/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hvornår sidst opdateret
Fra : maya123
Vist : 4134 gange
50 point
Dato : 22-06-06 07:03

Hej
Jeg husker at jeg engang havde en slags kode eller andet, så man kunne se hvornår en hjemmeside var "sidst opdateret". Kan I hjælpe med den? Mener man skrev et eller andet oppe i adresselinien

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 07:37

Vær så artig:

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Sidst opdateret</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<script type="text/javascript">
<!--
monthStrings = new Array("januar","februar","marts","april","maj", "juni","juli",
"august","september","oktober","november","december" );
weekStrings = new Array("s&#248;ndag", "mandag","tirsdag","onsdag",
"torsdag","fredag","l&#248;rdag");

function appendZero(number)
{
if (number < 10)
return "0"+number;
else
return number;
}

today = new Date(document.lastModified);
document.write("Opdateret");
if (today != null & today.getTime() > 0)
{
day = today.getDate();
year = today.getYear();
hours = today.getHours();
minutes = today.getMinutes();
if (year < 2000)year += 1900;
document.write(" "+weekStrings[today.getDay()]);
document.write(" d. " + day + ".");
document.write(" "+monthStrings[today.getMonth()]);
document.write(" " + year);
document.write(" kl. " + appendZero(hours) + ":" + appendZero(minutes));

}
else
document.write(" på et ukendt tidspunkt");
//-->
</script>
</head>
<body>
<div>
Her st&#229;r resten af koden p&#229; din side ;-)
</div>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 07:43

Ps. Hele scriptet (=alt der står imellem <script...> og </script>) kan du flytte fra <head> sektionen og ned til hvor som helst i <body> sektionen du ønsker, for at kunne styre hvor på siden det skal vises og hvordan teksten skal repræsenteres. Dette gøre med CSS i en evt. omgivende <div> ... </div> sektion.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 22-06-06 07:55

tror maya mener, en tilfældig side på nettet, alså hvis der står "NYHED" kan man se hvornår siden blev redigeret sidst.

Peter

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 09:42

Det er vist da kun hvis siden har ..og man abonnere på ..en RSS newsfeed?

Da fil-informationer som timestamps kun er tilgængelige ved at læse selve filen (..kræver adgang til host'en/serveren) er det kun 'ejeren' der kan få disse oplysninger og er derfor 'lukket land' for klienter.

Har man denne adgang til en host/server kan man hente informationerne ved brug af f.eks. PHP:

http://wdvl.internet.com/Authoring/Languages/PHP/Files/index2.html

...men hvis der er nogen der kender en metode til at læse filer på en internetserver UDEN at have direkte adgang til denne, er jeg da MEGET interesseret i at høre derom

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 09:49

maya123 -> Er det det RSS newsfeed (nyhedskanaler) du tænker på?

http://www.webdesign101.dk/artikler/rss.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-06-06 14:45

Hej MOLOKYLe og Peter
Mange tak for svar
Desværre for mig og ikke mindst jer, har jeg ikke forklaret mig ordentligt, beklager dybt.

Det er en tilfældig hjemmeside. Mange af de ældre sider har aldrig brugt update. Så for nogle år siden havde jeg en, kun en lille linie man kunne sætte i browser adresselinien. Noget med latest update. En meget simpel ting, men den er blevet væk for mig. Kan I huske den? Jeg skal ikke dybere ned i noget, bare se hvornår en side er sidst opdateret. Håber jeg var bedre til at forklarer mig denne gang
Mvh Maya123

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 16:57

Forklarer dig? Nøæeh... ikke syndeligt

Var det et program der fortalte, hvornår du havde besøgt siden?

Altså: Hvornår du sidst havde browset på omtalte side og der var sket ændringer siden sidst?

Ovenstående har jeg sat 'du' i kursiv for at pointere, at det kun gælder for dig og din computer/forbindelse ikke for alle andre der besøger omtalte sider.

..nærmer vi os?

..oder?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-06-06 18:48

Hej Molo
Ja olg nej, det var bare en linie man satte op i adressefeltet på browseren. Så kunne man få at vide hvornår netop den side man var på, sidst var opdateret. Det var ikke noget program. Ikke hvornår jeg, sidst havde været på siden, men hvornår den pågældende hjemmesiden sidst var blevet opdateret. Alle andre kan vel også gøre det, der er ikke så meget i dét.
Mvh Maya123

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-06-06 18:52

Citat
Ja olg nej
rettes til Ja og nej
Citat
hjemmesiden
rettes til hjemmeside uden det ekstra n
Hvis der er flere fejl, så ret lige selv. Jeg skal spise

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-06-06 21:05

Det lyder ik' som 'noget' jeg har hørt om før?

Tror du ikke at dette ..lad os kalde det et browser plug-in, fortalte dig om siden var ændret siden DU besøgte den sidst?

