/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Valg af billedbehandlingsprog.
Fra : bassenborg
Vist : 1030 gange
50 point
Dato : 22-06-06 10:06

Jeg er på et jobcenter i en afdeling hvor vi har 9 stk. computere.
Vi har fået bevilget et billedbehandlingsprogram af en eller anden art, men ved ikke rigtig hvad det skal være.
Det skal være nemt at bruge og på dansk, da der er mange førstegangsbrugere og letøvede.
Har I et forslag til hvad det kunne være for et program?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-06-06 10:08

Ja, der er kun Photoshop og det fåes på dansk. Det er det bedste du kan få og du kan næsten alt med dette program. Glem alt om de billige og evt. gratis programmer du kan hente på nettet.

Med venlig hilsen
hawaii7

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 22-06-06 10:36

Nåe nåe nåeh... Der findes skam udmærkede gratis programmer på nettet ..også på dansk !!!

http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 22-06-06 10:52

Jeg vil også mene at Photoshop til nybegyndere og letøvede, er at skyde gråspurve med kanoner. Ingen tvivl om at Photoshop er det bedste, men prisen er også derefter.

Skulle til at foreslå Photofiltre Studio. Men kan se at det hele er omfattet i Molo's link

Vh fluffy

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 22-06-06 11:05

Det skal være et program der må bruges i en virksomhed, som jobcenteret jo egentlig er, og det er jeg ikke sikker på at gratisprogrammerne må.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 22-06-06 11:13

Photofiltre Studio er ikke et gratisprogram. Det er den mindre kompetente lillebror der er det

De har special tilbud, hvis det skal bruges til undervisning..

http://www.photofiltre-studio.com/

Vh fluffy

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 12:08

Photoshop er et godt og stort program.
Hold øje med hvilken udgave i køber for jeg mener at det kun er til og med udgave 7 der er på Dansk.

Kommentar
Fra : Georg2000

Dato : 22-06-06 12:11

Min anbefaling går også på photofiltre. Det er et seriøst program, der til alm "amatør"-brug giver stort set lige så stort udbytte som photoshop ville gøre. Derudover er det meget mere overskueligt og langt billigere end photoshop. (ca 200 kr vs 6000 kr)
Du kan se en kort beskrivelse af programmet på digitalmagasinets hjemmeside:
http://www.digitalfotoonline.dk/show.asp?ID=570

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 12:26

Photofiltre 6.1 som den hedder.
Citat
Må bruges frit af private og studerende.
(samt ikke-profitskabende organisasationer)

Når du har hentet programmet her:
http://www.villysonnichsen.dk/FotoFiltre.html
og fulgt anvisningen til indstallation, men ikke ved hvordan du fører den danske del over,
så kig her:
http://www.kandu.dk/spg89886.aspx

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-06 12:27

måske en ide at fortælle hvad det skal bruges til mest - for så at finde frem til det rigtige program ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 14:12

Der findes også gratis 'Open Source' billedbehandlingprogrammer derude, stadigvæk på Dansk, som f.eks. :

http://www.aigis.dk/it/gimp/gimpguide1.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 22-06-06 14:20

jeg vil forslå dig at holde fast i photoshop - det kan købes i en light udgave - der vist hedder se eller lignende - og så er det ikke så dyrt. Det er central, at kursiterne lærer at arbejde med lag, og det har de billege/gratis programmer ikke mulighed for. Selvom photoshop er et stort program er det nemt at gå til - også for nybegyndere. Det er logisk bygget op og man løber aldrig tør for muligheder. Jeg har brugt photoshop sammen med både børn og nybegyndere - det fungerer fint.

thorkil

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 22-06-06 14:22

den billige udgave hedder photoshop elements - og det indeholder rigeligt de funktioner du har brug for. og så er det også nemt i programmet at styre komprimering af billeder til eksempelvis web og præsentationer

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 22-06-06 14:24

eventuelt kan du også se på Paint Shop Pro - der er en kopiefterligning af photoshop - det indeholder mange af de samme muligheder, men er ikke helt så logisk i sin opbygning efter min mening. Det er billeder end photoshop - men kan også arbejde i lag.

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 22-06-06 14:38

billigere end photoshop - sorry med trykfejlen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 14:39
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-06 15:38

HEJ hallo allesammen læs lige ..
Citat
Vi har fået bevilget et billedbehandlingsprogram af en eller anden art, men ved ikke rigtig hvad det skal være.

hvis pengene bevilges hvorfor så gå så meget op i gratisprogrammerne ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 16:46

miritdk -> Penge? Bevilget? ...af hvem?
....af os !!!
..selvfølgelig: Dig & mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 16:51

Ps. Jeg kan kun gå ind for mere udbredt brug af 'Open Source' i den offentlige forvaltning

At købe licenser til Microsoft eller andre store IT-aktørerer er; at pantsætte den danske elektroniske infrastruktur til de 'multi-nationale' markedskræfter, deres 'politik' og for-godt-befindende.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 17:11

Jeg må for en sjælden gang give Molokyle ret.

