/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Larmende Krager / Skader
Fra : drala
Vist : 9156 gange
200 point
Dato : 21-06-06 08:14

Hej
Vores nabo har den ide at stopfodre alle kvarterets krager/skader, det giver så den herlige sideeffekt at de larmer afsindigt om morgenen før en hvis herre får sko på ! !

Er der et godt råd til at slippe af med alle disse herlige dyr ????
Nogen der kender en variant til Matas` "Gå væk hund " el. lign ?

Hilsen
En morgen træt

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 21-06-06 08:35

hej Drala

Vi har selv samme problem, evig og altid hører vi den kedelige skræbben fra skader og kurren
fra duer. Jeg har hørt at nogle har forsøgt sig med at hænge et skadelig i et træ, men ikke nok
med at det er et kedeligt syn, så tror jeg heller ikke på det virker, og slet ikke hos dig, når naboen
ligefrem fodre de fredsforstyrrer

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-06-06 09:19

Flere steder er det forbudt at fodre duer, fordi de er vor tids rotter.
Kan du ikke undersøge om det gælder i dit kvarter?

Har du snakket med din nabo om problemet?
- det er jo sikkert ikke kun dig der er generet.

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 21-06-06 09:41

Hos mine forældre er det mågeskrig der har været problemet. De er kommet det til livs ved at fjerne æg og reder, så nu er mågerne flyttet, lur mig om ikke det kunne hjælpe på krage skrig også. Men jeg kan godt se at du skal være ret god til at klatre i træer. Tror faktisk at det var kommunen det ryddede reder første gang, så måske kan din kommune også hjælpe dig.

håber du bliver larmen og det formenligt medfølgende svineri kvit.

Vh Fjendsbo

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-06 10:37

Er du sikker på at det er krager. Alliker, som ligner noget er ofte et størreproblem, fordi de tan blive talrige i kolonier. Prøv at tale med komunen, eller ejeren af den gtund hvor de har rederne. De må skydes på reden, og allikeunger smager godt, så jægerne er gerne villige, til at gøre en indsats.

Skaderne kan du fange i en fælde og aflive på en human måde. Check lige jagtloven for evt fredningstid inden du går i gang.

Nu skal der nok være en hel bunke pladder-fugle- venner som opponerer.

Husk spørgsmålet var hvordan man kommer en overpopulation af disse fugle til livs.

De ødelægger totalt mulighederne for de mange småfugle, som vi alle er glade for.

Der er i øvrigt ikke sikkert at din nabo bevidst fodrer skader, krager og råger. Det er bare dem ,der tager fuglefoderet

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-06-06 10:45

Det er så beskidt!

Ja, det er tosset at naboen fodrer fuglene, men så meget som at overveje at gøre noget ved fuglene midt i ynglesæsonen er da langt ude!

Man må hverken fjerne æg, reder eller fugle på denne årstid, så væn dig til lyden og nyd, at livet er mangfoldigt omkring dig.

Og ja Transor, du kan tro, jeg opponerer, for hvem hulen har gjort dig almægtig og bestemmende over liv og død?
Jeg hader, at mennesker på den måde mener, at de kan tillade sig at gøre sig til overdommere over, hvad der er rigtig og forkert at have i naturen.

De fugle larmer i ynglesæsonen og så er det overstået.... Værre er det ikke....

Vaxen - en pladderfugleven... Sjovt, at det at beskytte dyr kan bruges til skældsord... Gad vide, om der findes noget, der hedder Pladder-børneven eller pladder-handicapven?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-06-06 10:56

At være dyreven betyder jo også at man ønsker dem et godt liv!

Det er fx ikke et godt liv for de mange ræve der lever i storbyen. Der kommer flere fordi folk fodre dem, de smitter hundene med skab og har et rigtigt dårligt underernæret liv. Jeg siger - afliv rævene!

Det samme var oppe for nogle år siden med duerne jeg skrev om tidligere. Foruden at være syge, smitter de og ødelægger husene.

Det handler ikke om at være gud, men bamhjertig og om at vi alle skal være her.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-06-06 12:02

Jeg har sat fuglenet op på hver side af fuglebrædtet/huset, så allikerne ikke kan nå maden. Kun de små fugle kan komme ind.

For de jager de små fuglearter væk.

Ja, de larmer! Jeg bor i en stor boligkarré, hvor det i forvejen runger ved det mindste pip

Når jeg finder sådan en stor vandpumpgun på loppemarked, køber jeg den, og holder den skudklar, så skal de saftsuseme få vand....

Hanne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-06-06 13:35

Jomfruane, jeg er helt enig med dig, at nogle bestande af forskellige dyrearter må holdes nede, da vi mennesker jo har invaderet de naturlige område og dermed forandret måden dyrene lever og dør på.

MEN - regulering af bestanden foregår ikke ved hjælp af folk, der er blevet trætte af, at høre på fuglene. Den foregår ved, at fuglene selvfølgelig bliver optalt og de bliver jaget efter lovgivningen på de rigtige tidspunkter - og af de rigtige mennesker på den rigtige måde.

At fugle ødelægger husene er jeg temmelig ligeglad med - vi har muligheden for at reparere, det handler kun om tid og penge - Det er vel ikke fuglene, der skal betale med deres liv?
At de bliver syge eller at de sulter er et reelt problem for dyrene, derfor må der reguleres.