..og ikke om siden rent faktisk var blevet ændret?

Sider kan jo ændre sig uden opdateringer: F.eks. ved et roterende banner med forskellig grafik og links.

Dette kan registreres via. et log program til din browser som tjekker 'Midlertidige Internet Filer' og dette indhold kan så sammenlignes/sammenholdes med det aktuelle indhold af siden.

Ved ikke om noget sådant findes?

...men det siget intet om hvornår (HTML, ASP, PHP, DOC, PDF osv. ) filen er opdateret af ejeren

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-06-06 00:55

Hej Molo
Jeg vil prøve at finde den igen. Jeg må se min ekstra harddisk efter og nogle CD jeg har brugt til sikkerhedskopiering. Måske ligger den i noget af dette. Jeg vender tilbage hvis jeg finder indenfor uoverskuelig fremtid.
Mvh Maya 123

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-06-06 01:23

Ok. Interessant !

Venter i spænding på; hva' du nu måtte kunne grave frem af gemmerne

..som sagt: Jeg har ik' hørt om 'den slags' før, men lad se om ik' o's' jeg ka' bli' klogere?

</KLÅGE MÅGE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 24-06-06 06:15

Så fandt jeg den, men den dutter ikke. Jeg må have husket forkert for den fortæller bare om datoen I DAG, ææhhh Det var jo ikke det jeg skulle bruge. Jeg mente den fortalte om den sidste opdatering på en given side:

Her er den jeg mente, jeg kunne bruge:

javascript:alert(document.lastModified)

Mvh Maya123

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 24-06-06 10:14

Det er præcis den funktion jeg benytter i mit script:

today = new Date(document.lastModified);

..hvor den bliver brugt som parameter til date(...) funktionen.

document.lastModified funktionen siger intet om den aktuelle tid, men om dokumentets tidsstempel. Når du 'fyrer' det direkte af i din browser får du altså tiden på det midlertidige dokument som browseren opretter og ikke decideret 'datoen I DAG' og aktuelle tid. Iøvrigt afhænger det også af, om din computers tid/dato indstillinger er korrekte.

Det ville nu også have undret mig meget, hvis man kunne læse andre menneskers filer på en internetserver.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 10:22

...og jeg har lige fundet ud af; man ikke kan udføre scripts fra adresselinjen i IE7 Beta 2

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 24-06-06 13:03

Tak for svaret molokyle.

Nå, det var ærgerligt. Det ville ellers være smart ved nogle af de gamle sider rundt omkring på nettet. Der er nogle tilbage fra 1990erne osv. Man kan måske nok se at siden ikke bliver opdateret mere, men ikke hvornår den sidst var blevet opdateret. Det var ikke alle der dengang skrev dato på Jeg støder ind i problemet ind imellem, når jeg surfer efter historiske sider osv.
Er det up to date. Ja, man kan se på designet om det er noget gammelt noget, men ellers ikke.
Det er altså ikke noget kæmpe problem, men bare et "kan man se sidst der blev lavet noget om på siden". Eller hvornår siden er oprettet osv.
Mange takker til dig, Molo du trofaste hjælper OG god weekend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-06 13:17

Takker

Ja, det er 'smart' med en sådan oplysning og det er let at implementere på sine sider. Der er dog et lille 'aber dabei':
Citat
Scriptet duer ikke ved Server-Side Includes.

De scripts, der præsenteres på denne side, vil altid skrive det aktuelle tidspunkt på siden. Det skyldes, at meget af indholdet her på siden er indsat ved hjælp af Server-Side Includes. Benyttes sådanne, vil en browser tro, at siden er opdateret i samme øjeblik siden indlæses.

http://www.webdesign101.dk/javascript/lastmodified.php

Den går altså ikke hvis man bruger ASP, PHP eller Perl på sine sider. Da må man indsætte oplysningen manuelt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-06 12:36

Hai igen

Jeg har nu undersøgt 'sagen' nærmere og med AJAX (..kræver server tilgang) kan man faktisk læse filers tidsstempel uden at loade selve siden. Det kræver at man benytter XMLHttpRequest objectet:

http://www.w3schools.com/xml/tryit.asp?filename=try_xmlhttprequest_js3

I ovenstående eksempel læses tidsstemplet på en *.txt fil.

Kan f.eks. bruges på sider der benytter ASP, PHP, Perl, SHTML eller anden CGI/SSI

...men det er godt nok bøvlet at skulle rode med Asyncron Javascript And XML (=AJAX) for så lidt. Løsningen med selv manuelt at indskrive sine opdateringsoplysninger er noget nemmere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 27-06-06 04:50

God Molo
Tak for yderligere oplysninger.

Du skrev: AJAX (..kræver server tilgang

Det har jeg ikke og har nu opgivet sagen, det var jo heller ikke livet det gjaldt

Mange tak for dine oplysninger, så ved jeg det og rigtig god dag