Citat
hvis pengene bevilges hvorfor så gå så meget op i gratisprogrammerne ???

Så har brugerne også mulighed for at tage programmet med hjem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 17:21

Tilføjelse til e.c ->
Citat
Så har brugerne også mulighed for at tage programmet med hjem.

...UDEN at der skal betales flerbrugerlicens : http://www.microsoft.com/danmark/licens/default.mspx

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-06 17:22

jaja hver sin mening - stadigvæk er det vel hovedsagelig meningen at finde det program der kommer det jobcenter til gode - så er det også bedst at vide til hvilket formål for at finde det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 17:27

Ja naturligvis Mirritdk.
Så måske vi får lidt information om hvad det skal bruges til.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-06 17:29

HOLD SÅ OP MED DET TELEPATI E.C. (((((SPARK)))))

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 17:38

Det er sgu et 'heldigt' jobcenter. Der hvor jeg er tilknyttet (Det Grønne Jobhus; Sydhavnen) er det ikke lykkedes dem at få softwaren opgraderet i over 2 år

IE 5.5
Windows 2000
..og XP som ikke er opdateret siden 2004 !!!

Man kan ikke læse sin email hos TDC ! Deres sikkerhedspolitik tillader ikke dette ..hos TDC !!!

Fedest at være på jobcentret og ikke kunne sende elektroniske ansøgninger som IT-medarbejder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 22-06-06 19:01

Ja, undskyld mit fravær, men jeg havde lige et par ting der skulle ordnes.
Der hvor jeg er, er et jobcenter indenfor kommunen, hvor man får vurderet sin arbejdsevne, efter man har gået sygemeldt et stykke tid.
Nogle kommer i praktik, og senere i et fleksjob, andre ender med en pension.
Det er altså et sted hvor folk, der er blevet syge eller har fået et handicap på en eller anden måde, (jeg har selv dårlig ryg), bliver vurderet og sluset videre til det der nu kommer ud af det.
Der er så flere afdelinger, konfektion, serviceværksted, montageafd. osv.
Jeg er i en afdeling der hedder "Jobværkstedet", hvor der bliver lavet administrative ting.
Der er 9 computere man kan benytte til jobsøgning, PC-kørekort og forskellige ting der måtte være brug for på jobcenteret.
Der skal bl.a laves navneskilte, rapportforsider, lykkeønskningskort osv., og der laves også forskelligt arbejde for virksomheder ude i byen.
Nu er bevillingsrunden så endelig nået til jobcenteret, og vi brugere er blevet spurgt om hvad vi synes der kunne være brug for.
Et af mine forslag er, som i nok har opdaget, et billedbehandlingsprogram.
Det skal så bare være noget der passer til stedet, altså max. 9 brugere, begyndere til letøvede (da det er alle mulige der skal bruge det i kortere eller længere tid), og selvfølgelig ikke alt for dyrt (det er jo kommunalt).
Undskyld den lange forklaring, men det er sommetider rart at få hele sammenhængen, for bedre forståelse.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 19:14

Citat
Der skal bl.a laves navneskilte, rapportforsider, lykkeønskningskort osv., og der laves også forskelligt arbejde for virksomheder ude i byen.

Til dette ville jeg da foreslå et desktop-program som Publisher, der en del af den store microsoft officepakke.
Og så evt. bruge et gratis billedbehandlingsprogram, til småting.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 22-06-06 19:47

Citat
Og så evt. bruge et gratis billedbehandlingsprogram, til småting.

Der er bare det der med "gratisprogrammer" og virksomheder, det passer vel ikke helt sammen.
Er det ikke kun private der må bruge dem?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-06 20:15

tjahhh så ville jeg måske nok anbefale ms works suite der indeholder alt I kan få brug for og lidt til - der er bla også et kanongodt fotoredigeringsprogram der hedder pictureIt premium - udover works - word - encyclopedia - office værktøjer osv - slet ikke så ringe og ikke den helt dyre løsning.

Eller i kunne anskaffe officepakken og pictureIt premium så er i helgarderet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 20:23

Tja - jeg er også lidt i tvivl............der skulle jo nødigt blive ballade, når i laver noget for et firma.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 21:24

Da jobcentre er kommunale kan I ved at henvende jer til jeres ledere og IT-funktionen få Windows Office 2003 installeret. Dermed får I f.eks. både Powerpoint (=præsentationsprogram) og Publisher (=tryksagsprogram). De 'spiller' begge sammen med resten af pakken : Word (=tekstbehandling), Excel (=regneark) og Access (=database) + en masse andet unyttigt 'bras' som f.eks. Frontpage (=hjemmesideredigeringsprogram )

Selv børn ned til børnehaveklasse benytter disse programmer. Jeg VED det !!!
Jeg har lige arbejdet 3 mdr. på en folkeskole på Nørrebro

I Windows XP Pro (...som alle kommunale brugerplatforme benytter) findes også:

Start->Programmer->Tilbehør-> ...programmet: Paint

..så hvad er 'problemet'?

