/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Dias til digital
Fra : Seipe
Vist : 4286 gange
200 point
Dato : 20-06-06 23:00

Hej.
Jeg har her i vinters scannet en masse papirbilleder ind på computeren.
Der nu det problem for mig at jeg også har mange dias liggende, som
jeg gerne ville have lavet digitale.
Er der nogen der har en god ide om hvor man skal henvende sig, da det
trods alt ikke er så mange at det er en ide i at investere i noget grej selv?

Mvh. Seipe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-06-06 23:38

At scanne papirbilleder er nu meget godt, men her kunne det med fordel, været scannet som dias'er, hvis du havde negativerne.
Der findes en smart lille scanner, der både kan scanne dias i rammer og dias samt negativer i strimmelform.
Hermed opnår du de klareste billeder. Papirbilleder kan nemt have en lille uskarphed som forstærkes på papiret og giver urene digital scanninger.

Jeg har en sådan scanner, som jeg bruger af og til. - Hvor mange billeder drejer det sig om?

Kommentar
Fra : Seipe

Dato : 21-06-06 00:58

Hej Sevrino
Jeg har scannet ca 1400 papirbilleder og har vel 6-800 flere.
Dertil kommer så ca. 250 dias.
Det er er billederne fra mine mange år verden rundt jeg er ved at
prøve at få lidt styr på. Der var så lige 20-30 dias som det ville
være rart at få med nu, men hvor meget jeg får lavet nu her i
sommer er jo nok begrænset, den slags er mest vinter-arbejde.
Intet hastearbejde.
Seipe

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-06-06 10:50

En tilfældig forhandler siger 45kr. per dias + opstartsgebyr.

Mon ikke det kan betale sig at købe scanneren selv?
Du kan jo sælge den igen når du er færdig.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 21-06-06 12:20

Hej Severino.
Vil du fortælle lidt mere om din scanner,
pris, data, evt. forhandler.
mvh.
steen b.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 200 point
Dato : 21-06-06 12:33

http://www.villysonnichsen.dk/dias_scanner.html
Her kan du blive lidt klogere.

Så lige at de skal koste mellem 5 og 8000, men måske kan du klare dig med hjemmemaskinen her: http://www.infohuset.dk/Products/productinfo.aspx?productid=3249&MenuItemID=330

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-06-06 14:37

Min filmscanner er en PrimeFilm PF1800 AFL som ligner den på det efterfølgende link.
http://www.amazon.com/gp/product/B0000C20X9/ref=pd_cp_e_title/002-0097635-4087270?%5Fencoding=UTF8&v=glance&n=172282
Den blev købt i ALDI for et par år siden, og kostede ca 2300 kr.
Foran er der en skydelåge, hvor man kan indsætte DIAS i rammer, og scanne dem ind.
I højre side er der en kanal, med en åbning for oven, hvor filmstrimlen indsættes, og kommer ud for neden. - Med en hel film (20/36) billeder, kan den seriescanne dem i en arbejdsgang.
I det medfølgende program, kan man vælge om filmen er negativ eller posetiv, som den så tagerhøjde for, lige som man kan oplyse hvilken mærke af film (især farve) der skal scannes, så den kompensere for farvemætningen i filmen.
Vi ved sikkert alle, at Kodak farver er meget kraftige, hvor AGFA er ret neutrale og FUJI er ret blege i farverne. Dette kan der så tages højde for, lige som selve filmbasen kan have forskellig farve, som vil have indvirkning på resultatet.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 22-06-06 09:53

Jomfruane, tak for dine oplysninger.

Severino,
Også mange tak til dig.
Nu har jeg ikke målene på mine glasdias men,
vil tro udv. mål er ca. 5cm. (billedet fylder næsten hele glasset)
Kan omtalte scanner "tage" dem.
/steen b.

Godkendelse af svar
Fra : Seipe

Dato : 22-06-06 11:18

Tak for svaret jomfruane.
Det bliver nok til et beløb i overkanten med de priser.
Linket til willysonnichsen havde jeg allerede, hvorfor læste jeg
nu ikke det istedet for at spørge?
Tak for hjælpen.
Seipe