/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Betale med 500,- / 1000,-
Fra : Jimmy17
Vist : 3163 gange
50 point
Dato : 22-06-06 07:52

Så vidt jeg ved er kontant betaling fuldgyldigt betalingsmiddel op til 100.000

Kan tankstationer mv så godt nægte at tage imod betaling med dette?

Gerne med lovtekst.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-06-06 08:31

Jeg lidt bange for at der ikke findes nogen lov, vedr. dette, og kan ikke finde noget rigtigt.
En taxa må godt nægte at modtage en 1000 kr seddel.
Der findes dog regler vedr. betaling med mønter:
En forretning kan godt nægte at modtage hele betalingen i mønter, men kun hvis der er tale om mere end 25 mønter af hver enhed. Eller svaret med § 4 stk. 2 i møntloven:

"Ingen har pligt til i én betaling at modtage mere end 25 mønter af hver enhed".

MVH

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-06-06 08:56

Hej viskinge

Hvor står det at en taxa må nægte at modtage en 1000 kr. seddel????????
Det har jeg aldrig hørt om.

Du må godt betale med 500 kr. eller 1000 kr. seddel på en tankstation. Kan de ikke give tilbage er det bare ærgeligt for dem. Jeg vil så køre og sige så kan jeg ikke betale i dag.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-06 09:03

Der findes en "regel" som siger, at man ikke er pligtig til at modtage en større seddel end den som kommer lige efter beløbet som skal betales. Altså du skal betale:

1 kr. kr og kan betale med en 50 kr. seddel - 51 kr og du kan betale med en 100 kr. seddel - 101 og du kan betale med en 200 kr. seddel - 201 kr. og du kan betale med en 500 kr. seddel - 501 kr. og du kan betale med en 1000 kr. seddel. Man ser åbenbart bort fra, at der kan betales med 2 * 200 kr. sedler.

Men om der er lovmedhold i dette ved jeg ikke. Tankstationer mv. har den regel for ikke at skulle ligge inde med større beløb af hensyn til røveri, og blive fri for at fungere som vekselboder til f.eks møntvaskerier.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-06 09:26

Jeg kan godt se hawaiis logik, og slutningen på indlægget hvor det blot konstateres, "at det bare er ærgeligt for tanken", ligger jo ligefor, når man ser hvem der kommenterer.

Mens du er oppe hawaii skulle du måske lige kigge på dine åbne spørgsmål, hvis altså det ikke overstiger dit intellekt at få dem afsluttet evt blot kommentere i dem og forklare hvorfor du ikke afslutter. Hvis du ikke ved hvordan man lukker et sp. så spørg AJ.... Det ved han alt om.

1 13-01-06     50     GRENAA REJSER (1) Rejser & Udflugter
2    23-11-05    100       SOFTWARE (1)    Pc'er
3    18-10-05    100       ER DEN PENGENE VÆRD? (36)    Pc'er
4    20-08-05    100       BÆRBAR PC'er ACER (6)    Andet hardware
5    09-08-05    50       11 FINGRER (4)    Vittigheder

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 25 point
Dato : 22-06-06 09:34

Hawaii7:
Som jeg læser det, har en taxa, ikke pligt til at modtage (veksle) en 1000 Kr. for en tur til 85,00 Kr. hvis man ikke selv har gjort opmærksom på, at man "kun" har en 1000 Kr. seddel ved turens start.
På den måde kan der veksles undervejs.
Du hæfter altid for regningen, uanset om du kun har en 1000 Kr. seddel, til at betale med.
Det er ikke direkte lov, men en alm. brugt regel, der evt. kan bruges i en retsag.
Det er vel også kun rimeligt, tænk hvis der kom 5 kunder lige efter hinanden med en 1000Kr. seddel!!!

MVH

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 22-06-06 09:34

Hej Jimmy
Prøv at læse § 10(den omhandler modtagelse af kontant betaling)http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/lov_om_visse_betalingsmidler.html
mvh eskild

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-06 10:45

eskild8720

§ 10 fortæller blot at man som handlende har pligt til at modtage kontanter, og det har tanken mv. jo ikke nægtet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-06-06 11:14

Klumme - du kan lige tro visse tankstationer nægter at modtage 1000 kr sedler - deres forklaring er de gør det af sikkerhedsmæssige grunde. Den går nogen steder ud på at pengene lægges i sikringsboksen - men ok det kan da lade sig gøre af og til.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-06 11:17

Det kan godt være lidt af et problem, det med at servicestationer f.eks. ikke kan gi' tilbage på en "tudse".

man kan jo ikke tappe for 100 kr. benzin af bilen igen, såfremt man kommer ind til kassen og de ikke kan gi' tilbage på den store seddel

Og hva' vil de så gøre, for som regel står der kun et lille skilt inde ved kassen om, at de ikke ligger inde med store byttepenge

De må ikke holde folk tilbage når man står og gerne vil betale.

Så må de jo bare mod kundens forevisning af gyldig legitimation, udstede en regning/girokort

mvh dova

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 22-06-06 11:25

Så alt i alt, så har jeg ret i min formodning om at ingen "betalingsmodtager" som beskrevet i Lov om visse betalingmidler § 10 kan nægte at modtage en tusse eller en plovmand.
Tak for link i øvrigt

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-06-06 11:54

Egentlig er lov om visse betalingsmidler ikke den rigtige henvisning. Det eneste § 10 siger er, at hvis du modtager dankort eller lignende skal du også modtage kontant betaling.

Møntloven er den korrekte henvisning, og den eneste begrænsning den har er, at hvor mange mønter du må bruge. Mange tankstationer og kiosker/bagere (og nogle bybusser) har dog den politik med ingen store sedler. Deres middel til håndhævelse af reglen er vel dybest set, at de kan nægte dig at handle der, hvis du ikke kan betale med en mindre seddel eller på beløbet.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 22-06-06 13:25

paulus1
Jeg kunne godt tænke mig at se hvor i møntloven(som du siger er det rigtige)står henne jeg kan ikke finde andet end ophævelser af gl. mønter såsom 5 øre, ti øre .og andet.Har du et link til det som står i møntloven.
Jeg ved udemærket at mange nægter modtagelse pga. sikkerhed.
Det som jeg fandt gælder at de(forretning/tankstation/altså betalingsmodtager) ikke kan nægte at modtage kontant betaling/eller dankort/eller chek,i forretningstiden.Men der er ikke beløbsbegrænsning på.
mvh eskild

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-06-06 13:45

Herunder en kopieret mail fra Danmarks Nationalbank.

Citat
Kære XXXXXX ZZZZZZZZZ
I har mulighed for at nægte at tage sedler af en vis størrelse.
Men der skal skiltes tydeligt med det så kunden bliver gjort opmærksom på det inden kørslen påpegyndes., fx ved at sætte en tydelig seddel i ruden, hvorpå der står at der ikke modtages sedler større end (fx) 100 kr. eller hvilken størrelse I nu vælger.
Hvis kunden først bliver gjort opmærksom på det, når kunden skal betale, er det en helt anden situation. For som hovedregel er der så opstået en pengefordring, og en debitor (kunde) kan altid frigøre sig ved at betale med de af Nationalbanken udstedte pengesedler.

Håber dette svar hjælper jer.

Venlig hilsen / Best regards
Merete Trojahn

Danmarks Nationalbank
Sekretariatet - Informationssektionen / Secretariat - Information Desk
E-mail: info@nationalbanken.dk
+45 33 63 70 00

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-10-06 16:24

Tak for svaret viskinge.