/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Bærende væg
Fra : CLDA03
Vist : 2529 gange
50 point
Dato : 20-06-06 17:19

Hjælp!

Jeg kom til at fjerne en væg som bagefter viste sig at være bærende på bjælkelaget (1. sal). Efter anvisning af en tømrer har jeg nu understøttet bjælkelaget hvor muren var. Hvor alvorligt kan det her være? Skal jeg gå i panik? Tømreren mente at det eneste man kunne risikere var at bjælkelaget begynde at bøje nedad men det så ikke ud at det var tilfældet. Han tog det ganske roligt. Har han ret, kan det godt være, at det er gået godt alligevel eller hvordan? Vi har næsten ikke gået ovenpå i den uges tid hvor bjælkelaget ikke har været understøttet.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 20-06-06 18:06

der er nok ikke sket skade
bare sørg for at de bliver understøttet ordenligt . og evt få dem rettet op hvis de er sukket lidt

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 20-06-06 18:24

Hej CLDA03
Hvis der ikke er noget der har sat sig, tror jeg ikke du behøver at gå i panik.
Du har vel understøttet den nærmeste lægte på hver sin side af hvor væggen var og fået dem løftet det op de e.v.t. kan være sunket, før du satte limtræs-bjælken (eller hvad du brugte til at understøtte bjælkelaget med) op.

Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : CLDA03

Dato : 20-06-06 18:44

Det er bjælkelaget som danner gulvet for 1. sal der er tale om. Den bærende væg er på stueetagen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-06-06 18:50

Hvis en understøttende væg kan undværes, har der været helt vildt overdimensioneret, og det er der ikke så tit.
Vægge skal ikke bare bære overetagen men også tag og snelast plus vindkræfter, så det er først ved den næste snevinter eller store storm, du finder ud af hvad der sker.

Husforsikringen dækker ikke skader ved den slags tåbeligheder.

Få en ingeniør til at beregne, hvad der skal til for at huset kan holde.

Håndværkerråd duer ikke i den sag.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 50 point
Dato : 20-06-06 19:14

Altså - der skal en bjælke ind og ligge der hvor den bærende væg var.
Problemet kan komme når du bliver rig og køber et pengeskab, som du stiller lige over den bærende væg.
Nedbøjning af bjælker giver også tryk til de siderne blælkerne hviler på.
Bjælken kan være af:
Træ
Limtræ
Stålbjælke (som skal pakkes ind, da den hurtigt vrider sig under brand)
Støbe en armeret bjælke selv

Kommentar
Fra : CLDA03

Dato : 20-06-06 20:43

Hvad skal en ingeniør have for sådan en beregning?

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 20-06-06 23:08

Min kone og jeg har lige fået lavet en sådan beregning med forsikring fra en ingeniør. Det kostede 10.000 kr - men så fik vi også det på skrift til kommunen.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 21-06-06 20:27

sådan en beregning koster formentlig 2-4000kr - lidt afhængig af forholdene. Hvis væggen har været stabiliserende (afstivet for vind) så koster det mere, for så er der ikke længere tale om en simpel bjælkeberegning.

Tag kontakt til et rådgivende ingeniørfirma og hør dem ad - koster ikke noget at spørge.

Godkendelse af svar
Fra : CLDA03

Dato : 23-06-06 20:06

Tak for svaret e.c.