I mine øjne er de store fugle fuldstændig så fantastiske som de små. Jeg forstår ikke, hvorfor de generer folk så meget? Det er lidt ligesom fascinationen af dyrebørn men afsky for voksne.

Jeg bor langt ude på landet og har bestemt også fornøjelse af de lokale gråkrager, der fortæller omverdenen hvor de bor - og det gør de meget tidligt om morgenen. Det er hamrende irriterende, når man gerne vil sove, man at drive jagt på deres æg og reder af den grund er afstumpet.
Der skal jo lige netop være plads til os alle - bare liiiige lidt mere til mennesker......

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-06 14:15

Nu var drala jo heldigvis ikke ude på at udrydde dem, kun få dem væk fra paracellen, og det kan
jeg godt forstå, jeg irriteres dagligt over skader og duer, de overdøver de små fugles sang,med deres kræppen og kurren, og ingen af delene lyder kønt i mine ører. Skaderne er også pt dagligt
på rov i reder og kasser. Så hvis der fandtes en human måde at få dem til at forføje sig, ville jeg som drala blive glad. Men fandtes der en variant af "gå væk hund" forsvandt de små fugle jo også

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-06-06 14:36

Gid man kunne bruge alle disse gode råd på børn og larmende naboer osse!

Mon ikke man kan snakke med grundejerforeningen der så kunne henvende sig til fuglevennen? Der må da osse være andre naboer der er generet af larmen?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-06-06 15:01

Når allikerne kommer for tæt på vores lille hjørne af gården, åbner jeg vinduet og rasler med den store hasp. Så letter de - nogle gange behøver de bare at se mig i vinduet

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-06-06 15:26

Ok løsningen er at sende Hanne på besøg hver morgen som fugleskræmsel!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 16:00

ja, naturen det "billige skidt" hvordan får vi udryddet den

Hvad med et sæt ørepropper, det er billigt og effektivt Og uden tvivl lettere end alskens forsøg på at hade og fordrive de dyr der er en naturlig del af vores natur.

Citat
Husk spørgsmålet var hvordan man kommer en overpopulation af disse fugle til livs.

Hvem taler om overpopulation, både skader og krager har været i tilbagegang gennem de senere år.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-06 16:00
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-06-06 18:11

Hold kattene inde. Når skaderne larmer, så er det for det meste advarselsskrig fordi der er en kat i farvandet.. Ligesom solsorten gør.

Godkendelse af svar
Fra : drala

Dato : 30-10-06 17:15

Tak for svaret Nordsted1.

Den havde forputtet sig havde den, det må du undskylde at der er gået så lang tid...

Drala

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-10-06 17:57

Selv tak drala, dejligt at hører fra dig, venlig ment, mange spørgere bliver jo helt væk

Kommentar
Fra : pbcdk

Dato : 30-09-07 21:31

Ang larmende råger - som bliver skræmt af laserpistol
Vi bor ved siden af en lille fredskov som er beboet af ca 3-400 råger som bor højt oppe i nogle gamle grantræer. Her huserer de og er meget larmende især i foråret og frem til midt-sommer. På trods af at Skovløberne skyder ca 100 unger hver Juni og kolonien vokset og larmen har i perioder været til stor gene for mange i kvarteret rundt om fredskoven.
Efter mange års ihærdig søgen har jeg fundet en laser-pistol som fuglene er meget bange for og de flygter over hals og hoved hver gang jeg går ud med den og skyder med laser strålen og jeg kan "ramme" fugle op til 3/4 kilometers afstand. Pistolen er opfundet i USA og bliver brugt i bl. a. lufthavne til at skræmme fugle væk og derudover også i stort omfang af landmænd som ødelægger deres afgrøder og så selvfølgelig af private som os der syntes at det kan være rimeligt overvældende at høre på råger, krager og andre støjende fugle.
Pistolen er ufarlig for fuglene men dens kraftige laser-stråle forvirrer fuglene som kan føle/se laser pletten - som er på størrelse med en golf-kugle - og de ved ikke hvad det er og hvor den kommer fra og som følge deraf reagerer de ved at udsende fare-signaler til de andre i kolonien med deraf følgende flugt og hvis jeg bliver stående i 1/2 time og "skyder" hver gang de vender tilbage så bliver de væk i lang tid.
Jeg fik den første pistol i Maj måned og brugte den med stor success til og med sommeren indtil rågerne fløj afsted, som de plejer. Nu i September er nogle af dem vendt tilbage men ligeså snart jeg er ude med pistolen så flygter de.
Jeg har nu købt 2 mere (koster ca 8.000,00 kr ex moms pr stk) og jeg har allieret mig med nogle naboer og vi vil anvende pistolerne for at tvinge fuglene til at finde et nyt sted at bo.
Det kræver lidt ko-ordination og faste tidspunkter og samarbejde med naboer, genboere og lidt opbakning fra familien til at komme op om morgenen i en periode.
Metoden med laser teknologi er afprøvet som værende ufarlig og ikke støjende og er den mest "humane" måde at kontrollere fugle på som findes i dag.
Hvis der er nogen som er interesseret i at høre nærmere eller evt købe eller leje laser pistolen kan I trygt skrive til mig på info@hornbaekbandb.dk
Med venlig hilsen,
Poul