/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Ingeniørberegning
Fra : bv32
Vist : 5670 gange
100 point
Dato : 20-06-06 21:06

Nu så jeg at CLDA03 stillede dette spørgsmål i sit indlæg, men jeg gentager det lige her, sådan at der måske er flere der kan svare på det:

Hvad kan sådan en ingeniørberegning løbe op i altså beregning af limtræsbjælke/stålbjælke eller hvad der ellers skal til for at genetablere en bærende konstruktion ved fjernelse af del af en bærende væg.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-06 21:21

Jeg ville ringe til en lokal tømmer / mure og få ham til at give et bud/pris på opgaven.

Hvis denne mener der skal regnes - ved han også hvem der gør dette i dit lokal område...

Og lade ham specificere hvad der skal laves.
Så har du de oplysninger du skal bruge.
Her er det svært at give en pris når man ikke kender opgaven.
Vi har ingen informationer om belastninger der kommer til at ligge på din konstruktion.

Firmaer der lever af at leverer limtræ - har også folk til at regne når "man" kender belastning.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-06-06 22:58

Hvad om du selv satte noget overdimensioneret bjælke op - og så i øvrigt selv regnede det ud ud fra følgende link:
http://home13.inet.tele.dk/krf/staalkomp.html

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-06 00:38

Enhver bygningsingeniør kan lave beregningen, og vurdere de andre forhold. Han vil være nød til at se huset eller have nøjagtige tegninger. Der er mange ting at tage højde for.
Hvis du ikke er godt inde i den slags vil jeg advare dig mod selv at bruge de regneskemaer, som thomas henviser til. Selv om de er rigtige er det farligt at give sig til at bruge formler som man ikke kender forudsætningerne for og deres begrænsning.

Du kan ringe til et hvilket som helst ingeniørfirma og spørge om prisen.

Fra min tid i et stort rådgivende firma ved jeg at de slet ikke er gearet til den slags småopgaver. Det bliver alt for dyrt, selv om deres timepris ikke er høj. Find hellere et lille lokalt evt enmandsfirma, som kan gøre den slags uden store administrative falbelader. Jeg vil tro du kan få det for nogle få tusinde kr.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 21-06-06 08:09

Hej
Husk på at du sikkert på et tidspunkt skal sælge huset og der skal laves tilstandsrapport.
Så kan man blive hængt op på noget som ikke er i orden.
De store tømmerhandlere har enten selv beregnere eller har nogen de fast trækker på. Få et tilbud inklusive styrkeberegning. Det er billigere end hvis et rådgivningsfoirma skal starte en sag op.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-06 09:53

http://www.consize.dk/index.html Carsten her lever af netop sådanne beregninger (han er statiker). Og firmaet er et lille enmandsfirma.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-06 10:49

Jeg ser at Carsten også er anerkendt statiker. Det er selvfølgelig betryggende, men absolut ikke nødvendigt til denne opgave.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-06-06 10:53

Næh, men han regner hurtigt sådan en bjælke ud. Og så er han ikke så dyr at have rendende rundt. Bruger ham ofte til simple opgaver og også større projekter. Vældig fin fyr at arbejde sammen med.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 21-06-06 20:43

thomas_mygind, det var ikke et specielt godt råd at komme med.
Du risikerer at vedkommende der stiller spørgsmålet sætter sig til at beregne på noget han ikke kender det fjernste til! Det er formentlig korrekte formler (har ikke gidet kikke dem nærmere efter), men hvis man ikke har indsigt i det forskellige er der kender man ikke begrænsningerne i disse formler.

Jeg mener der skal tages kontakt til et rådgivende ingeniørfirma der laver disse beregninger for formentlig 2-4000 kr, afhængig af omstændighederne, herunder evt. problemer med stabilitet (nedføring af vandret laster, f.eks. vindlast, til fundament).

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 23-06-06 11:08

Ang. thomas_myginds forslag om udregning.

At opfordre spørgeren til at benytte den beregningsmodel du henviser til, er ikke bare ufornuftigt, men decideret farligt.

For det første er der tale om en formel til beregning af bjælkedimmensionen, men hvis der er tale om en væg der overføre vandrette laster (stabilisere huset sideværts), er det jo rimelig ligegyldigt om bjælken holder, hvis resten af huset vælter.

Det skal der en fagmand til at vurdere.

Endvidere forudsætter brugen af formlen at man kender lastenfordelingen, som igen afhænger af resten af husets konstruktion, hvilket der ligeledes skal en fagmand til at vurdere.

Når lasten så kendes, skal der tages højde for diverse partialkoeficienter (sikkerhedsfaktorer), hvilket også kræver en fagmand.

Når spørgeren skriver at han "er kommet til at vælte en bærende væg" kan vi vist roligt gå ud fra at der ikke er tale om en fagmand, og jeg finder det derfor uansvarligt at opfordre til at han selv forsøger at regne på sagen.

risikoen er at når den næste storm kommer, så styrter huset sammen, hvilket jo selvsagt kan være temmelig farligt.

Så derfor: OVERLAD ALTID DIMMENSIONERING AF BÆRENDE/STABILISERENDE KONSTRUKTIONER TIL EN FAGMAND (INGENIØR)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-06-06 11:15

Netop derfor anvender vi stort set konsekvent Consize, når vi har noget der vejer mere end lidt, vi skal have op at stå. Ligeledes er det rart at få en vurdering, inden større huller bores eller skæres.

Carsten har desuden været behjælpelig med dimensionering af bjælker både hos min bror og jeg. Han har i begge tilfælde lavet instruktion hvordan vederlaget skulle udføres. For min brors vedkommende skulle han dengang have vandseng på 1. salen.

Ved større og mere komplexe installationer har jeg blandt andet anvendt Bascon (der har Carsten tidligere været ansat).

Så jeg er temmelig enig i ovennævnte kommentarer - altså få en proffessionel vurdering på det.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 23-06-06 19:52

ja, eller et andet ingeniørfirma - der er flere af slagsen. find et i dit område, det er smartest til mindre sager (kan være de skal ud og se stedet)

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 23-06-06 20:00

Tak for svaret Benjamin.Hansen.