Ska' I bare ha' fyret noget mønt af?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 22-06-06 22:52

når du efterlyser et billedbehandlingsprogram er det jo nok fordi du gerne vil lave noget med billeder sammen med dine kursiter eller deltagere. Billeder er et vigtigt element i den måde vi kommunikerer og formidler på. Vi er omgivet af billeder i alle former for medier. Billeder der er bearbejdet. Det at lære at arbejde med billeder, at sætte billeder sammen, at beskære og lave effekter er derfor noget rimeligt centralt - enten man efter deltagelsen i forløbet skal være pensionist eller tilbage på arbejdsmarkedet.
Det er derfor at snyde deltagerne, hvis de ikke bliver tilbudt muligheden for at stifte bekendskab med værktøjer, der gør, at de kan udforske og bearbejde med billeder. Den mulighed giver man med et program som photoshop element, der er det værktøj der gør at man kan følge de ideer man får med billeder. At bruge et program som paint er som at skrive bogstaver ved at hugge dem ud i stenblokke. Et teknik der er forladt for nogle tusinde år siden.
Jeg har arbejdet med billeder med børn ned til 6 år og mange voksne uden forudsætninger, og de har rimeligt hurtigt fanget ideen og arbejdet med billeder i det program.
Jeg er stor tilhænger af hvad der findes af gratisprogrammer - og billige programmer købt over nettet, men det kræver altså at de programmer kan give de muligheder der er relevante. Det kan de gratis billedbehandlingsprogrammer ikke. De kan beskære og ændre lidt farver etc etc - men man når hurtigt begrænsninger i forhold til de tanker og ideer man måtte få, når man arbejder med billeder - og billedbahandling...

sorry det blev lidt langt

thorkil

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 22-06-06 22:53

microsoft har for i øvrigt også i pakken et billedbehandlingsprogram, der så vidt jeg husker hedder "draw", men det er også et skodprogram

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-06 00:23

Jeg har arbejdet med IT i mere end 25 år og har aldrig haft brug for noget 'specielt' billedbehandlingsprogram uanset hvad thorkil1 mener om vigtigheden af at kommunikere med billeder og andet 'sludder'

Super-Duper-Ding-Dong-Risch-Rasch-Fili-Jong-Gong-Gong-Og-Tinge-Linge-Later grafikprogrammer er nyttige værktøjer for grafiske designere og tegnestuer, men ingen skal bilde mig ind, at muligheden for at 'lege' med SMYCK formater/bitmaps, Colorfiltering og Gamma-Correction mm. er af interesse for den alm. bruger

Det er den 'nemme' grænseflade og bløde indlæringskurve der sikrer at folk ikke løber sur i skidtet før de får tegnet, gemt og udgivet et 'værk'.

I dén henseende er Photofiltre et godt bud

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-06 00:27

Ps. Tag nu ikke fejl. Jeg benytter selv PhotoShop fra Adobe

..og Photofiltre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-06 00:30

Disse 2 smiley er lavet af undertegnede i PhotoShop

..men ku' li'så godt have være lavet i Photofiltre

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-06-06 00:31

nu snakker du med dig selv igen igen igen molo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-06 00:39
Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 23-06-06 09:54

nu er det jo ved at blive helt religiøst det her....

men der er vel heller ikke nogen der skriver på en manuel skrivemaskine fra 70´erne i dag???
Se i øjnene at it skaber helt andre muligheder end molekyle oplevede da startede med sin computere med 2 drev engang i 60´´ erne...

Drag nytte af de muligheder der findes og benyt de værktøjer der svarer til 2006....

thorkil1

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 23-06-06 09:54

nu er det jo ved at blive helt religiøst det her....

men der er vel heller ikke nogen der skriver på en manuel skrivemaskine fra 70´erne i dag???
Se i øjnene at it skaber helt andre muligheder end molekyle oplevede da startede med sin computere med 2 drev engang i 60´´ erne...

Drag nytte af de muligheder der findes og benyt de værktøjer der svarer til 2006....

thorkil1

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 23-06-06 11:22

Jeg vil bestemt mene at det er de par kroner værd at købe "photofiltre-studio" fremfor gratis versionen "photofiltre".

I købeversionen kan man nemlig arbejde med lag. Og så understøtter studio udgaven Plug-ins til PhotoShop..

Vh fluffy

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 23-06-06 14:28

Tak for svaret molokyle.
Du får de sparsomme point (nej, hvor nærigt. Jeg har kun givet svaret 50 point. Det må være de kommunale tendenser jeg er blevet smittet af ).
Grunden til at du får pointene er, at jeg har skrevet til Antonio og spurgt ham hvad han syntes om at vi brugte programmet i sådan en institution som jeg er i, og det svarede han positivt på.
Jeg aftalte så med afdelingslederen, at det er det program vi vil bruge.
Så nu skal jeg til at installere programmet på alle ni computere.

PS: I kan bare diskutere videre hvis i har lyst.