/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dele mappen Programmer på winXP
Fra : Ylwen
Vist : 505 gange
2 point
Dato : 16-12-02 16:43

Jeg vil dele mappen Programmer mellem mine 4 maskiner på mit kontor, men det kan jeg ikke få lov til med mindre jeg har oprettet et domæne. Når man kører almindelig workgroup så kan jeg ikke få lov. Jeg kan dele alle andre mapper (tror jeg) men bare ikke den. Kan man gøre noget ved det?

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 16-12-02 22:32

hmmmm plz vil du ikke lige skære det lidt mere ud i pap for forstå ikke lige dit spg ?? kun noget med du vil dele et eller andet men hvad du vil dele er jeg ikke helt med på ???

Kommentar
Fra : 2cwd

Dato : 16-12-02 23:39

hvis du kan gå ind på "andre computer" så kan du også dele mapper ved at gå ind på mappens instillinger, og klik på del mappe. for at se andre mappe på et netværk, skal du måske have et password til de andre computer.
eller kan du søge efter den andens computeres IP. i run eller søg.

Håber jeg kunne hjælpe lidt :)

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 16-12-02 23:42

Jo, da. På mit c drev har jeg en mappe der hedder "Programmer" det er her windows ligger alle ens programmer og sådan noget. Denne mappe vil jeg dele så jeg via mine 3 andre maskiner i mit lille netværk, kan få adgang til nogle af de filer der ligger i mappen. Det kan ikke lade sig gøre, med mindre jeg laver mit netværk med domæne. Det er altså en lokal mappe på netværket som jeg vil dele med mine andre maskiner på LAN

Håber det hjalp.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 16-12-02 23:45

Nej, jeg kan som sagt ikke dele mappen. Jeg ved godt hvordan man deler en mappe, og skrev jo også at man sagtens kunne dele alle andre mapper, bare ikke mappen "Programmer" på c drevet.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 17-12-02 23:53

Ja, jeg kan dele hele C drevet, det er ikke noget problem, men det var jo heller ikke det jeg havde problemer med!!!!! Er det mig der ikke beskriver problemet ordentligt eller hvad. Jeg syntes ellers jeg havde prøvet at fortælle at det drejede sig om en mappe i C drevet kaldet "Programmer" som jeg ikke kunne dele!?

Jeg har prøvet at dele både C drevet og den pågældende mappe, men den kan stadig ikke deles. Prøv eventuelt selv at dele jeres mappe på C drevet "Programmer" og se om det kan lade sig gøre. Undersøg samtidig at i ikke er på et netværk med et domæne, da det ikke er noget problem her (som tidligere beskrevet).
Hvis du kan eller ikke kan dele din mappe så fortæl mig venligst hvad du har gjort for at få den til at virke, ikke at din virkere, for det hjælper ikke mig :)

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 18-12-02 03:14

Kære Ylwen.
Jeg glemte at nævne, at jeg for spørgsmålets skyld har sat serveren med WindowsXP op med domæne, gateway og navnefortolker under TCP/IP-protokollen og alle 3 arbejdsstationer nu skal logge sig på NT-domæne, som på serveren er angivet med et unikt navn under DNS, der nu er aktiveret. Der skal "pilles" både i computeradministration, lokal sikkerhedspolitik og tjenester - noget besværligt, men der vel en tilsvarende opsætning på den server, du skal logge dig på under domænet. Det kører stadig problemfrit, men måske er det fordi IPX/SPX protokollen "overrider" TCP/IP-indstillingerne, det kan jeg ikke afgøre.
Det kører inklusiv mappen programmer osv, trods den ændrede opsætning.
Der må være en administrator, der har blokeret et par steder, som du ikke kender.
I XP's hjælpefiler lægges der forresten stor vægt på IPX til det mindre netværk, det anbefales ligefrem varmt af Microsoft, må jeg sige.
Lad os andre få en tilbagemelding i morgen. Godnat fra bernsted

