Ok, jeg håber bare den med genvejen kan laves...

Jeg ved jo at man kan lægge username og password ind i en genvej, således den selvlogger på en hjemmeside eller et program.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-06-06 23:11

Mit seneste svar var til ulleulle

e.c -> jeg vil lige prøve at lege lidt med den ide når jeg kommer på arbejde i morgen....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 23:14

Jeg har en medarbejderdatabase kørende hvor kun jeg har adgang til selve databasen og dem der må "kigge" kan kun se på den kædefil jeg har lagt.
Selve databasen ligger i en skjult mappe hvor kun min pålogning kan se og røre mappen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 23:22

Du kan også lægge det ind i et PowePoint dias.
Du skal bruge to mapper
en til regnearket (ej delt mappe)
en til det viste dokument (delt mappe og åben for alle)

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 22-06-06 23:31

Kan jeg hente regnearket ind i et html-dokument?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 23:55

Jeg har lige prøvet men det var noget bøvlet for det skulle redigeres her på min comp det ligger ude hos en udbyder.
Men det må det da kunne.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 23-06-06 08:55

Nu har jeg prøvet at hente objekter ind i excel og word.

Exxcel:
Det er "tungt" at arbejde med og en viser kun ark 1.

Word:
Den viser kun ark 1 og viser kun xxx antal linier. Der er mange linier i mit regneark.

HTML:
Jeg bruger Frontpage og kan ikke lige finde det sted hvor jeg kan sætte filen ind...

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 24-06-06 02:37

Hej igen.

Må jeg spørge hvilken slags data det er, du har i regnearket? Jeg tænkte, om det måske kunne være en idé at kaste sig ud i databaseverdenen? Der er næsten alt muligt. Jeg selv udvikler en masse i Access. Der kan du begrænse og udbrede i alle retninger.

Mvh.

Ulle