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 17:05

"Ylwen" <Ylwen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:XvmL9.1727$Hl6.146381@news010.worldonline.dk...
> Jeg vil dele mappen Programmer mellem mine 4 maskiner på mit kontor, men
> det kan jeg ikke få lov til med mindre jeg har oprettet et domæne. Når
> man kører almindelig workgroup så kan jeg ikke få lov. Jeg kan dele alle
> andre mapper (tror jeg) men bare ikke den. Kan man gøre noget ved det?
ikke uden videre og det kan heller ikke bruges til noget.
de fleste programmer er instaleret på maskinen med en nøgle i registrerings
databasen, hvis du starter et program som ikke findes der, vil det starte en
installation på den lokale maskine. eller give en fejlmeddelelse ala det
programduforsøgeratbrugeerikke....

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 19-12-02 10:59

Hej bernsted.
For lige at starte med dit spørgsmål om point, så giver jeg ikke mange point fordi jeg syntes dette point system herinde er totalt latterligt. Man hjælper vel heller ikke en gammel dame over vejen for at få penge fra hende...eller gør man?

Det var et meget fint svar du kom med, men som du selv skriver i din tilføjelse så kører du med domæne, og det er jo lige præcis det jeg beskriver tidligere. Det kan sagtens lade sig gøre når jeg kører i et netværk med et domæne, men er der ikke domæne i netværket så kan den ikke deles. Derfor er dit lange svar desværre totalt ubrugeligt, beklager du ikke fik de 2 point :)

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 19-12-02 21:39

Kære Ylwen, du må undskylde, at jeg var upræcis i min tillægskommentar (det var for sent på natten!). Nej, mit net er IKKE med domæne, men for at se, hvad der skete, hvis der nu var domæne, så satte jeg det for sjov skyld op med domæne - besværligt, men uforandret mappetilgang.
Mit net er nu tilbage til adgang ved windows logon og UDEN domæne, og det kører uforandret.
Jeg tror meget på, at det er IPX/SPX protokollen med NetBIOS af IPX/SPX, der er udslagsgivende.
Behold du bare dine points, det var kun ment med glimt i øjet, se min smiley selvfølgelig skal vi hjælpe for hjælpens skyld, det er derfor jeg modtager så mange gode råd og tips - bernsted

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 19-12-02 22:43

Ok, tak for hjælpen. Jeg skal over til ham der har problemet imorgen (fredag) så vil jeg prøve dine forklaringer. Herefter vil jeg vende tilbage til dette topic.

Kommentar
Fra : mthaulow

Dato : 22-12-02 20:05

Jeg har dit svar men kan ikke få lov at svare

Kommentar
Fra : mthaulow

Dato : 22-12-02 20:37

Hej her er dit svar

Du skal kunne navnet på maskinen som du vil dele fra, lad os her kalde den "test"

Du skal finde mappen, derefter højre klikke, her vælger du deling,

Under delt som, skriver du "prog". Under sikkerhed ( jeg ved ikke om det hedder sådan i ver DK ) vælger du at alle skal kunne alt. dette er til en start, du kan senere tage retighedder fra folk.

Nu går du til en af de andre maskiner, og laver en "DOS-prompt" ( win95/98/me start - kør - command ) ( NT/XP start - kør - cmd ).
I denne DOS-prompt skriver du ( net use * \\test\prog ).
du vil nu have et drev der hedder "prog on test".

Hvis ikke "test" findes prøv at skifte det ud med IP adressen på maskinen du deler fra

Hvis du vil bestemme hvad drev bokstav det skal være skal du skifte * ud med f.eks Z:

Dette skal virke

Hvis du vil have disse drev hver gang du logger på skal du lave en "bat" fil der indeholder den komando der virker.

Dette gøres ved at du skriver hele komandoen i "notepad" gemmer som "test1.txt"
Denne fil omdøber du så til "test1.bat" vær skikker på at du kan se hele filnavnet ellers er .txt væk

Her efter er det bare at lave en genvej i "start - programmer - start" så får du drevet hver gang maskinen starter op.

Held og lykke